Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Rzeszowie na skrzyżowaniach powstaną śluzy dla autobusów

Bartosz Gubernat
Na al. Witosa nowy pas jest już wytyczony. Do końca tego tygodnia będzie asfaltowany, a wzdłuż drogi powstanie nowy chodnik i ścieżka rowerowa.
Na al. Witosa nowy pas jest już wytyczony. Do końca tego tygodnia będzie asfaltowany, a wzdłuż drogi powstanie nowy chodnik i ścieżka rowerowa. Krystyna Baranowska
Od al. Witosa drogowcy zaczęli przebudowę krzyżówek w ciągu południowej obwodnicy.

- Te prace są efektem badań natężenia ruchu, jakie prowadziliśmy w ramach programu transportowego. Wytypowaliśmy miejsca, w których samochodów i pasażerów MPK jest najwięcej. Skrzyżowania zostaną przebudowane tak, aby rozładować korki i ułatwić przejazd autobusom - mówi Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

Modernizacja dziewięciu skrzyżowań w ciągu miejskiego odcinka drogi krajowej nr 4 już się rozpoczęła. Drogowcy pracują w tej chwili u zbiegu al. Witosa i ul. Wiktora. Wykonują tu dodatkowy pas ruchu, który ułatwi jazdę od strony szpitala MSW w kierunku ul. Bł. Karoliny.

- Miejsce nie jest przypadkowe, rośnie tu duże osiedle mieszkaniowe, na które jeździ coraz więcej samochodów i autobusów MPK - tłumaczy dyrektor Magdoń.

Budowa prawoskrętu to pierwszy etap prac. Po zakończeniu robót drogowcy przeniosą się w kierunku południowym, by w podobny sposób zmodernizować osiem innych krzyżówek. Najpierw zajmą się aleją Witosa, gdzie prawoskręty dobudują na skrzyżowaniach z ul. Staroniwską i Przemysłową. Na al. Powstańców Warszawy roboty będą dotyczyły zjazdów w ul. Hetmańską, Kwiatkowskiego i Kozienia (przy Tesco). Na koniec prace przeniosą się na skrzyżowanie al. Armii Krajowej i Niepodległości oraz ul. Lwowskiej i Cienistej.

Jak przekonuje dyrektor Magdoń, samo poszerzenie dróg nie zdałoby egzaminu bez elektroniki, którą miasto kupi także w ramach programu transportowego. Będą to przede wszystkim urządzenia pozwalające na komunikację autobusów z sygnalizacją świetlną i centrum sterowania ruchem.

- Tam, gdzie autobus będzie stał w korku, pracownik centrum uruchomi mu na śluzie zielone światło. Takim pasem pojazd komunikacji miejskiej ominie inne auta i oszczędzi sporo czasu. Będzie łatwiej dotrzymać godzin odjazdów zapisanych w rozkładzie jazdy - tłumaczy szef MZD.

Dzięki nowemu systemowi autobusy będą się komunikować także z przystankami. Tu na elektronicznych tablicach pasażer odczyta informację o planowanym przyjeździe swojej linii i ewentualnych opóźnieniach.

Cały program transportowy jest wart ponad 415 mln zł. Jego najważniejsze założenia to zakup 80 nowych autobusów i przebudowa głównych dróg - m.in. al. Wyzwolenia, ul. Lubelskiej i al. Rejtana. Elektronika dla autobusów i przebudowa krzyżówek to część pakietu inwestycji ukrytych pod nazwą Rzeszowski Inteligentny System Transportowy. Na tą część z puli transportowej miasto wyda 87 mln zł. 85 procent tych kwot to dotacja z Unii Europejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24