Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeszowscy uczniowie biorą udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym

Agnieszka I. Skowron
Goście z zagranicy doskonale rozumieli się z uczniami rzeszowskiej podstawówki.
Goście z zagranicy doskonale rozumieli się z uczniami rzeszowskiej podstawówki. Fot. Archiwum SP nr 27
Rzeszowska Szkoła Podstawowa nr 27 podjęła się zadania realizacji międzynarodowego projektu edukacyjnego Comenius-Ocalmy kolory tęczy.

Projekt jest także okazją do poznania systemu edukacyjnego Hiszpanii, Szwecji oraz Turcji.

- W 2004 r. w naszej szkole powstał pierwszy projekt w ramach programu Comenius. Trwał on 3 lata. Działania wspólne bardzo nam się spodobały i dlatego postanowiliśmy kontynuować tę ideę. Obecnie partnerują nam Hiszpania, Szwecja oraz Turcja - mówi Izabela Pyra, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 27 w Rzeszowie.

Działania proekologiczne

W związku z zanieczyszczeniem środowiska coraz więcej krajów świata kładzie nacisk na działania proekologiczne. Podstawowe zasady dbania o środowisko naturalne powinno wpajać się dzieciom już od najmłodszych lat. Stąd inicjatywa wprowadzania programów ekologicznych już do szkół podstawowych.

- Nasi uczniowie zgodnie z hasłem przewodnim programu-Ocalmy kolory tęczy- poznają podstawowe zasady dbania o środowisko naturalne. Co bardzo istotne, uczą się też języka obcego oraz poznają kulturę innych krajów. W wielu państwach Europy tematyka ekologiczna jest wiodąca, jeśli chodzi o edukację dzieci. Uczniowie w każdym z czterech państw biorących udział w projekcie przyswoili podstawowe wiadomości m.in. na temat wody, energii czy segregowania odpadów - mówi dyrektor szkoły.

- Uczniowie mają także za zadanie np. opracować zasady oszczędnego wykorzystywania wody w szkole i w domu. Zorganizowaliśmy też konkurs poezji o tematyce ekologicznej.

Międzynarodowa wymiana doświadczeń

Dzięki programowi nauczyciele mają szansę poznać systemy edukacyjne w innych krajach. Uczą się od siebie wzajemnie, jak zarządzać placówką szkolną oraz jak rozwiązywać problemy wychowawcze.

- Podczas wizyty w Szwecji zauważaliśmy podstawowe problemy i sposoby ich rozwiązywania w tamtejszych szkołach. Borykają się one np. z dużym problemem imigrantów. Szkoły muszą poradzić sobie z barierami językowymi. U nas też zaczynają już pojawiać sytuacje, kiedy rodzice z małymi dziećmi wracają po wielu latach zza granicy i nasi nowi uczniowie nie znają polskiego. Dzięki takiemu projektowi możemy wiele nauczyć się od swoich partnerów - mówi Izabela Pyra.

- W Szwecji szkolnictwo podstawowe jest bezpłatne. Uczniowie mają przedmioty takie jak u nas, jednak każdy rok kończy się nie naszym charakterystycznym świadectwem z ocenami, tylko tzw. "oceną opisową". Duży nacisk kładzie się na zajęcia praktyczne. Np. w ramach matematyki dzieci manualnie wykonują pewne rzeczy, o których się uczyły teorii. Praca na konkretach sprawia, że dzieci mają lepsze wyniki w nauce matematyki. Poza tym uczniowie mają dużo zajęć z przedmiotów artystycznych. Normalnym też jest obecność nauczyciela wspomagającego. Turcja zaś znajduje się w okresie prężnego rozwoju edukacji. Hiszpański system za to jest bardzo zbliżony do naszego.

W ramach projektu uczniowie z różnych krajów podczas wideokonferencji poznają się nawzajem. Czasem powstają międzynarodowe przyjaźnie. Wymiana doświadczeń prowokuje do powstawania nowych pomysłów na nauczanie najmłodszych. Takie inicjatywy wzbogacają też ofertę edukacyjną każdej szkoły.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24