- W telewizji oglądamy dramat pacjentów wywożonych ze szpitalnych oddziałów. Jakie są prawa pacjenta w czasie strajku lekarzy i pielęgniarek?
- To zależy od formy strajku. W niektórych przypadkach prawdopodobnie nie jest on uciążliwy dla pacjenta. Jeżeli w okresie strajku placówka nie przyjmuje pacjentów i mamy do czynienia z odmową leczenia, to pacjent może zwrócić się o leczenie do innej placówki, która funkcjonuje.
- Co pacjent ma zrobić jeśli pomoc medyczna jest szybko potrzebna, a lekarze strajkują?
- W sytuacji stanu nagłego pacjent może uzyskać pomoc w każdej placówce medycznej, niezależnie od tego czy działa ona w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli również tzw. prywatnej.
- Jeśli uzyskam pomoc w prywatnej placówce służby zdrowia, to kto za nią zapłaci? - dociekał czytelnik.
- Rozliczenie za pomoc nastąpi pomiędzy prywatną placówką, która udzieliła pacjentowi pomocy, a NFZ.
- Mam problemy z oddawaniem moczu, choroba pogłębia się. Byłem raz w szpitalu w Stalowej Woli i dwa razy w szpitalu w Rzeszowie, ale nie chcą mnie przyjąć na leczenie. Co mam zrobić?
- Decyzja odnośnie sposobu leczenia, w tym również przyjęcia na leczenie szpitalne, należy do lekarza ze szpitalnej izby przyjęć. Jeżeli uważa pan, iż lekarz zbyt pobieżnie zapoznał się z pana dokumentacją medyczną, zaś lekarz prowadzący leczenie, w tym przypadku urolog, jest przekonany o konieczności hospitalizacji, to w pana imieniu możemy zwrócić się z prośbą do konsultanta wojewódzkiego w Rzeszowie o ustalenie możliwości i trybu dalszego leczenia.
- Gdzie mogę złożyć skargę na niewłaściwe zachowanie personelu medycznego?
Gdzie możesz się poskarżyć
- Rzecznik Praw pacjenta Oddział NFZ w Rzeszowie, ul. Zamkowa 8, 35-032 Rzeszów, Od poniedziałku do piątku w godz. od 8 do 16.
- Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia:
Ministerstwo Zdrowia ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa, Krystyna Barbara Kozłowska, Dyrektor biura - tel./faks: (0 22) 635 75 78, [email protected]
Bezpłatna infolinia: 0 800 190 590 (pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00)
Biuro czynne: pn. - pt. w godz. 8.15 - 16.15 Przyjmowanie pacjentów: pn. - pt. w godz. 9 - 16.
Prawnik biura przyjmuje: pn. - pt. w godz. 9 - 15, Konsultanci medyczni Biura Praw Pacjenta: pn. - czw. w godz. 15.30 - 19.30
- Jeśli skarga dotyczy zachowania pielęgniarki, rejestratorki lub lekarza, możemy interweniować u bezpośredniego przełożonego pracownika. W szpitalu jest nim ordynator a w przychodni kierownik. Możemy również zwrócić się do rzecznika praw pacjenta w oddziale wojewódzkim NFZ.
- Jak mogę się poskarżyć na błędy popełnione w trakcie leczenia?
- Jeśli skarga dotyczy błędów w leczeniu, postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej, możemy zwrócić się do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych.
- Gdzie należy kierować sprawy związane z uzyskaniem odszkodowania za szkody poniesione w trakcie leczenia?
- Odpowiedzialność ponosi świadczeniodawca. Ubiegając się o odszkodowanie należy wystąpić z roszczeniem do sądu z powództwem cywilnym. Można też wcześniej zwrócić się do kierownika placówki medycznej, która odpowiada za wyrządzoną szkodę, w celu zawarcia ugody.
Żądając odszkodowania należy określić rodzaj szkody, wskazać żądanie oraz sprawcę szkody. Można zażądać zwrotu wszystkich wydatków związanych z uszkodzeniem ciała lub rozstrojem zdrowia, czyli kosztów lekarstw oraz odszkodowania i renty potrzebnej np. do dalszego leczenia.
- Czy o odszkodowanie mogę wystąpić w dowolnym terminie?
- Kodeks Cywilny zakreślił terminy przedawnienia w sprawach związanych z dochodzeniem roszczeń odszkodowawczych i po upływie wyznaczonego terminu nie można starać się o odszkodowanie.
Jeżeli pacjent podejrzewa, iż uszkodzenie ciała wynikło wskutek czynu karalnego, to organem uprawnionym do działań jest właściwa prokuratura rejonowa.
- Czego najczęściej dotyczą skargi kierowane do pani, jako rzecznika?
- Takich spraw składanych osobiście, telefonicznie lub pisemnie jest kilka tysięcy rocznie. Najwięcej skarg dotyczy długiego czasu oczekiwania na wykonanie niektórych świadczeń zdrowotnych oraz problemów z uzyskaniem skierowania na badania. Pacjenci skarżą się na problemy z organizacją udzielania świadczeń - trudnościami w rejestracji lub na określony termin.
- Co się dzieje ze skargami i wnioskami?
- Sprawy o charakterze interwencyjnym są wyjaśniane na bieżąco. Inne wymagają szerszego wyjaśnienia, np. przez pisemne interwencje czy też w ramach zleconej przez rzecznika kontroli.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?