Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, jak nie wpaść w pułapkę podczas zakupów internetowych

[email protected] Fot. sxc.hu
Informuje RADOMIR STASICKI, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie

- Pułapki czyhają na klienta podczas licytacji na allegro?

- Jeśli wylicytujemy cenę na konkretny towar wówczas nie możemy już odstąpić od umowy. Dlatego lepiej nie kupować na takiej licytacji tylko w ramach indywidualnie skierowanej oferty - KUP TERAZ.

- Najważniejsze uregulowania prawne chroniące klienta dokonującego zakupów internetowych?

- Przede wszystkim możemy odstąpić od umowy w terminie 10 dni, gdyż przysługuje nam tzw. prawo do namysłu. Przedsiębiorca oferujący towary ma obowiązek umieszczenia szeregu informacji, w tym siedziby przedsiębiorstwa, miejsca rejestracji firmy, adresu, pod którym możemy składać reklamację itd.

 

- Kupiłem przez Internet trzy inreresujęce mnie książki. W otrzymanej przesyłce była cegła. Jak uniknąć pułapek zastawianych przez internetowych oszustów?

- Na początku powinniśmy sprawdzić, kto jest kontrahentem. Jeśli jest to osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, a sprzedaży dokonuje okazyjnie, to wówczas musimy być bardzo ostrożni. Prawo nie chroni bowiem konsumenta przed konsumentem. Musimy mieć świadomość, że przepisy nie chronią nas tak restrykcyjnie. Dopiero, gdy dokonujemy zakupu u przedsiębiorcy, wówczas ma zastosowanie cały szereg przepisów chroniących konsumenta.

- Kto ponosi odpowiedzialność za to, że towar został uszkodzony w trakcie przesyłki?

- Ustawa o sprzedaży konsumenckiej domniemywa, że wszelkie usterki, jakie stwierdzamy w towarze w terminie 6 miesięcy od daty zakupu, możemy traktować jako istniejące w momencie wydania, zatem prawo domniemywa na naszą korzyść, że tego typu uszkodzenia istniały już w momencie powierzenia towaru przewoźnikowi. Sprzedawca, aby uchylić się od odpowiedzialności powinien wykazać i udowodnić, że w momencie przekazywania przewoźnikowi towaru był on nieuszkodzony.

- Zamiast zamówionego towaru otrzymałem elegancko zapakowany, spleśniały bochenek suchego chleba. Czy jest możliwość interwencji w takiej sprawie?

- Skoro kontrahentem na allegro jest druga osoba fizyczna to wówczas jedynym organem, który może podejmować interwencje są organy ścigania, gdyż przedstawiony przypadek to oszustwo. Rzecznik konsumentów nie może podejmować interwencji wobec jednego klienta przeciw drugiemu klientowi, gdyż z zasady występuje tutaj równowaga stron. Z reguły podejmujemy interwencję chroniąc słabsza stronę czyli konsumenta w relacji do przedsiębiorcy.

 

- Jak najlepiej zabezpieczyć się przed oszustwem w trakcie zakupów internetowych?

- Kiedy płaci się kartą, należy upewnić się, że połączenie jest szyfrowane (symbol zamkniętej kłódki u dołu przeglądarki). Adres sklepu zawsze trzeba wpisać ręcznie, gdyż wszelkie linki mogą przekierować klienta do tych stron, a wtedy dane klienta padną łupem przestępcy. Pod żadnym pozorem nie należy odpowiadać na prośbę o ponowne podanie swoich danych. Należy też skontaktować się ze sprzedawcą przez telefon.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24