Ustawa Zakrzewskiego rewolucją w polskim szkolnictwie

Partnerem cyklu jest Inny Wymiar Agencja Interaktywna
Marzena i Paweł Zakrzewscy zostali wyróżnieni Orłem Wprost Polskiej Edukacji za wieloletnie działania na rzecz wsparcia edukacji domowej.
Marzena i Paweł Zakrzewscy zostali wyróżnieni Orłem Wprost Polskiej Edukacji za wieloletnie działania na rzecz wsparcia edukacji domowej.
Edukacja domowa: Ustawa Zakrzewskiego rewolucją w polskim szkolnictwie Bez żadnych poprawek – tak Senat przyjął tzw. Ustawę Zakrzewskiego dotyczącą edukacji domowej. To olbrzymi sukces całego środowiska walczącego o ułatwienia w spersonalizowanym nauczaniu.

Takiej zgodności w polskim parlamencie nie było od dawna. Najpierw ramię w ramię głosowali posłowie Prawa i Sprawiedliwości, Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050 Szymona Hołowni, Polskiego Stronnictwa Ludowego i Konfederacji. Teraz jednomyślni byli senatorowie. Przepisy ułatwiające dostęp do edukacji domowej w końcu wchodzą w życie. Jak mówi prof. Paweł Zakrzewski, twórca i inicjator zmian, szkoda że tak późno. Bo rodziny chcące zajmować się edukacją swoich dzieci, zwracały już dekadę temu potrzebę reform.

− Tytaniczną pracę w tym zakresie wykonał prof. Paweł Zakrzewski, polski propagator i pionier edukacji domowej – uważa prof. Karol Karski z Prawa i Sprawiedliwości. - To on przez lata lobbował i otwierał oczy rodzimym politykom. Pokazywał, którą drogą powinniśmy pójść, by wprowadzić innowacyjny model nauczania domowego. Śmiało można ostatnie zmiany w prawie nazwać Ustawą Zakrzewskiego – dodaje Karski.

O co dokładnie chodzi w „Ustawie Zakrzewskiego”? Przede wszystkim nowelizacja znosi regionalizację na województwa. Do tej pory uczeń z Łomży nie mógł być przypisany do szkoły w Warszawie. Teraz to się zmienia, a rodzic może wybrać dowolną placówkę w kraju.

− To olbrzymie ułatwienie i poszerzenie oferty edukacyjnej – uważa prof. Killion Munyama z Koalicji Obywatelskiej. - Dzięki temu zwiększy się konkurencja na rynku nauczania. Szkoły będą walczyć o ucznia.

W praktyce oznacza to, że dziecko można posłać do dowolnej szkoły w Polsce. Zupełnie za darmo. Nie będzie musiało uczęszczać na zajęcia lekcyjne w placówce oświatowej, tylko będzie zdobywało wiedzę w domu. Pod okiem rodzica. Na zakończenie każdego roku szkolnego będzie musiało przystąpić do egzaminów z materiału przewidzianego dla danej klasy. Wyniki egzaminów będą podstawą do promocji do następnej klasy.

Drugim ułatwieniem jest zniesienie uzyskania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka mającego rozpocząć edukację domową. Wielu rodziców żaliło się, że formalności z tym związane znaczącą zniechęcają do podjęcia inicjatywy homeschoolingu.

My postanowiliśmy zapytać polskich parlamentarzystów, skąd wzięła się jednomyślność i pełne poparcie w sprawie edukacji domowej.

Killion Munyama Platforma Obywatelska

To był najwyższy czas, by wprowadzić w Polsce światowe standardy nauczania. Strasznie żałuje, że dochodzi do tego tak późno, bo zmarnowaliśmy mnóstwo czasu.

Już dekadę temu prof. Paweł Zakrzewski pokazywał mi możliwości innowacyjnej edukacji domowej. Gdzie rodzic ma dostęp do wszelkich narzędzi pomocowych. E-tornistra, klubów edukacyjnych, bonów na zajęcia dodatkowe, poradników tematycznych. Mieliśmy know-how z kolebki edukacji domowej (czyli USA) przeniesione nad Wisłę.

Karol Karski Prawo i Sprawiedliwość

Skoro Paweł Zakrzewski potrafił połączyć polskich parlamentarzystów ponad podziałami, to chwała mu za to! Całe swoje zawodowe życie zajmuje się edukacją i uważam, że jego inicjatywa bardzo pomaga nam, by stać się europejskim liderem w nauczaniu spersonalizowanym.

Musimy kształcić przyszłą europejską elitę. Nikt nie zna lepiej swojego dziecka, niż jego rodzic. Więc nikt lepiej nie zajmie się jego kształceniem. My tą ustawą dajemy możliwość wyboru.

Mówiłem to już w innym wywiadzie, ale powtórzę raz jeszcze.

Jednym z kluczowych elementów budowania narodowego dobrobytu w najbardziej zamożnych krajach świata była i jest kwestia wysokiego poziomu edukacji i kształcenia najmłodszych obywateli. Innowacyjnego podejścia do nauki. Rozwijania szerokich horyzontów i zainteresowań od najmłodszych lat. Zachęcenia do uczenia się i zdobywania wiedzy we własnym zakresie. Konfrontacji zdobytej wiedzy z otaczającym nas światem.

Edukacja domowa, jak żadna inna łączy ze sobą wszystkie te elementy.

Konrad Berkowicz Konfederacja

Nasze ugrupowanie zawsze jest za jak największą wolnością dla obywatela. Nic więc dziwnego, że system edukacji domowej zaproponowany przez prof. Pawła Zakrzewskiego idealnie wpisuje się w nasze postulaty i poglądy.

Jego inicjatywa jest całkowicie apolityczna i służąca zmienianiu naszego systemu edukacyjnego. Nie dziwi mnie więc, że cały polski parlament był jednomyślny. Życzyłbym wręcz sobie, by więcej obywateli wychodziło z oddolnymi aktywnościami zmieniającymi naszą rzeczywistość na lepszą.

Ja bardzo żałuję, że edukacja domowa nie jest u nas tak popularna jak w krajach anglosaskich. Przez wiele lat brakowało dyskusji o alternatywnych możliwościach nauczania. Takich pozasystemowych. Bo jestem przekonany, że ponad 90 proc. rodziców nie zdaje sobie sprawy, że może swoje dziecko uczyć samemu. I jest to bezpłatne, legalne i możliwe. I o wiele skuteczniejsze niż posyłanie do tradycyjnej szkoły.

Apelowałbym, do mediów o poważniejszą debatę dotyczącą naszej edukacji. Bo jest ona niezwykle skostniała i dopiero powiew świeżości proponowany przez prof. Zakrzewskiego daje nam inną perspektywę.

Wojciech Kossakowski Prawo i Sprawiedliwość

W moim regionie edukacja domowa nie jest popularnym modelem nauczania. Wydaje się, że rodzice nie mają świadomości, że mogą sami uczyć swoje dzieci. Bardzo często, gdy rozmawiam o alternatywnej formie szkolnictwa, to nawet niezwykle uświadomieni społecznie obywatele, dowiadują się o homeschooling-u po raz pierwszy. A szkoda, bo z założenia edukacja domowa przybliża i umacnia więzi rodzinne.

Dzięki przegłosowanej Ustawie Zakrzewskiego, możemy skuteczniej promować edukacje domową. Przede wszystkim ukazać rodzicom, że ona istnieje w naszym kraju.

Lech Kołakowski poseł niezrzeszony

Odbudowujemy to, co zostało zniszczone dekadę temu. Rodzina Pawła i Marzeny Zakrzewskich zapoczątkowała w naszym kraju ideę edukacji domowej na światowym poziomie. Stworzyli sieć placówek edukacyjnych wzorując się na najlepszych modelach amerykańskich. Gdyby nie zdusili ich wtedy niektórzy bezduszni urzędnicy aparatu skarbowego, dzisiaj bylibyśmy liderem edukacji domowej w całej Unii Europejskiej.

Dlatego, gdy w Sejmie pojawił się projekt rozwoju homeschooling-u byłem za nim całym sercem.

Uwolnienie szkolnictwa spod regionalizacji jest istotne przede wszystkim w moim, słabo zaludnionym regionie.

