Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zaktualizowało listę projektów indywidualnych do unijnych programów Infrastruktura i Środowisko, Innowacyjna Gospodarka oraz Rozwój Polski Wschodniej. Projekty indywidualne to najważniejsze inwestycje, które w najbliższych latach mają szansę na otrzymanie dofinansowania z pieniędzy unijnych bez konieczności udziału w konkursie. Wśród nich znalazła się budowa obwodnicy Leżajsk w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Przemyśl.
Co to oznacza w praktyce? - Pieniądze unijne na tę inwestycje zostały zarezerwowane, ale jeszcze nie zostały przyznane. To taka forma kredytu zaufania. Pieniądze będą przyznane dopiero po podpisaniu umowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie. Dojdzie do tego dopiero wtedy, kiedy nam ona zagwarantuje, że inwestycję zakończy i zdoła się z niej rozliczyć do 2015 r. Teraz więc wszystko w ich rękach - wyjaśnia Anna Konik - Żurawska, rzecznik prasowy MRR.
A na jakim etapie są drogowcy? Uzyskali pozwolenie na budowę leżajskiej obwodnicy jeszcze w tamtym roku. Wojewoda z datą 28 grudnia 2009 r. wydał pozwolenie na budowę pierwszego etapu drogi. Decyzji tej nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
- Jesteśmy gotowi ogłosić przetarg na realizację obwodnicy Leżajska, jednak może to nastąpić dopiero w chwili uzyskania zapewnienia finansowania - zapewniała nas ostatnio Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.
Tymczasem trwa już procedura wykupu terenów pod inwestycję, którą prowadzi Urząd Województwa Podkarpackiego, a na którą GDDKiA posiada pieniądze.
Obwodnica z nowoczesnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi. Będą dwupoziomowe bezkolizyjne skrzyżowania, wiadukty, ronda i ekrany akustyczne
Pierwszy odcinek obwodnicy będzie zaczynał się po stronie południowej miasta na skraju lasu wierzawickiego. Dalej przebiegać będzie na zachód w kierunku skrzyżowania drogi wojewódzkiej Leżajsk - Łańcut i drogi do Grodziska. Tu powstanie pierwsze skrzyżowanie bezkolizyjne. Następnie prowadzić będzie w kierunku wieży telekomunikacyjnej do przedłużenia ulic Wł. Jagiełły i M. Curie-Skłodowskiej. Pierwszy odcinek obwodnicy będzie liczył 4,1 km.
Drugi etap drogi zacznie się od zakończenia pierwszego odcinka i pobiegnie w kierunku północnym, mijając po stronie zachodniej miasto i osiedla leśników oraz służby zdrowia, skrzyżuje się wiaduktem z torami PKP i połączy z drogą krajową nr 77. Cały węzeł drogowy łącznie z wiaduktem nad torami nazwany zostanie węzłem "Las Klasztorny".
Budowa pierwszego etapu pochłonie ok. 72 mln zł i przewidziana jest na lata 2010 - 2012, a budowa drugiego etapu za ok. 100 mln zł - na lata 2012 - 2013. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?