Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przygotowania do budowy linii kolejowej Sanok - Rzeszów - Łętownia - Warszawa - CPK

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Program Kolejowy CPK zakłada budowę prawie 1800 km nowych linii - etap inwestycji na 2021 r.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę prawie 1800 km nowych linii - etap inwestycji na 2021 r. Fot. materiały prasowe CPK
Efekty realizacji programu CPK to skrócenie przejazdu pociągami z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min. To także wybudowanie linii kolejowej łączącej stolicę Podkarpacia z Sanokiem przez Brzozów.

Program CPK to nie tylko budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą, a Łodzią, ale także budowa na Podkarpaciu 155 km nowych linii kolejowych i modernizacja kolejnych 173 km linii kolejowych w naszym regionie.

Z Rzeszowa przez Łętownię do stolicy

- Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min., ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 min. i z Tarnobrzegu do 1 godz. 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min. i z Przemyśla w 3 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych

– wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Linia łącząca Warszawę i CPK ze Świętokrzyskiem i Podkarpaciem stanowi fragment tzw. szprychy nr 6 (ciągu nr 6). Na terenie woj. podkarpackiego planowana linia biegnie przez Stalową Wolę, Rzeszów, Jasło i Sanok.

Przypomnijmy, że 25 czerwca w Rzeszowie przedstawiciele spółki CPK podpisali umowę o wartości 9,7 mln zł netto na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej Łętownia-Rzeszów. To pierwsza inwestycja spółki CPK w województwie podkarpackim.

Bezpośredni pociąg Rzeszów - Sanok!

A na kiedy zaplanowano realizację odcinka Rzeszów przez Brzozów Sanok?

- CPK rzeczywiście prowadzi obecnie przetarg w ramach planowanej umowy ramowej na dokumentację przedprojektową (studia wykonalności), która obejmie wszystkie dotychczas nieuruchomione projekty z planu inwestycyjnego CPK, w tym planowaną linię kolejową Rzeszów – Sanok

– zapewnia Konrad Majszyk.

- Budowa linii Rzeszów – Sanok została ujęta w części podstawowej przyszłego zamówienia, do której wpłynęło 5 ofert. Umowę ramową planujemy zawrzeć najpóźniej jesienią - na 7 lat. W tym czasie będziemy zlecać poszczególne zamówienia cząstkowe na kolejne studia wykonalności. O szczegółach będziemy jeszcze informować – dodaje rzecznik prasowy CPK.

Marzenia stają się faktem

Dla wielu mieszkańców Podkarpacia budowa linii kolejowej z Rzeszowa do Sanoka jest nierealna. A jednak.
– Budowa tej linii nie jest mrzonką i cieszę się, że przygotowania do jej budowy wchodzą w kolejną fazę. Ta inwestycja jest ogromnie ważna i wpisuje się doskonale w potrzeby Podkarpacia, a także Polski i Unii Europejskiej. Jest ona też oczekiwana przez mieszkańców Brzozowa, Sanoka i miejscowości leżących przy planowanej trasie – mówi Bogdan Rzońca, poseł do Parlamentu Europejskiego.

- Do tej pory Brzozów miał tylko marzenia i dworzec kolejowy, a teraz jest koncepcja, już do zrealizowana – dodaje Bogdan Rzońca.

Wielkim orędownikiem budowy bezpośredniej linii kolejowej Rzeszów – Sanok jest burmistrz Sanoka.

- Pierwsze pisma i rozmowy w tej sprawie rozpocząłem z Zarządem Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2019 r. Przekonywałem władze CPK, że planowana inwestycja jest doskonałą odpowiedzią na Rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, gdyż wzmacnia miasta i regiony tracące funkcje społeczne. Dzięki jej realizacji Sanok po niemalże 140 latach od utworzenia kolei zostanie połączony ze stolicą Polski, a połączenie z Rzeszowem pozwoli nam zatrzymać w Sanoku młodych mieszkańców

– tłumaczy Tomasz Matuszewski, burmistrz Sanoka.

Burmistrz Matuszewski podkreśla, że bezpośrednie połączenie kolejowe Sanoka z Rzeszowem i Warszawą jest kluczowym czynnikiem mającym wpływ na poprawę jakości nie tylko turystyki, ale również na rozwój społeczno-gospodarczy naszego regionu.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii w Polsce, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski – w tym także z Podkarpacia - do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego.


ZOBACZ TAKŻE: Estakady pieszo-rowerowe na bulwarach w Rzeszowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24