Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naucz się bronić przed nieuczciwym biurem podróży

Anna Janik
- Reklamacje powinniśmy zgłaszać pilotowi wycieczki, który reprezentuje organizatora - Artur Kondrat, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów w Rzeszowie. Fot. Archiwum
- Reklamacje powinniśmy zgłaszać pilotowi wycieczki, który reprezentuje organizatora - Artur Kondrat, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów w Rzeszowie. Fot. Archiwum
Przeglądając kolorowe foldery i oferty egzotycznych podróży zastanawiamy się, czy faktycznie ilustrują to, co zastaniemy na miejscu. Zamiast obawiać się niesolidnego biura, dowiedzmy się, jakie prawa nam przysługują.

Niestety prawda jest taka, że przed nieuczciwymi praktykami handlowymi organizatorów wycieczek nie jesteśmy w stanie całkowicie się zabezpieczyć. Najpopularniejsze „przewinienie”, jakiego dopuszczają się biura to podwyższanie ceny podróży, na które rzekomo pozwala ustawa o usługach turystycznych.

- Ustawa faktycznie jest, ale każe udokumentować podwyższenie ceny imprezy wzrostem kosztów transportu, kursu walut lub opłatami publicznymi. Biura bardzo często nadużywają tego uprawnienia, bo ich podwyżki nie są proporcjonalne do wzrostu cen wspomnianych czynników- tłumaczy Artur Kondrat, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów w Rzeszowie.

Nie jesteśmy bezbronni

Jeśli chcemy się obronić przed takimi praktykami, opatrzmy wpłatę na wycieczkę wyraźną adnotacją w tytule przelewu: "z zastrzeżeniem zwrotu jako świadczenie nienależne". - Tylko wtedy po zakończeniu imprezy możemy żądać zwrotu wpłaconej nadwyżki - mówi rzecznik.

Jeśli natomiast na miejscu okaże się, że warunki i usługi odbiegają od tych zagwarantowanych mamy kilka wyjść:

1. Jeżeli niedociągnięcia dotyczą tylko niektórych elementów wycieczki, możemy wnioskować o bezpłatne świadczenia zastępcze. Przykładowo, jeśli mieliśmy zapewnione kąpiele lecznicze, możemy wybrać inną usługę leczniczą. Jeśli ta zastępcza jest tańsza od pierwotnej, biuro podróży powinno zwrócić nam różnicę.

2. Możemy odstąpić od umowy i domagać się zorganizowania bezpłatnego powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży. Wnioskujmy wtedy o odszkodowanie pieniężne. Przysługuje nam ono również wtedy, gdy cały urlop spędziliśmy z biurem podróży, ale nie mieliśmy zapewnionych wszystkich świadczeń.

- Wszelkie zastrzeżenia powinniśmy zgłaszać pilotowi wycieczki, który reprezentuje organizatora na miejscu - twierdzi rzecznik. - Jeśli nie ma tam warunków do sporządzenia pisemnej reklamacji, możemy ją zgłosić po powrocie z wyjazdu. Biuro podróży musi rozpatrzyć nasz wniosek w terminie 30 dni od jego złożenia. Jeśli nie zdąży, sądy uznają nasze roszczenia za uzasadnione.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24