Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pali tyle co seicento

CZESŁAW WACHNIK
Po drogach Europy Zachodniej jeździ już kilkadziesiąt tysięcy toyot priusów. Jeszcze więcej w USA. Niebawem w salonach pojawi się zmodernizowany prius II.

Jeszcze do niedawna o priusie - szczególnie w Polsce - można było pisać jako o ciekawostce. To się jednak zmieni. Toyota potwierdza, że prius II w przyszłym roku pojawi się w polskich salonach. Dotychczasową blokadą było 35-procentowe cło. Prius w krajach Unii Europejskiej kosztuje (w zależności od kraju) około 17-19 tys. euro, natomiast w USA prawie 20 tys. dolarów. Czyli podobnie jak dobrze wyposażona toyota avensis. Jednak przy imporcie do Polski (i doliczeniu cła) jego cena wynosiłaby grubo ok. 100 tys. zł. Ale od maja 2004 roku kiedy cło spadnie do 10 procent prius może kosztować ok. 70-80 tys. zł.

Pali tyle co seicento

Największym jego atutem jest niskie zużycie paliwa i wysoki komfort jazdy. Auto o wielkości kompaktu, a więc o wnętrzu zbliżonym wielkością do np. corolli czy golfa zużywa przeciętnie 5 litrów benzyny na 100 km. Przy jeździe z prędkościami nawet powyżej 130 km/h. Przy niższych prędkościach zużycie paliwa spada poniżej 5 litrów.
Napęd w priusie jest kombinacją dwóch silników, elektrycznego i spalinowego. Ten pierwszy w zmodernizowanym priusie ma moc 68 KM, natomiast drugi o pojemności 1,5 litra uzyskuje 78 KM. Atutem motoru elektrycznego jest rewelacyjny, bo wynoszącym aż 400 Nm moment obrotowy. Oba silniki mogą pracować razem ale też każdy oddzielnie.
Kierowca zaraz po przyjściu do auta, uruchamia silnik elektryczny. By to zrobić, wystarczy przycisnąć klawisz. Motor pracuje bezszelestnie, toteż sygnalizuje o tym lampka kontrolna.
Start następuje także za pomocą silnika elektrycznego. Kiedy auto osiąga 20 km/h, automatycznie włącza się drugi silnik. Dopóki jedziemy rozsądnie, silnik benzynowy ładuje także akumulatory. Za pomocą specjalnego generatora. Procesem przekazywania mocy z obu silników jak też ładowaniem akumulatorów, zajmuje się komputer.
Dla bezpieczeństwa zestaw akumulatorów, które umieszczono za tylna kanapą jest w razie wypadku czy uszkodzenia automatycznie izolowany od reszty samochodu. Mimo akumulatorów bagażnik ma pojemność aż 400 litrów.
Gdy zmniejszamy prędkość lub też jedziemy wolno np. w mieście, komputer wyłącza silnik spalinowy. Wtedy prius zamienia się w pojazd elektryczny. W czasie hamowanie, jego energia trafia także do generatora, który ładuje akumulatory. Przy cofaniu pracuje wyłącznie silnik elektryczny.
Kiedy chcemy przyspieszyć np. by wyprzedzić inny pojazd, pracują dwa silniki. Jednak nic się tu nie marnuje, wystarczy chwila wolniejszej jazdy, by zbędny silnik ładował akumulatory.

Wygodny dla pięciu osób

W samochodzie jest miejsce dla pięciu osób. Komfort jazdy jest bardzo wysoki, chociażby dlatego, że prius jest niebywale cichy. Nawet przy prędkości rzędu 150 km/h. Auto jest wyposażone we wszystkie elementy z zakresu bezpiecznej jazdy jak dwie poduszki powietrzne, wzmocnione nadwozie, ABS, wspomaganie kierownicy itp. Ma 50 litrowy zbiornik paliwa, który wystarcza na 1000 kilometrów. Inna niż w tradycyjnych autach jest deska rozdzielcza. Obserwujemy na niej niemal cały proces napędu, ekran pokazuje, który silnik napędza auto, czy są ładowane baterie, itp.
Zaletą priusa jest jego samowystarczalność. Auto potrzebuje jedynie benzyny. Natomiast silnik elektryczny jest napędzany energią, którą zaoszczędzi się i zgromadzi w czasie jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska