W Babicy rozpoczęła się dwudniowa międzynarodowa konferencja ministrów transportu [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Rogowski
Arkadiusz Rogowski
PAP/Darek Delmanowicz
Przedstawiciele 23 krajów biorą udział w rozpoczętym w środę w Babicy Dialogu Wysokiego Szczebla dla Ukrainy. Głównym tematem rozmów jest infrastruktura drogowa.

W środę o godz. 16 członkowie Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) wizytowali plac budowy drogi ekspresowej S19 w Babicy. Trwają tam przygotowania do wiercenia 2-kilometrowego tunelu, który będzie częścią 10-kilometrowego odcinka Rzeszów-Południe – Babica.

- Jestem zachwycony tym, jak postępują prace, i że ta inicjatywa, rozpoczęta przez Polskę jeszcze w 2006 roku, nabiera tempa i dołączają do niej kolejne kraje – mówił w Babicy sekretarz generalny Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) Young Tae Kim, zwracając uwagę, że Via Carpatia będzie ważna również dla Ukrainy.

- Według naszych szacunków, kiedy Via Carpatia będzie gotowa, czyli kiedy Kłajpeda zostanie drogą lądową połączona z Salonikami, wskaźnik skomunikowania Ukrainy wzrośnie do 82. miejsca. Nasza rola będzie miała zatem jeszcze większe znaczenie w procesie dołączenia Ukrainy do serca transportowego Unii Europejskiej, zyskując dostęp do jej rynku – dodał.

Zobacz zdjęcia naszego fotoreportera:

Budowa szlaku Via Carpatia

W Babicy trwa międzynarodowa konferencja ministrów transport...

Minister Infrastruktury RP Andrzej Adamczyk podkreślał, że Via Carpatia to niezbędny element dobrze skomunikowanej Europy. – Dzisiaj gościmy na tej budowie ministrów z 23 państw z 3 kontynentów, szefów organizacji międzynarodowych. Cel jest jeden: debata nad nowoczesną siecią transportową, która będzie kierowana również na Ukrainę i z myślą o Ukrainie – mówił polski minister, przypominając że konieczność realizacji takiej inwestycji drogowej przewidział i zainicjował w Łańcucie w 2006 roku ówczesny prezydent prof. Lech Kaczyński.

Ministrowie transportu i infrastruktury Litwy, Szwecji, Słowenii i Kanady podkreślali, że taki szlak transportowy jak Via Carpatia jest ważny również z punktu widzenia bezpieczeństwa militarnego. – Agresja Rosji na Ukrainie przedefiniowała krajobraz geopolityczny i pokazała słabości, które musimy nadrobić – mówił w Babicy Andreas Carlson, minister infrastruktury i mieszkalnictwa Szwecji, która od 1 stycznia sprawuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. – Musimy wspierać Ukrainę, a jednym ze sposobów jest budowa infrastruktury – dodał Szwed.

Z kolei minister transportu i komunikacji Litwy Marius Skuodis zwracał uwagę na wagę linii kolejowej Rail Baltica, która łączy kraje bałtyckie z Polską. – Dopiero połączenie Via Carpatii z Rail Baltica połączy komunikacyjnie trzy morza: Bałtyckie, Czarne i Adriatyckie.

W Babicy gościł też Serhiej Derkacz, wiceminister infrastruktury Ukrainy. Stwierdził, że w czasie wojny trudno jest mówić o rozwoju infrastruktury, bo jest ona celem rosyjskich ataków od samego jej początku.

– Teraz kiedy porty morskie są zamknięte, kiedy niebo nad Ukrainą jest zamknięte, całość ruchu pasażerskiego i towarowego odbywa się drogami. Dlatego robimy wszystko, żeby przepustowość tych dróg rosła – mówił Derkacz.

Przedstawiciel ukraińskiego rządu dziękował również za unijną pomoc, zwiększającą liczbę przejść granicznych na granicy z Polską. Wyraził również nadzieję, że ukraińska sieć dróg zostanie jak najszybciej połączona z Via Carpatią.

Swoje poparcie dla budowy całej tej inwestycji wyraził również przedstawiciel amerykańskiej administracji Carol Annie Petsonk, która porównała Via Carpatię do drzewa z gałęziami łączącymi państwa w Europie Środkowej, w tym Ukrainę.

W czwartek rano ministrowie transportu i przedstawiciele ITF będą debatować w G2A Arena w Jasionce, zaś po południu będą wizytować przejście graniczne w Korczowej.

Zobacz zdjęcia:

W Babicy rozpoczęła się dwudniowa międzynarodowa konferencja...

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Seki
PiS nic nie zrobi dopóki wysoki z Żoliborza nie pozwoli. Jak już tak czepiacie się PO to dlaczego nie napiszecie ze Morawiecki który jest teraz w PiS był doradcą Tuska w PO. Tego nie widzicie, wytykacie błędy PO ale błędów PiS nie widzicie a jest ich dużo więcej, no tak PO was nie kupiło tak jak PiS rozdawnictwem. Czy PiS rozliczył kogoś z poprzedniej władzy, przecież PO kradło? Nie! Tak samo kradnie PiS bo wie że nikt ich za to nie rozliczy.
S
Stefan
29 marca, 21:50, 8gwiazdek:

@J

Tu chodzi o to żeby "robić", a nie zrobić:) Im dłużej "robią" tym zaprzyjaźnieni więcej zarobią. Proste jak budowa Sasina tj.cepa :)

Chodzi o to by wziąć kasę

A
Antytusk
29 marca, 21:10, J:

PiS przy tej ViaCarpatii ma większe obsuwy niż PO przy A4, bo A4 miała być gotowa na Euro 2012 tym czasem oddali ją do użytku w 2016, a PiS buduje tę ViaCarpatie już 8 rok i nawet chyba nie ma ukończonej w 50%, a między Białymstokiem a Elkiem nie zalatwili nawet decyzji srodowiskowej.

Najlepiej budował autostrady minister Nowak, ten gostek od zegarków. Tak się chłopina rozpędził że nawet na Ukrainie chciał budować, ale poznali się na fachowcy od autostrad :)

8gwiazdek
@J

Tu chodzi o to żeby "robić", a nie zrobić:) Im dłużej "robią" tym zaprzyjaźnieni więcej zarobią. Proste jak budowa Sasina tj.cepa :)
G
Grażyna
29 marca, 21:10, J:

PiS przy tej ViaCarpatii ma większe obsuwy niż PO przy A4, bo A4 miała być gotowa na Euro 2012 tym czasem oddali ją do użytku w 2016, a PiS buduje tę ViaCarpatie już 8 rok i nawet chyba nie ma ukończonej w 50%, a między Białymstokiem a Elkiem nie zalatwili nawet decyzji srodowiskowej.

Ty głupi czy z PO?

J
J
PiS przy tej ViaCarpatii ma większe obsuwy niż PO przy A4, bo A4 miała być gotowa na Euro 2012 tym czasem oddali ją do użytku w 2016, a PiS buduje tę ViaCarpatie już 8 rok i nawet chyba nie ma ukończonej w 50%, a między Białymstokiem a Elkiem nie zalatwili nawet decyzji srodowiskowej.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie