Via Carpatia wpisana na listę głównych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej!

PAP
PAP
Arkadiusz Rogowski
Arkadiusz Rogowski
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o wpisaniu szlaku Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to gwarancję współfinansowania całej drogi szybkiego ruchu z Litwy do Grecji (w tym ekspresowej S19) ze środków unijnych.

Transeuropejska Sieć Transportowa to instrument koordynacji inwestycji infrastrukturalnych w Unii. Przełomowa decyzja zapadła na spotkaniu ministrów transportu państw członkowskich UE, a następnie potwierdzona w poniedziałek 5 grudnia przez Komisję Europejską.

- To wielki dzień dla Podkarpacia i dla Polski Wschodniej – mówi europoseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Poręba.

- Walczyliśmy o to w Brukseli od lat. Dziś spełniły się marzenia. Jeszcze kilka lat temu, ani w Parlamencie Europejskim, ani w Unii Europejskiej niemal nikt nie kojarzył nazwy Via Carpatia. Dzisiaj ta droga nie tylko się buduje, ale będzie również współfinansowana ze środków europejskich w kolejnych latach na całej długości. A to oznacza, że na pewno powstanie. To wielki dzień dla Polski Wschodniej i dla Podkarpacia, ale też dla całej Unii, bo to zwiększa bezpieczeństwo naszego regionu i przełoży się na inwestycje – dodaje europoseł Poręba, autor przyjętego przez Parlament Europejski raportu w sprawie transportu w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Via Carpatia po raz pierwszy została wskazana jako priorytetowa inwestycja Unii.

Via Carpatia. Sztandarowa inwestycja Trójmorza

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił w Brukseli, że starania o wpisanie Via Carpatii do sieci TEN-T zostały podjęte na przełomie 2015 i 2016 roku.

- Nas interesuje Via Carpatia jako droga łącząca państwa Trójmorza. Taki był cel i zamysł śp. profesora Lecha Kaczyńskiego, który w 2006 r. doprowadził do podpisania porozumienia na rzecz realizacji Via Carpatii. Kiedy rząd PiS ustąpił w 2007 roku, idea Via Carpatii przez wówczas rządzących została całkowicie zarzucona, zapomniana, nic się w tej sprawie nie działo. Podjęliśmy na powrót ten wysiłek na przełomie 2015 i 2016 roku. Z dobrym skutkiem dla całej Europy, ale także i dla Ukrainy" - podkreślił minister.

Andrzej Adamczyk dodał, że decyzja Rady UE i Komisji Europejskiej przyspieszy budowę Via Carpatii w innych krajach, przez które ma przebiegać, w tym na Słowacji. - Mamy gwarancję, że ten szlak będzie zorganizowany. Za tą decyzją pójdą środki (...), ale też ta decyzja powoduje, że państwa są zobowiązane do budowy tej drogi - podsumował minister infrastruktury.

Obecnie w Polsce gotowy jest już odcinek Rzeszów-Lublin oraz kilka krótszych odcinków na Lubelszczyźnie i na Podlasiu. Na Słowacji Via Carpatia istnieje między Preszovem a granicą z Węgrami (to ok. 50 ze 150 km planowanej trasy);

  • na Węgrzech wybudowano już cały 240-kilometrowy szlak;
  • w Rumunii gotowych jest na razie 80 z 460 kilometrów (środkowy odcinek w regionie Timisoary),
  • w Bułgarii 150 ze 380 km,
  • a w Grecji gotowa jest już w zasadzie cała trasa od granicy z Bułgarią do Salonik.
  • Z kolei na Litwie do całej 245-kilometrowej trasy brakuje 60-kilometrowego odcinka przy granicy z Polską.

CPK w TEN-T

Wraz z Via Carpatią na listę głównych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej wpisany został Centralny Port Komunikacyjny. To z kolei szansa dla Podkarpacia i Polski Wschodniej na nadrobienie dużych zaległości w rozwoju sieci kolejowej. 5 z 10 planowanych tzw. szprych CPK prowadzić będzie właśnie do Polski Wschodniej. W naszym regionie mają powstać nowe linie: z Rzeszowa do Łętowni (kilka dni temu ogłoszono decyzję w sprawie jej przebiegu) oraz z Rzeszowa do Sanoka, której koszt szacowany jest na ok. 1 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
historyk
Droga już dawno byłaby ukończona gdyby nie platforma… w 2014 w Brukselki PO zablokowała Polsce inwestycje !!! -

https://img13.demotywatoryfb.pl//uploads/201412/1417900271_opitqf_600.jpg
G
Gość
Węgry dały radę, a PL która tak wiele szumu robiła to tej drogi nie ma, baa,TVP info to cyklicznie robi materiały propagandowe, nazywam je propagandowe bo w żadnym województwie nie jest ona ukonczona choćby w 90% co można by już traktować jako inwestycje zrealizowaną.
p
prawda Cię wyzwoli
6 grudnia, 16:56, 1min prawdy:

Już dawno VIA Carpatia byłaby przejezdna gdyby w UE w 2014 europosłowie z niemieckiej PO nie zablokowali dofinansowania polskiej inwestycji.

Z pomysłem zablokowania Polsce pieniędzy wyszli - Julia Pitera, młody Wałęsa (ten co motorem przy nadmiernej prędkości wjechał w Bogu ducha winnego człowieka), Zwiewka były członek PZPR...

6 grudnia, 19:15, Odp:

Nie opowiadaj bzdur publicznie!. I uważaj bo takie pomówienia są karalne.

Gdyby nie Niemcy to byś żłobie dalej chodził za stodole!

https://wpolityce.pl/polityka/224681-polska-zdradzona-przez-europoslow-po-pitera-i-walesa-zadali-smiertelny-cios-via-carpathia-wideo

G
Gosc
Oni się chwalą cieszą?! Za chwilę zrobią ze i tej drogi przez nich nie będzie bo UE wstrzyma finansowanie. Już miliardy euro przez nich straciliśmy!

Przyjdzie czas rozliczeń, musi przyjść.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie