Obecnie ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wprowadza generalny zakaz palenia tytoniu w pomieszczeniach zakładu pracy. Jednak dopuszczalne jest "puszczanie dymka" w pomieszczeniach do tego przeznaczonych, które powinny być odpowiednio w tym celu przystosowane.
Jak przystosowane? Palarnia powinna być usytuowana w taki sposób, aby osoby niepalące nie były narażone na wdychanie dymu tytoniowego. Powinna również zostać zaopatrzona w dostateczną liczbę popielniczek. Taka palarnia powinna również mieć odpowiednie rozmiary - nie mniejsza niż 4 metry kwadratowe, przy czym na każdego pracownika najliczniejszej zmiany, który korzysta z palarni, powinno przypadać co najmniej 0,1 metra powierzchni podłogi. Należy w niej również zapewnić ciągłą wymianę powietrza w ciągu godziny.
Co się szykuje
20 osób
Minimum 20 zatrudnionych zgodnie z prawem zobowiązuje obecnie pracodawcę do tworzenia na terenie firmy palarni. Od listopada będzie to zależeć tylko od dobrej woli pracodawcy.
Zgodnie ze zmianami ustawy przyjętymi w piątek przez Sejm to pracodawcy będą mogli zdecydować, czy palarnie tworzyć, czy nie - bez względu na liczbę zatrudnionych palaczy. Wielu pracodawców może więc rezygnować z wyznaczania tego typu miejsc, jeśli nie będą chcieli ponosić kosztów związanych z ich dostosowaniem do przepisów.
Większość firm wynajmujących pomieszczenia w biurowcach nie będzie mieć tego problemu. Każdy właściciel lub zarządca budynku, w którym mieści się zakład pracy, będzie musiał umieścić w widocznych miejscach odpowiednie oznaczenie informujące o zakazie palenia.
Całkowity zakaz
5 minut
Średnio od 5 do 8 minut zajmuje wypalenie jednego papierosa. Nałogowiec palący pół paczki dziennie spędza około godziny z czasu pracy w palarni.
Niektórzy pracodawcy na mocy nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zostaną wprost zobowiązani do wprowadzenia całkowitego zakazu palenia na firmy. Będzie to obowiązywać terenie zakładów opieki zdrowotnej i innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne oraz na terenie szkół i placówek systemu oświaty.
Wyraźnie więc dyrektorzy przychodni, szpitali, szkół lub placówek opiekuńczo-wychowawczych nie będą mogli wydzielać palarni dla pracowników nie potrafiących wytrzymać bez dymka. Pomieszczenia takie będzie można jednak tworzyć na uczelniach, w obiektach kultury służących oraz w domach pomocy społecznej lub domach spokojnej starości.
Źródło
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Zanim stała się gwiazdą, Pakosińska wyglądała jak inna osoba! Poznalibyście ją?
- Absolutne szaleństwo na nowej okładce Maryli Rodowicz. Wygładzili nawet haluksy!
- Tak Kozidrak spełnia się jako babcia. Paparazzi przyłapali ją na luzie i bez doczepów
- Sykut straci posadę w "Tańcu z Gwiazdami"? Oto, co mówi o planach na przyszłość