Studenci Politechniki Rzeszowskiej z PRz Racing Team zaprezentowali nowy bolid PMT-03 [ZDJĘCIA]

BT/ mat. prasowe PRZ
Zespół PRz Racing Team zaprezentował swoją najnowszą konstrukcję PMT-03. To już trzeci bolid wyścigowy w warsztacie, którego projekt w zeszłym roku wywalczył dla zespołu drugie miejsce w kategorii Business Presentation podczas zawodów Formula Student Virtual Event 2020.

PRz Racing Team jako Studenckie Koło Naukowe na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej funkcjonuje od 2013 r. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny.

Zespół wyścigowy co roku przygotowuje się do interdyscyplinarnych zawodów międzynarodowych Formuła Student odbywających się na torach F1. Od początku swojej działalności zbudował trzy autorskie konstrukcje bolidów wyścigowych.

Wystartowały one dotychczas w ośmiu europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii, oraz w amerykańskiej edycji zawodów online. Każdy kolejny bolid ma za zadanie podnieść wiedzę i kompetencje, co przekłada się na zwiększenie zaawansowania technologicznego.

Trzy zbudowane przez zespół konstrukcje kwalifikują się jako bolidy klasyfikacji spalinowej, o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik zastosowany w najnowszym bolidzie osiąga 85KM, prędkość 100 km/h bolid osiąga w około 4 s.

Jednym z głównych celów konstrukcyjnych trzeciego bolidu była minimalizacja masy całkowitej. Samochód waży 215 kg, czyli w porównaniu z poprzednią konstrukcją całkowitą masę pojazdu zredukowano o 20 kg. Aby zrealizować ten cel, zespół zastosował takie materiały, jak wytrzymałe stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid oraz włókno węglowe.

Konstrukcja nośna jest oparta na rurach ze stali chromowo-molibdenowej o zwiększonej wytrzymałości, a przy doborze zoptymalizowanych, zgodnych z regulaminem średnic oraz grubości ścianek zespół zwiększył sztywność skrętną konstrukcji dwukrotnie przy zachowaniu masy ramy poprzedniego bolidu, czyli PMT-02.

W projekcie PMT-03 dużą uwagę zwrócono na poprawę właściwości jezdnych przez użycie nowych 10-calowych opon o poprawionej charakterystyce i opracowanie nowej kinematyki zawieszenia.

Studenci Politechniki Rzeszowskiej z PRz Racing Team zapreze...

Nowy samochód posiada również wiele zaawansowanych modułów pomiarowych oraz modułów przesyłu danych, dzięki czemu zespół może odczytywać parametry pracy pojazdu w czasie rzeczywistym z każdego miejsca z dostępem do Internetu za pomocą autorskich aplikacji.

Realizacja projektu zajęła 334 dni. Nad konstrukcją pracowało 45 osób. W projekt zaangażowało się 50 partnerów, m.in. BorgWarner, Rofa Polska Sp. z.o.o., Omni3d, Reskart Racing: Gokarty Rzeszów, MESco SP. z.o.o., CP Trade, RQS Polska, Cadspol, Ecu Master, Lion Wrap, SpeedFloor.

PMT-03 jest w fazie przygotowania na zawody w 2021 r. W planach są starty w edycji włoskiej, holenderskiej i czeskiej Formuły Student. Obecnie studenci pracują nad najnowszą konstrukcją bolidu, który docelowo ma wystartować w zawodach w 2022 r.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie