Ruszyła budowa mostu na Sanie w powiecie jarosławskim. Symbolicznie wbito łopaty [WIDEO, ZDJĘCIA]

Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
Budowa drugiego mostu na rzece San pod Jarosławiem stała się faktem. 16 maja oficjalnie rozpoczęto inwestycję i symbolicznie wbito łopaty. - Dzięki inwestycji poprawi się nie tylko komfort jazdy, ale i zwiększy to bezpieczeństwo mieszkańców. To także szansa rozwoju dla miasta i regionu - zaznaczali samorządowcy podczas wtorkowej konferencji.

Wyczekiwana od wielu lat budowa drugiego mostu na Sanie w powiecie jarosławskim stała się faktem! To strategiczna inwestycja nie tylko dla Jarosławia, ale całego powiatu jarosławskiego, a nawet województwa. Przetarg wygrała firma Mosty Łódź S.A. z którą marszałek Władysław Ortyl oficjalnie podpisał umowę na wykonanie zadania. Parlamentarzyści, przedstawiciele rządu i samorządów, a także wykonawcy dokonali 16 maja symbolicznego wkopania łopaty pod budowę nowej inwestycji – drugiego mostu na Sanie oraz prowadzącego do niego nowego odcinka drogi wiodącego do Sobiecina.

Budowa mostu będzie zrealizowana w ramach zadania: „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 865 Jarosław - Oleszyce - Cieszanów - Bełżec wraz z budową mostu na rzece San oraz budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w Jarosławiu".

Wartość inwestycji szacuje się na kwotę 200 mln zł. z czego 80 % to środki z Rządowego Programu Mosty dla Regionów. Planowana data zakończenia inwestycji to III kwartał 2025 roku.

Inwestycja ma rozwiązać problem z korkami, zwiększyć bezpieczeństwo i... przyciągnąć inwestorów

- Inwestycja pozwoli na rozładowanie ruchu na istniejącym już moście w Jarosławiu i ruchu tranzytowego z miasta. Mieszkańcy powiatu jarosławskiego już od wielu lat czekają na to rozwiązanie. Nieustanne korki i problem z dostaniem się do miasta – to dla wielu z nich codzienność - zaznaczali m.in. wójt gminy Jarosław Elżbieta Grunt, burmistrz Jarosławia Waldemar Paluch oraz starosta jarosławski Stanisław Kłopot.

- Budowa drugiego mostu na Sanie pozwoli na odciążenie istniejącej sieci drogowej i przeniesienie ruchu pojazdów ciężkich poza obszary zabudowane, a tym samym zwiększenie płynności ruchu. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej został usytuowany tak, by powstały nowe tereny inwestycyjne przeznaczone pod przyszłe strefy ekonomiczne - zapewniała podczas konferencji wiceminister Rodziny i Polityki Społecznej Anna Schmidt, która od lat starała się o tę inwestycję.

- Wielokrotnie ludzie skarżyli się, że np. karetka nie dotarła na czas, straż pożarna, czy policja. Mimo iż są to pojazdy uprzywilejowane, to też nie raz musiały stać w korkach, ponieważ aktualny most jest zbyt wąski. Ponadto liczymy na to, że tereny inwestycyjne w Makowisku staną się podstrefą ekonomiczną. Być może przyciągniemy inwestorów, turystów, może powstaną nowe firmy i będzie więcej pracy dla lokalnej społeczności - dodała wiceminister Anna Schmidt.

Jaki będzie przebieg inwestycji?

Droga wojewódzka nr 865 w nowym śladzie będzie miała długość 4,13 km. Trasa zlokalizowana jest w całości na terenie gminy Jarosław w miejscowościach Munina, Sobiecin i Koniaczów oraz przecina obszar Natura 2000 „Rzeka San” i nieużytki rolne. Początek nowego odcinka drogi zlokalizowano na węźle drogowym drogi krajowej 94 „Jarosław - Munina”, długość mostu wyniesie 624 m. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej 865 zaprojektowano w formie ronda w skrzyżowaniu z drogą powiatową 1719R w Sobiecinie. W miejscowości Koniaczów droga włączy się w obecnie istniejący przebieg DW nr 865. Realizacja inwestycji obejmie również: budowę oświetlenia ulicznego w rejonie skrzyżowań, chodników, ciągu pieszo-rowerowego, zatoki autobusowej, przejść ekologicznych i przebudowę wału przeciwpowodziowego. Całość pierwszego etapu inwestycji będzie realizowana na terenie gminy Jarosław.

MAPAMost powstanie na nowo wybudowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 865. Jej początek będzie zlokalizowany na węźle drogowym "Jarosław-Munina"
MAPA
Most powstanie na nowo wybudowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 865. Jej początek będzie zlokalizowany na węźle drogowym "Jarosław-Munina" na DK 94. Droga będzie biegła przez San do miejscowości Sobiecin. W sumie nowy most i nowy fragment drogi będą mierzyć nieco ponad 4 km. Klaudia Oronowicz-Chudzik

Technologia mostu została wybrana w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu wpływało to na czynniki środowiskowe, gdyż jest to teren Natura 2000. Jest to także teren zalewowy, dlatego most będzie miał długość ponad 500 metrów . Jego konstrukcja będzie żelbetowa.

- W planach jest i istnieją już projekty, budowy trzeciego odcinka, który połączy drogę wojewódzką w Koniaczowie z drogą wojewódzką 77 w Szówsku. Jest to etap przyszłościowy. Mam nadzieję, że ten trzeci etap powstanie również szybko, bo on rozwiąże całościowo problem komunikacyjny mieszkańców Jarosławia i okolicznych miejscowości – mówił prezes firmy Mosty Łódź Waldemar Pierożak.

Tego mostu oczekiwano jeszcze w poprzednim wieku

Jarosław jest jednym z niewielu miast na Podkarpaciu, które mają tylko jedną przeprawę mostową, a rzeka San jest ogromną rzeką. Aktualny most jest jeszcze z czasów II Wojny Światowej, wówczas był rozebrany i w częściach i przywieziony z Bydgoszczy do Jarosławia. Warto dodać, że był już kilka razy remontowany.

- Wielu polityków obiecywało od lat mieszkańcom budowę drugiego mostu na Sanie - my to robimy. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ogromna życzliwość premiera Mateusza Morawieckiego, dzięki któremu Jarosław jako pierwszy został włączony do rządowego programu Mosty+ i marszałka Władysława Ortyla, który jest współinwestorem - zaznaczała wiceminister Anna Schmidt.

- Do tej pory San był zaniedbany, jeśli chodzi o przeprawy. Kilkumetrowe korki tworzące się w godzinach szczytu są złą informacją dla gospodarki. Dlatego jest to wielka idea łamania barier. Tego mostu oczekiwano jeszcze w poprzednim wieku. My to zrobimy! To droga, która będzie prowadziła do drogi krajowej. Jest istotnym szlakiem komunikacyjnym - wyjaśniał marszałek województwa Władysław Ortyl.

- Nowy most upłynni ruch w całym województwie. Rząd PiS dokłada wszelkich starań dla rozwoju infrastruktury - dodała posłanka Teresa Pamuła, wiceprzewodnicząca sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie