Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zbudują łącznicę kolejową na trasie Krosno-Rzeszów

Ewa Gorczyca
archiwum
Zakończyły się wstępne konsultacje społeczne, dotyczące projektu budowy łącznicy kolejowej na trasie Krosno-Rzeszów, między liniami 106 i 108.

O potrzebie budowy łącznicy mówiło się od dawna. Jednak dopiero teraz projekt ma szanse na realizację. Jaki jest jego cel? Skrócenie czasu jazdy pociągów kursujących między Rzeszowem a Krosnem, Sanokiem i Zagórzem.

Obecnie z Krosna do stolicy Podkarpacia (dzieli je odległość ok. 60 km) trzeba jechać przez Jasło. Tu następuje przerwa na postój operacyjny, związany z tym, że pociąg musi „zawrócić” w kierunku Rzeszowa. W sumie podróż koleją zajmuje ponad dwie godziny. Pociąg ma do pokonania 92 kilometry. To żadna konkurencja dla busów pokonujących trasę Krosno-Rzeszów w ok. 70 minut.

Budowa łącznicy - czyli nowego odcinka torów między liniami 106 i 108 - pozwoli ominąć Jasło. Jeszcze nie wiadomo, jaką trasę wybierze do realizacji spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest inwestorem.

Przedsięwzięcie zostało już wpisane do Krajowego Programu Kolejowego, do kontraktu terytorialnego dla województwa podkarpackiego. Będzie realizowane ze wsparciem funduszy unijnych w ramach RPO 2014-2020.

Projekt jest na etapie opracowywania studium wykonalności. Pracują nad nim eksperci z konsorcjum spółek Getinsa Polska z Warszawy i Madrytu, z którym PKP PLK podpisały umowę. Trwają analizy techniczne dotyczące przebiegu łącznicy. Rozpatrywane są trzy warianty. Pierwszy (Szebnie-Brzezówka, długość 3,2 km) wymagałby budowy drugiego mostu na tej rzece.

Wariant drugi (Moderówka-Męcinka, 3,6 km) - budowy 700-metrowego tunelu. Wariant trzeci (Przybówka-Turaszówka, 12, 5 km) przewiduje budowę 10 wiaduktów nad drogami. Zaprojektowany został z myślą o jak największym skróceniu czasu jazdy, jest więc to odcinek najdłuższy i najbardziej kosztowny.

- Jeszcze nie wiemy, w którym wariancie będziemy prowadzić inwestycję - mówi Andrzej Matusiewicz z PKP PLK. - Chodzi nie tylko o analizy ekonomiczne, ale również o finansowanie tego projektu. Projekt jest na liście rezerwowej. Przyjęliśmy projekt do realizacji w związku z decyzją marszałka województwa. Dotyczyło to jednak jedynie opracowania dokumentacji przedprojektowej. Kwestia tego, co będzie się dalej działo zależy w dużej mierze od marszałka - dodaje.

Koszty budowy łącznicy to, w zależności od wariantu od ok. 59 do ok. 246 mln zł brutto.

- To są wstępne szacunki - podkreśla Marcin Burger z Getinsa Polska.

Jak informuje Matusiewicz, na projekt aktualnie przewidziane jest ok. 80 mln zł. To znacznie mniej, niż potrzeba na wariant nr 3. A właśnie za nim, jako najkorzystniejszym pod kątem czasu podróży, optują władze Krosna i Sanoka.

- Ta inwestycja tylko wtedy ma sens, jeśli przyniesie takie skrócenie czasu jazdy pociągiem, które będzie konkurencyjne dla transportu kołowego - argumentuje Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna. Sanoczanie oczekują z kolei, że podróż koleją do stolicy regionu nie będzie dłuższa niż 2 godziny.

Raport z konsultacji będzie znany do 15 maja.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co z ofertami pracy sezonowej? Jakie stawki?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24