Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, jak nie dać się oskubać przez biuro podróży

[email protected]
Fot. J. Pawlak
Każdy klient może sprawdzić, czy biuro podróży, którego ofertę chce kupić, jest notowane w Krajowym Rejestrze Dłużników.

 

- Można założyć konto w Serwisie Ochrony Konsumenta (www.konsument.krd.pl), w naszej ofercie dla osób fizycznych - wyjaśnia Andrzej Kulik, rzecznik prasowy KRD. - Pierwsze sprawdzenie kosztuje 13 zł, każde następne 49 zł. Przy kosztach wycieczek rzędu 2-3 tys. zł od osoby, to niewiele.

Część biur posiada Certyfikat Rzetelności. To baner zamieszczany na stronie internetowej i połączony z bazą danych KRD. Jeśli ktoś kliknie na taki baner, łączy się z bazą danych KRD i uzyskuje informację, czy biuro jest członkiem programu Rzetelna Firma (podstawowy warunek nie jest notowane w KRD) lub, że nie spełnia warunków uczestnictwa w programie (najczęściej jest zadłużone).

Ostrożności nigdy za wiele

 

Głośna upadłość biura podróży Sky Club powinno nauczyć nas ostrożności. Aby uniknąć przykrej niespodzianki najlepiej sprawdzić organizatora wyjazdu przed zawarciem umowy lub wyruszeniem w podróż.
Dokładnie należy też  sprawdzić warunki umowy, a zwłaszcza  cenę wycieczki

Henryk Luty, szef Polskiego Biura Podróży w Rzeszowie zauważa, że należy wybierać biuro z tradycjami i ugruntowaną pozycją, które działa na rynku od wielu lat. Zaś wszelkie niedogodności, czy usterki  w czasie zagranicznej wycieczki najlepiej zgłaszać od razu, u rezydenta albo pilota, który powinien załatwić sprawę na miejscu.

Co i jak sprawdzić

Należy sprawdzić czy biuro znajduje się w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Sprawdzisz to w urzędzie wojewódzkim albo w departamencie turystyki Ministerstwa Gospodarki. Dane te są również dostępne na stronie: htp://turystyka.crz.mg.gov.pl.
Dowiedz się, czy biuro wykupiło OC. Posiadanie takiego ubezpieczenia ułatwi uzyskanie odszkodowania w razie reklamacji opłaconej imprezy.
W umowie z biurem podróży zwróć uwagę na cenę podróży i upewnić się czy obejmuje ona m. in wycieczki oferowane na miejscu, wejścia do muzeum. Pamiętaj, że wybierając ofertę all inclusiv albo all included, za nic nie musisz dodatkowo płacić.
Organizator może podwyższyć podaną w umowie cenę tylko w wyjątkowych przypadkach Np. zmiana kursów walut, wzrost opłat urzędowych.
Zwracaj tez uwagą na położenie hotelu. Proś od razu o wyjaśnienie, co to znaczy, że twój hotel jest usytuowany blisko plaży albo w pobliżu centrum. Na miejscu może okazać się, że twój hotel jest tuż przy ruchliwej ulicy.
           Umowę z biurem najlepiej zawrzeć na piśmie. Powinna określać: nazwę organizatora, numer jego wpisu do rejestru i NIP oraz dane osoby podpisującej umowę z klientem. A także miejsce pobytu, datę wyjazdu i przyjazdu, program imprezy, sposób składania reklamacji.

Uważaj na luki informacyjne

- Noclegi w wielkich metropoliach, jak Rzym czy Paryż ze względu na koszty, zazwyczaj rezerwowane są na dalekich przedmieściach tych miast. Turyści nie zawsze mają rozeznanie, co to oznacza i chcą przebywać w centrum miasta do późnych godzin nocnych. Odjazdy autokaru do hotelu często przekreślają te plany.
Imprezy samolotowe, zwłaszcza na dalszych trasach, jak Egipt, poza sezonem realizowane są samolotami rejsowymi, ale z przesiadkami. Często dopiero na zbiórce w porcie lotniczym dowiesz się, że podróż będzie trwała znacznie dłużej.
Ci, którzy pierwszy raz korzystają z wczasów zagranicznych nie orientują się, co oznacza śniadanie kontynentalne czy bufet szwedzki. To przykrość dla obżartuchów, bo nie można wynieść zapasów na plażę. Szwedzki stół ugina się zwykle od jarzynek, sałatek i ryżu.

Możesz złożyć reklamację

Jeśli po dotarciu do celu podróży okazuje się, że oferta jest niezgodna z umową, możesz złożyć reklamację pisemną u pilota wycieczki, który powinien potwierdzić jej przyjęcie i przekazać organizatorowi, chyba, że sam może ją załatwić.
Reklamację możesz także przekazać po powrocie do biura podróży. Odpowiedź powinieneś dostać do 30 dni od jej złożenia.

Zdaniem eksperta

HENRYK LUTY, szef Polskiego Biura Podróży w Rzeszowie:

- Ci, którzy planują wycieczkę zagraniczną powinni wybierać biuro turystyczna z tradycjami i ugruntowaną pozycją, które działa na rynku od wielu lat. Jeśli w trakcie pobytu na wczasach za granicą zdarza się jakieś niedogodności, czy usterki, najlepiej zgłaszać je od razu, u rezydenta albo pilota, który powinien załatwić sprawę na miejscu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24