Paragon przechowuj przez 2 lata

Józef Lonczak
Robiąc zakupy pamiętajmy o zachowaniu paragonu.
Robiąc zakupy pamiętajmy o zachowaniu paragonu. Fot. Krystyna Baranowska
Jeśli kupiłeś produkt z wadą masz prawo go reklamować. Nie ważne czy są to buty, które się rozkleiły czy pralka, która nie chce wirować.

- Cały czas pomagamy ludziom w dochodzeniu swoich praw po kupieniu wadliwych towarów. Przykładami mogę sypać jak z rękawa - zapewnia Aleksandra Szczepanik, prezes Federacji Konsumentów Oddział w Rzeszowie.

Dwie możliwości

Jak reklamować bubel? Są dwie możliwości.

Pierwsza - możesz skorzystać z ustawy konsumenckiej i złożyć reklamację do sprzedawcy (masz na to dwa lata od dnia zakupu!)

Druga - możesz zgłosić roszczenie w ramach gwarancji, ale tylko pod warunkiem, że dostałeś taki dokument przy kupnie towaru.

Czego możesz żądać?

W przypadku złożenia reklamacji do sprzedawcy masz prawo żądać nieodpłatnej naprawy towaru albo wymiany na nowy. Wybór należy do ciebie. Sprzedawca nie może sam postanowić, że zamiast wymienić sprzęt, naprawi ci go bez twojej zgody. O tym decyduje klient. W przypadku, gdy wada jest niewielka, np. towar wymaga tylko wyregulowania, klient nie może żądać wymiany na nowy.

2 lata, rok, czy 2 miesiące

2 lata, rok, czy 2 miesiące

Na złożenie reklamacji u sprzedawcy klient ma 2 lata od dnia zakupu (wydania towaru - np. przy zamówieniach).
W przypadku zakupu rzeczy używanej termin ten wynosi rok.

Reklamację składasz w ciągu 2. miesięcy od momentu stwierdzenia wady - w tym czasie nie możesz felernego produktu używać.

Zwrot pieniędzy

Zwrotu pieniędzy za felerny towar możesz zażądać tylko w dwóch przypadkach.

1. Jeżeli sprzedawca uznał reklamację, ale nie może spełnić twojego żądania - np. oczekujesz wymiany towaru na nowy, a w ofercie sklepu nie ma już takiego lub żądasz naprawy, ale koszt sprowadzenia części do towaru przekracza jego wartość.

2. Kiedy w ciągu 14 dni od złożenia reklamacji sprzedawca nie przedstawi ci swojego stanowiska. Wtedy przyjmuje się, że uznaje reklamację. Żeby nie było wątpliwości najlepiej umówić się ze sprzedawcą o sposobie załatwienia reklamacji oraz powiadomienia o niej: telefonicznie, osobiście lub najlepiej na piśmie.

Obniżka ceny

Kiedy wada nie jest istotna, jak np. rysa na pralce, masz prawo oczekiwać od sprzedawcy obniżenia ceny. Jednak warto mieć zapis potwierdzony przez sprzedawcę, że obniżka ceny wynika z tego, a nie innego powodu. W przypadku ujawnienia się wady w tej pralce możesz mieć kłopot z wyegzekwowaniem naprawy, bo sprzedawca może tłumaczyć się, że… obniżył cenę.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie