Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Możesz żądać odszkodowania za brak prądu

Alina Bosak [email protected] 017 867-22-33
Pod naporem mokrego śniegu gałęzie drzew łamały się i upadały na linie przesyłowe. Energetycy mieli mnóstwo pracy przy usuwaniu awarii m.in w Przemyślu i okolicach. Fot. Dariusz Delamanowicz
Pod naporem mokrego śniegu gałęzie drzew łamały się i upadały na linie przesyłowe. Energetycy mieli mnóstwo pracy przy usuwaniu awarii m.in w Przemyślu i okolicach. Fot. Dariusz Delamanowicz
Tydzień temu nagła śnieżyca spowodowała gigantyczną awarię sieci energetycznych. Na Podkarpaciu bez prądu znalazło się 56 tys. odbiorców. Wielu z nich z tego powodu poniosło finansowe straty. Energetycy mówią, że rekompensaty nie będzie. Masz jednak prawo się o nią ubiegać.

- Ludzie podjeżdżali zmieniać opony, a ja odprawiałem ich z kwitkiem, bo bez prądu nic nie działa – skarży się właściciel niewielkiego zakładu z okolic Rzeszowa. - Straciłem co najmniej 2 tys. złotych.

- Odbiorcom przysługuje bonifikata od przedsiębiorstwa energetycznego za nieplanowaną przerwę w dostawie energii elektrycznej, jeżeli przerwa trwa więcej niż 24 godziny - informuje Artur Kondrat, rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie.

I dodaje, że zgodnie z „Rozporządzeniem przyłączeniowym”, za niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców, określonych w odrębnych przepisach, odbiorcy na jego wniosek przysługuje bonifikata w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Taryfa RZE Dystrybucja przewiduje bonifikatę w wysokości 1/15 przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obecnie jest to ok. 205 zł.

- Owszem, bonifikata przysługuje, ale tylko wtedy, gdy za awarię ponosi winę dostawca, a tym razem tak nie było – twierdzi Ewa Tarkowska-Bryk, rzecznik PGE Dystrybucja Rzeszów. – Awarię spowodowała siła wyższa, a nie zła wola zakładu energetycznego. Nasze umowy z odbiorcami przewidują, że w przypadku klęsk żywiołowych, ulga z tytułu braku prądu nie przysługuje.

Z drugiej strony, ponad 30 proc. sieci energetycznych w Polsce ma ponad 30 lat. Są stare i bardziej narażone na awarie. Czy to nie świadczy o winie dostawcy?

Zdaniem rzeczniczki zakładu energetycznego, nie, ponieważ śnieżyca powodowała uszkodzenia zarówno starych, jak i nowych przewodów. A rzeszowscy energetycy zrobili wszystko, by awarię jak najszybciej usunąć.

Jednak, jeśli uważasz, że ty lub twoja firma szczególnie ucierpiały z powodu przerwy w dostawie prądu, a zakład energetyczny nie dość sprawnie usuwał awarię, możesz złożyć wniosek o rekompensatę w siedzibie PGE Dystrybucja Rzeszów.

- Wniosek o przyznanie bonifikaty za przerwę w dostawie prądu, przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane rozpatrzyć w ciągu 30 dni od dnia jego złożenia – mówi Artur Kondrat.

Wczoraj bez prądu pozostawało na Podkarpaciu jeszcze 20 odbiorców Sanoka i Mielca.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24