Dzięki naszym zmianom, każdy będzie mógł wybrać szkołę, którą uważa za odpowiednią dla swoich dzieci. I nie będzie go to nic kosztowało. Korzyści ze zmiany ustawy będą odczuwalne dla wszystkich. My jako państwo nie byliśmy przygotowani do zdalnego nauczania na masową skalę.

Tomasz Kostuś Platforma Obywatelska

Tematem zainteresował mnie przed laty prof. Paweł Zakrzewski, polski prekursor edukacji domowej. To on ukazał mi, jak wielkie są możliwości rozwoju dziecka poprzez dobór odpowiedniej kadry nauczycielskiej, stworzenia odpowiednich narzędzi przeznaczonych dla rodzica, oraz ile dziecko zyskuje dzięki indywidualnemu podejściu do jego nauki.

Nowelizacją ustawy otwieramy w praktyce drzwi do rozwoju edukacji domowej. Nikt z nas nie myślał przy niej kwestiami polityki, tylko dobra uczniów. Cieszę się z jednomyślności polskich parlamentarzystów w tej kwestii. Chciałbym również, by homeschooling rozwijał się u nas nie tylko na płaszczyźnie najmłodszych roczników, ale doszedł aż do etapu szkół wyższych.

Małgorzata Niemczyk Platforma Obywatelska

Gdyby nie determinacja Zakrzewskich, zmiany i ułatwienia w dostępie do edukacji domowej nad Wisłą musiałyby poczekać jeszcze wiele lat. Ich zaangażowanie jest nie do przecenienia. Osobiście znam kilkudziesięciu parlamentarzystów, którzy zmienili zdanie i docenili ten model nauczania. W tym miejscu chciałabym wyrazić wdzięczność prof. Pawłowi Zakrzewskiemu, bo sama jestem orędowniczką wolnego wyboru w oświacie.

Joanna Frydrych Koalicja Obywatelska

Interweniowałam wielokrotnie na rzecz rozwoju edukacji domowej w kontekście działań Pawłą i Marzeny Zakrzewskich. To ważne, że takie inicjatywy mają miejsce w Polsce. Rodzice potrzebują nowych możliwości kształcenia swoich dzieci. Forma kształcenia proponowana przez prof. Zakrzewskiego zasługuje na uznanie i wsparcie. Cieszę się, że nowelizacja ustawy o systemie oświaty uwzględniła proponowane zmiany. To sukces edukacji domowej, to sukces polskiej oświaty.

Paweł Bejda Koalicja Polska

Cieszę się, że proponowane legislacyjne zmiany polskiej oświaty znalazły tak szerokie poparcie w polskim parlamencie. Jest to wynik ciężkiej pracy i wytrwałości środowiska rodzin edukacji domowej na czele z prof. Pawłem Zakrzewskim. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w tych zmaganiach o lepszą edukację dla naszych dzieci.

Jerzy hr. Potocki edukator domowy

To jest niewątpliwie legislacyjny krok we właściwym kierunku. Zawdzięczamy go rodzicom, którzy potrafili owocnie zawalczyć o lepszą edukację dla swoich dzieci. Na tym polu w sposób szczególny wykazali się Paweł i Marzena Zakrzewscy – wyrazy uznania.

Marek Citko piłkarz

Jako rodzice musimy pamiętać, kto dla przyszłości naszych dzieci dał z siebie wszystko, kto wytrwale przez wiele lat zabiegał o podmiotowość ucznia w polskiej szkole. Ten sukces polskich rodzin w głównej mierze zawdzięczamy Pawłowi i Marzenie Zakrzewskim. Dziękuję.

Zachęcamy do zapoznania się z przykładowymi interpelacjami parlamentarzystów:

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BZVARA

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=C25BUB

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=C23ABE

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=C29B5U

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BJRBZD

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BPKAEA

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BZDBHG

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BX3BA2&view=null

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BYKBVE

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BYPDKM

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BVUAZY

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BUUE99

https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BGBH5F

https://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BFVDZC

Materiał oryginalny: Ustawa Zakrzewskiego rewolucją w polskim szkolnictwie - Dziennik Łódzki

Dodaj ogłoszenie