Zbudują Podmiejską Kolej Aglomeracyjną w Rzeszowie za 357 mln zł

Józef Lonczak [email protected]
Samorządowcy z kilkunastu podkarpackich gmin, na terenie których będzie realizowany projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej podpisali dziś w Rzeszowie list intencyjny w sprawie jej budowy.
Samorządowcy z kilkunastu podkarpackich gmin, na terenie których będzie realizowany projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej podpisali dziś w Rzeszowie list intencyjny w sprawie jej budowy. Archiwum UMWP
Samorządy chcą zbudować Podmiejską Kolej Aglomeracyjną. Ma ona kosztować 357 mln zł i ułatwić połączenia kolejowe pobliskich miast i gmin z Rzeszowem.

Dziś w Rzeszowie samorządowcy podpisali list intencyjny w sprawie budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.  Dokument podpisali samorządowcy z kilkunastu podkarpackich gmin, na terenie których będzie realizowany ten projekt, w tym prezydent Rzeszowa. Liderem przedsięwzięcia będzie samorząd województwa w imieniu którego list podpisali marszałek Władysław Ortyl i wicemarszałek Bogdan Romaniuk. W projekcie tym będą też uczestniczyć Polskie Linie Kolejowe.

 

Podpisany dziś dokument zawiera przede wszystkim wolę współpracy i chęć wspólnej realizacji projektu oraz podział kompetencji.

- Projekt uwzględnia łatwiejszy dojazd między innymi z Dębicy, Ropczyc, Sędziszowa Małopolskiego, Kolbuszowej, Strzyżowa i Przeworska do Rzeszowa oraz z Portu Lotniczego w Jasionce, do ważnego węzła komunikacyjnego. Gdy lotnisko rozwinie się jeszcze bardziej i będzie więcej pasażerów, kolej aglomeracyjna będzie miała jeszcze większe znaczenie – tłumaczył marszałek Władysław Ortyl.

 

- To jest bardzo ważny projekt. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna pozwoli na szybszy dostęp mieszkańców Podkarpacia z takich powiatów jak kolbuszowski, strzyżowski, dębicki, ropczycko-sędziszowski, przeworski czy jarosławski do stolicy regionu. To będzie miało pozytywny wpływ na środowisko, a także zmniejszymy w Rzeszowie natężenie ruchu samochodowego – zapewniał wicemarszałek Bogdan Romaniuk.

 

W ramach projektu planowanych jest wiele inwestycji. M.in. zakup 12 sztuk nowoczesnego taboru, w tym 9 spalinowych szynobusów oraz budowa zaplecza technicznego dla pojazdów szynowych. W planie jest budowa 14 nowych przystanków, oraz modernizacja i remonty 20 starych przystanków i stacji kolejowych. Projekt zakłada także budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Jasionki o długości 5 km.

 

Projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) obejmie swym obszarem gminy zlokalizowane w obrębie linii kolejowych biegnących od Dębicy do Przeworska oraz od Kolbuszowej po Strzyżów. Na terenie tych gmin zostaną wybudowane lub przebudowane drogi dojazdowe do dworców i stacji, powstaną też między innymi parkingi w systemie parkuj i jedź.

Projekt PKA ma poprawić komunikację kolejową w obrębie stolicy Podkarpacia, ale w ten sposób wpłynie na rozwój całego regionu, bo są plany poprawy komunikacji kolejowej na pozostałych trasach woj. podkarpackiego.

- Dzisiejsze spotkanie to prawdziwy początek realizacji tego ważnego projektu. Mówiło się o tym od kilku lat, dlatego dziękuję panu marszałkowi Ortylowi za tę decyzję, która z pewnością będzie przyczyniać się do szybszego rozwoju Podkarpacia – stwierdził prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ewaryst
Kolej metropolitalna w małym mieście. Ktoś chyba jest chory na głowę 
E
Ewaryst
Kolej metropolitalna w małym mieście. Ktoś chyba jest chory na głowę 
E
Edek15466
a może by tak na wstępie zbudowac przystanek PKP koło szpitala w Rudnej Małej ???? Linia 227 jeździ jak chce i od dawna należało by zmienić rozkład jazdy !!!! W Wielu przypadkach jak się chce dostac do lekarza trzeba jechać godzine lub półtorej godziny wczesniej żeby zdązyć do lekarza !!!! Może by koło szpitala św. Rodziny zrobić przystanek PKP ???
J
Jan Lubliniec
Metro to sie buduje w miastach a nie na wsi we rzeszowie
s
sknerus
A to będzie dochodowe czy deficytowe ? Pieniądze z UE raczej prędzej niż później się skończą i dobrze byłoby mieć to na uwadze .
l
lokhis
Z tym wpuszczeniem torów w tunel to bardzo fajny pomysł. Pewnie mało prawdopodobny ze względów finansowych.

Ale jakie korzyści!!!!

Rozmieszczenie nowych przystanków też ok.

Tylko żeby ktoś z decydentów to przeczytał i wyciągnął wnioski.

Może dziennikarze to podchwycą?
m
malkontent
róbta, a pozniej bedzieta spłacać w podatkach ze 400 lat
e
edi
Wskazane jest aby  jeden  tor kolejowy  na odcinku od stacji Rzeszów Główny - Rzeszów Staroniwa wpuscić w ziemmy tunel a tym samym przejazdy w miescie nie musiały by być zamykane.Warto aby powstały nowe przysztanki  Rzeszów -Zachodni na wysokości ul.Przy Torze oraz bocznica z przystankiem Rzeszów-Dworzysko dla przyszłych pracowników strefy ekonomicznej.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie