Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stuletni most w Rynanowie Zdroju rozebrano i zbudowano nowy

Ewa Gorczyca
Nowa przeprawa przez Tabor zastąpiła most wybudowany sto lat temu.
Nowa przeprawa przez Tabor zastąpiła most wybudowany sto lat temu. Tomasz Jefimow
Przejazd przez Tabor jest komfortowy i bezpieczny a uzdrowisko bardziej zadbane. Oficjalnie otwarto most na Rymanowie Zdroju, w ciągu drogi wojewódzkiej Brzozów - Daliowa. Ma najwyższą klasę nośności - 50 ton. To prawie dwa razy więcej niż wcześniej.

Poprzedni most został wybudowany w 1916 r. Miał dwa przęsła, kamienne przyczółki i betonowy filar. Pierwotnie pomost, utrzymywały stalowe dźwigary, był drewniany. Taki zachował się przez dziesięcolecia. Dopiero po kolejnych modernizacjach w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych zastąpił go żelbeton. Wtedy też wzmocniono przyczółki i ławę fundamentową filara.

Koniec prowizorki

W 2005 r. przeprowadzono gruntowny przegląd mostu. Okazało się, że jest w fatalnym stanie. Konieczny był albo generalny remont, albo przebudowa. Jej termin wyznaczono na koniec 2013 r. Do tego czasy trzeba było znacznie ograniczyć ruch cięższych pojazdów przez most. Doraźnie prowadzone prace naprawcze nie gwarantowały bezpieczeństwa kierowców. Wprowadzono wówczas ograniczenie nośności do 15 ton.
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich podjął decyzję o budowie nowego mostu. Inwestycja, była poważnym przedsięwzięciem. Obejmowała nie tylko rozbiórkę starego mostu, budowę nowego i przebudowę dojazdów.

- Wykonano system odwodnienia oraz kanalizację deszczową - wylicza Ewa Sudoł z PZDiM. - Integralną część inwestycji stanowiła również budowa mostu objazdowego, umiejscowionego w bezpośrednim sąsiedztwie modernizowanej przeprawy. Dzięki czemu zminimalizowane zostały uciążliwości związane z przebudową a droga nie została całkowicie zamknięta.

Dotacja od ministra

Wykonawcą inwestycji było konsorcjum tarnobrzeskiej spółki INTOP i krośnieńskiej firmy Rejon Budowy Dróg i Mostów. Budowa kosztowała prawie 5,5 mln zł, z czego 2,7 mln pochodziło z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Prace budowlane trwały 7 miesięcy. Nowy most ma wzmocnioną nawierzchnię, dzięki czemu nośność przeprawy można było podnieść z 30 do 50 ton. W korycie rzeki nie ma już dodatkowego filara, który podtrzymywał stary most. Długość mostu zwiększyła się z 33 do 49 metrów. Z 6 do 7 metrów poszerzono jezdnię, szersze są też chodniki po obu stronach mostu, oddzielone od jezdni barierami.

- To poprawiło bezpieczeństwo, zarówno kierowców, jak i pieszych - zaznacza Ewa Sudoł-Sikora.

Przebudowa była częścią remontu drogi wojewódzkiej nr 887 z Brzozowa do Daliowej. W ramach tej inwestycji trwa przebudowa innego mostu w gm. Rymanów - na Wisłoku w Bziance.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24