reklama

Podkarpacie: Upadają małe firmy, sklepy i warsztaty samochodowe

Małgorzata Motor m.motor@nowiny24.pl 17 867-22-24Zaktualizowano 
- Firmę przewozową „Marcel” tworzyłem od zera. Istnieje już 11 lat i zatrudnia 50 osób – mówi Marcin Chmielarski. Fot. Krzysztof Kapica
- Firmę przewozową „Marcel” tworzyłem od zera. Istnieje już 11 lat i zatrudnia 50 osób – mówi Marcin Chmielarski. Fot. Krzysztof Kapica
Tylko co 16 mieszkaniec Podkarpacia prowadzi działalność gospodarczą. Na dodatek z lokalnego rynku znika sporo firm. Głównie małych sklepów i warsztatów.

Dlaczego upadają sklepy i warsztaty na Podkarpaciu? Z najnowszych danych D&B Poland wynika, że najwięcej upadłości dotyczy młodych firm istniejących na rynku do 5 lat i tych najmniejszych – zatrudniających do 5 osób.

Pomysł na biznes musi mieć sens

Co ciekawe, świetnie radzą sobie za to na rynku firmy, które zostały otwarte dzięki dotacjom z urzędów pracy. Te upadają niezwykle rzadko. Dlaczego? Bo zanim którykolwiek pośredniak przyzna bezrobotnemu pieniądze, musi nabrać pewności, że otwarcie danej firmy ma szansę na powodzenie.

- Bezrobotny musi nas przekonać, że jego wyroby lub oferowane usługi znajdą odbiorców – wyjaśnia Jolanta Czarnobaj, kierownik działu Instrumentów rynku pracy PUP w Rzeszowie.

Czytaj także: Rzeszów: Poznaliśmy wiarygodne firmy Podkarpackiego

Zmierzch sklepów

Z danych GUS wynika, że tylko w pierwszym kwartale tego roku wykreślono z rejestru REGON 2907 firm. Najczęściej padały sklepy i warsztaty samochodowe. Stanowiły prawie jedną trzecią wszystkich wykreślonych w tym czasie.

Sklepy znikają we wszystkich branżach.

- Głównej przyczyny upatruje się w rosnącym z roku na rok znaczeniu dużych sieci handlowych i dyskontów. Każdy tego typu sklep powoduje zniknięcie z rynku co najmniej kilku tradycyjnych placówek, które nie są w stanie zaproponować takiego wyboru oraz cen na zbliżonym poziomie – tłumaczy Tomasz Starzyk z D&B Poland.

Kryzys w transporcie

Okazuje się, że także sporo firm transportowych nie poradziło sobie na rynku. Tylko w pierwszym kwartale tego roku wykreślono 201 takich przedsiębiorstw.

Są i takie, które prosperują nieźle, jak choćby Firma Przewozowa „Marcel”. Ją też otwarto dzięki dotacji z urzędu pracy, a na rynku utrzymuje się już od jedenastu lat. I co ważniejsze, stale się rozwija. – W pierwszym roku działalności zatrudniłem dwie osoby. Teraz pracuje u mnie już 50 osób – mówi Marcin Chmielarski, właściciel firmy.

„Marcel” obsługuje pięć linii autobusowych z Rzeszowa do Krosna, Stalowej Woli, Tarnobrzega, Mielca i Jawornika Polskiego. Posiada nie tylko licencję na wykonywanie krajowego transportu, ale też międzynarodowego.

Nie chcemy pracować na swoim

Ostatni raport HBI Polska nie napawa optymizmem. Wynika z niego, że mieszkańcy Podkarpacia są najmniej zainteresowani otwieraniem własnej działalności gospodarczej. Niewiele lepiej jest w województwie lubelskim, gdzie na jedną zarejestrowaną firmę przypada 15 mieszkańców, w województwie podlaskim nieco ponad 14,6.

- Czynnikami hamującymi aktywność biznesową mieszkańców Wschodu jest słaba w porównaniu z innymi regionami siła nabywcza mieszkańców – twierdzi Tomasz Starzyk. – Mieszkańcy z tych regionów zarabiają średnio o 20 proc., czyli ok. 700 zł mniej niż wynosi średnia pensja dla całego kraju. A wysokość zarobków odzwierciedla siłę gospodarczą poszczególnych województw – dodaje Starzyk.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że mamy słabą infrastrukturę drogową. A to przecież utrudnia dojazd nie tylko mieszkańców do miejsca pracy, ale także wymianę towarów między firmami. Do tego nakłada się jeszcze rosnąca przepaść w dostępie do internetu. Z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że niemal 40 proc. gospodarstw domowych miało w ub. roku dostęp do internetu szerokopasmowego. A na ścianie wschodniej użytkowników szybkiej sieci jest najmniej.

Podkarpackie firmy w liczbach

2907 - tyle firm wykreślono z rejestru REGON w I kwartale, w tym:

1019 – handel hurtowy i detaliczny; naprawa samochodów, włączając motocykle

416 – budownictwo

259 – przetwórstwo przemysłowe

201 – transport i gospodarka magazynowa

154 – działalność profesjonalna, nauka i techniczna

136 – działalność finansowa i ubezpieczeniowa

74 – działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi

54 – informacja i komunikacja

47 – rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo

24 – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości

* Dane z Urzędu Statystycznego w Rzeszowie

 

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marian

Najgorzej mają chyba małe sklepy spożywcze. nie da się ukryć,  że komercyjne markety mają nad nimi znaczną przewagę - mają przede wszystkim tańsze produkty. Jeśli chodzi o warsztaty to liczy się przede wszystkim jakość, osobiście znam może dwa, trzy warsztaty w naszym regionie. Tutaj całkiem nieźle mnie obsłużyli, choć nie mogę także nic złego powiedzieć o warsztacie w samym Rzeszowie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3