Najwyższa Izba Kontroli zbadała szlak rowerowy Green Velo i jest zaniepokojona jego przyszłością [ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to najdłuższa trasa rowerowa w Polsce i jedna z dłuższych w Europie. Jego trasa przebiega przez pięć województw, w tym podkarpackie
Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to najdłuższa trasa rowerowa w Polsce i jedna z dłuższych w Europie. Jego trasa przebiega przez pięć województw, w tym podkarpackie Norbert Ziętal
Udostępnij:
- Bez odpowiednich działań może dojść do stopniowej degradacji szlaku Green Velo i zaprzepaszczenia tego, co już udało się osiągnąć - twierdzą kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli. Jako skrajny przykład podano niewłaściwe wykorzystanie kładki pieszo-rowerowej w Bachowie w gm. Krzywcza, niedaleko Przemyśla.

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to najdłuższa trasa rowerowa w Polsce i jedna z dłuższych w Europie. Jego trasa przebiega przez pięć województw, w tym podkarpackie. Realizacja inwestycji kosztowała 274 mln złotych, w 85 proc. była finansowana przez Unię Europejską.

- Inwestycja właśnie znalazła się na rozdrożu - twierdzi NIK. Kontrolę Green Velo w pięciu polskich województwach przeprowadzili pracownicy rzeszowskiej delegatury NIK.

W przypadku dwóch województw zakończył się tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym należy zachować w niezmienionej formie i wymiarze efekty projektu dofinansowanego środkami Unii Europejskiej. W przypadku trzech pozostałych województw okres ten dobiega końca. To, jak będzie dalsza przyszłość szlaku, zależy od samorządów, przez których teren przebiega wschodni szlak rowerowy.

- W badanym przez NIK okresie przejezdność na trasie Green Velo została zachowana, jednak nasza kontrola wykazała wiele nieprawidłowości dotyczących właściwego utrzymania stanu technicznego dróg i mostów, po których przebiega szlak, a także braki w jego oznakowaniu - twierdzi NIK.

Jako skrajny przykład, w skali całej długości szlaku, podawano kładkę pieszo-rowerową nad Sanem w Bachowie w gm. Krzywcza, niedaleko Przemyśla.

- Wbrew przeznaczeniu, korzystali z niej także kierowcy samochodów osobowych, co - jak pokazały okresowe kontrole przeprowadzone w 2018 r. i w 2019 r. - stwarzało zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników i mogło doprowadzić do poważnej awarii obiektu lub katastrofy budowlanej - twierdzi NIK.

Inne nieprawidłowości dotyczyły braku odpowiedniej promocji szlaku, nierealizowanie przez podmioty gospodarcze wytycznych dla Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, które sprzyjałyby rozwoju turystyki rowerowej.


ZOBACZ: Arboretum w Bolestraszycach – magiczny ogród na Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie