Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Większość z nas nie ufa szefom i kolegom w pracy

ala [email protected] 17 867-22-33
Boimy się zaufać koledze z pracy równie mocno jak szefowi. Fot. Stock
Boimy się zaufać koledze z pracy równie mocno jak szefowi. Fot. Stock
Nie ufamy sąsiadom, szefowi oraz kolegom z pracy - wynika z badania European Trusted Brands 2010

W dziesiątej edycji badania European Trusted Brands 2010 sprawdzono m.in. nasz poziom zaufania do innych osób. Okazało się, że Polacy, w zdecydowanej większości mający zaufanie do rodziny, w mniejszym stopniu ufają osobom obcym - sąsiadom, szefom oraz kolegom z pracy. Pod tym względem różnimy się znacznie od ankietowanych Europejczyków.

Największym zaufaniem Polaków, w zestawieniu zaufania do osób, cieszą się członkowie rodziny, których wskazało 90% badanych. Podobnie sytuacja wygląda w Europie (92%). Na równi z Europejczykami chętnie deklarujemy też zaufanie do przyjaciół (89%). Na tym jednak podobieństwa Polaków, względem mieszkańców pozostałych krajów europejskich się kończą.

Szefowi ufa tylko 38 proc.

Przeciętny Polak ma niższe niż Europejczyk zaufanie do osób, z którymi pracuje; w tym szefa, a także koleżanek i kolegów z pracy. Dane uzyskane w badaniu pokazują, że swojemu przełożonemu ufa 38% ankietowanych (przy 48% w Europie). Częściej są to osoby młodsze (poniżej 50 roku życia), single oraz osoby posiadające rodzinę i małe dzieci. Na takim samym poziomie polscy ankietowani określili zaufanie do koleżanek czy kolegów z pracy. Bardziej nieufne są w tym wypadku kobiety, osoby starsze oraz single. W Europie natomiast koleżankom i kolegom z pracy ufa 57% ankietowanych.

Zestawienie określiło też poziom zaufania do sąsiadów. W Polsce kształtuje się ono na poziomie, zaledwie 29%. Wśród osób, które częściej ufają swoim sąsiadom znajdują się głównie osoby starsze, w wieku powyżej do 50 lat. W Europie swoim sąsiadom ufa aż 56% osób.

Przy braku ufności trudno o innowacyjne społeczeństwo

Polska jest krajem, w którym niemal wszyscy ludzie poza kręgiem rodziny i przyjaciół traktowani są jako obcy - twierdzi prof. Janusz Czapiński. - Nasza sarmacka mentalność zamyka nas na nieznajomych a nawet na sąsiadów. Wszędzie wietrzymy w złe intencje i podstępy. To nas powstrzymuje przed działaniem w organizacjach społecznych, rozgrzesza z korupcji i postępowania nie fair (inni wobec nas zachowaliby się tak samo). Takie nastawienie nie buduje kapitału społecznego, który okazuje się warunkiem koniecznym rozwoju w gospodarce opartej na wiedzy. Polska nie zbliżyła się jeszcze do tego poziomu, ciągle nasza gospodarka oparta jest na cudzym know how, montujemy pralki, telewizory i samochody zaprojektowane w zagranicznych koncernach, nie tworzymy własnej „Nokii". Ale jeśli nie chcemy być spychani na peryferia, jeśli zależy nam na innowacyjności, powinniśmy już teraz zacząć budować kapitał społeczny, wyjść ufnie poza rodzinę i podjąć z innymi współpracę w duchu strategii „wygrany-wygrany".

***

 

European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader's Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands przyczynia się także

do pogłębienia charakterystyki typowego Europejczyka. Pozwala na poznanie nastrojów społecznych mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze życie.

Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna - dziesiąta już edycja badania - została przeprowadzona w 16 krajach europejskich. Kraje, które są objęte tegoroczną edycją to: Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja Węgry i Wielka Brytania. Wzięło w niej udział 32 163 respondentów.

Badanie realizowano metodą ankiety on-line i przy pomocy tradycyjnej poczty. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader's Digest. Jak co roku próba tak została dobrana, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24