Ma nadzieję, że gdy takie rozwiązanie sprawdzi się w Przemyślu, to skorzysta z niego więcej miast w Podkarpackiem. Celem jest, aby więcej osób zostawiło samochody w domu i przesiadło się na rowery. Swój pomysł przedstawił prezydentowi miasta oficjalnie, w formie interpelacji.
Zarówno pasy rowerowe, jak i śluzy to nowość w Polsce. Ich stosowanie umożliwiają zmienione przepisy. Jednak na zachodzie Europy to dość powszechne rozwiązania. Tam się sprawdzają.
- Wprowadzenie pasów przyczyni się do bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów - przekonuje Pusiarski. Jest radnym miejskim współrządzącej Regii Civitas oraz członkiem komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego przy prezydencie Przemyśla.
Podpiera się statystyką, z której wynika, że w Polsce niemal codziennie jeden rowerzysta ginie w wypadku drogowym, a ponad dziesięciu odnosi obrażenia.
Twierdzi, że dzisiaj wielu rowerzystów, obawiając się jazdy po ulicach, korzysta z chodników. To przede wszystkim stwarza niebezpieczeństwo dla pieszych, a poza tym często jest niezgodne z przepisami.
Czym pasy różnią się od ścieżek rowerowych? Przede wszystkim są znacznie tańsze i łatwiejsze do wykonania. Powstają na istniejących jezdniach. Wystarczy wymalowanie linii i odpowiednie oznakowanie.
- W Przemyślu są ulice, na których takie pasy zdałyby egzamin. Np. jednokierunkowe Mickiewicza czy Dworskiego -przekonuje radny. Dodaje, że na tych ulicach, jest wystarczająco tyle miejsca, aby zorganizować pasy rowerowe z możliwością poruszania się w obu kierunkach.
Inna nowość to śluzy rowerowe. To miejsca bezpośrednio przed skrzyżowaniami. Podczas postoju na czerwonym świetle, takie miejsca mogą zajmować rowerzyści. Stają przed samochodami, a po zmianie sygnalizacji, mają prawo pierwsi ruszyć.
Władze miejskie na razie nie zajęły stanowiska w sprawie pasów i śluz.
- Interpelacja trafiła do nas półtora tygodnia temu. Analizujemy ją i przygotowujemy odpowiedź - mówi Witold Wołczyk, rzecznik prezydenta Przemyśla.
Ostrożnie do tematu pochodzi Jacek Cielecki, dyr. Zarządu Dróg Miejskich.
- Przede wszystkim należałoby rozważyć kwestię bezpieczeństwa rowerzystów. Pamiętajmy, że wśród nich będą również dzieci i młodzież. Proponowane we wniosku ulice są dość ruchliwe i poza godzinami szczytu komunikacyjnego, kierowcy jeżdżą tutaj dość szybko - mówi Cielecki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Nagłe wieści o Janinie i Tadeuszu z "Sanatorium miłości"! Znamy sensacyjne szczegóły
- "Nasz Nowy Dom" czekają spore zmiany! Romanowska nie pomoże już biednym rodzinom
- Tak córka Marty Kaczyńskiej radzi sobie w Korei. Niesamowite, jak się zmieniła [FOTO]
- Prześledziliśmy przemianę włosów Majdana. Było ściernisko, a dziś jest San Francisco