Zbudują podmiejską kolej za 290 mln zł. Połączy Rzeszów z innymi miastami

Bartosz Gubernat
Archiwum
Udostępnij:
Na 2020 rok planowane jest uruchomienie Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Nowoczesne szynobusy będą wozić pasażerów między Rzeszowem a Dębicą, Kolbuszową, Przeworskiem i Strzyżowem.

Inwestycja, której koszt szacuje się na około 290 mln zł, będzie jednym z największych przedsięwzięć w regionie w trwającym właśnie rozdaniu pieniędzy unijnych na lata 2014-2020. Aż 117 mln zł na ten cel województwo podkarpackie otrzyma dzięki pozytywnej decyzji Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Urzędnicy planują, że kolej połączy Rzeszów ze stacjami w Dębicy, Kolbuszowej, Przeworsku i Strzyżowie. Po drodze pasażerowie będą zabierani także z innych przystanków, np. w Głogowie Młp, czy Boguchwale. Aby zapewnić im jak najwyższy komfort podróżowania, ale także zabrać jak najwięcej osób, 34 działające przystanki zostaną zmodernizowane, a 14 kolejnych ma powstać od podstaw.

Na wzór transportu publicznego w Rzeszowie, przystanki i szynobusy mają być wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej. Dzięki temu pasażerowie będą mieli aktualny wgląd w godziny przyjazdu i odjazdu składów. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie zapowiada, że miejski system zostanie połączony z kolejowym.

- Planujemy także duże zmiany w rozkładzie jazdy naszych autobusów. Chcemy, aby jak najwięcej z nich dojeżdżało zarówno do głównego dworca kolejowego w mieście, jak i przystanków kolejowych na innych osiedlach. Dzięki temu pasażerowie podmiejskiej kolei będą mogli w łatwy sposób dostać się do pracy i szkoły w mieście - zapowiada Anna Kowalska, dyrektor ZTM w Rzeszowie. Dodaje, że pierwszym krokiem w tym kierunku było uruchomienie w ubiegłym roku wspólnego biletu autobusowo-kolejowego.

- Pozwala on jeździć autobusem i pociągiem, a kosztuje tylko o kilka złotych więcej niż miesięczny bilet na jeden z tych środków transportu. Dzięki temu oferta jest już teraz bardzo atrakcyjna i pozwala nam z powodzeniem konkurować z indywidualnym transportem - mówi Anna Kowalska.

Szynobusy, które mają obsługiwać linie będą pojazdami klimatyzowanymi. Prawdopodobnie zostaną wyposażone także w urządzenia zapewniające pasażerom także dostęp do wi-fi. W ramach tego samego projektu władze województwa planują także budowę zupełnie nowej linii kolejowej łączącej Rzeszów z portem lotniczym w Jasionce.

POLECAMY:

Najpiękniejsze sportsmenki Pjongczang 2018. Zobacz te ZDJĘCIA!

Tak kiedyś wyglądała zima na Podkarpaciu. Zobacz zdjęcia z archiwum

Przestępcy seksualni z Podkarpacia. Zdjęcia gwałcicieli i pedofilów

Tłusty czwartek. Jak w prosty sposób upiec pączki? [SPRAWDZONE PRZEPISY]

Test psychologiczny do policji. Prawdziwe pytania [QUIZ]

Okolice Rzeszowa są piękne. Magiczne zimowe krajobrazy w Przylasku


zobacz też: Nowy harley davidson dla rzeszowskiej Policji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zdecydowanie popieram taki pomysł, mam nadzieje że jeszcze drugą część miasta wyposażą w przyszłości w tory kolejowe albo jakiś tramwaj jako uzupełnienie transportu.

G
Gość

Jeżeli ta kolej będzie tak zdezorganizowana jak sygnalizacja na przystankach miejskich czy rowery miejskie, czyli po podkarpacku - dużo propagandy a efekty jak psia kupa na trawniku, to lepiej te pieniądze od razu przepić.

L
Luk
Jestem jak najbardziej za pomysłem ale śmieszy mnie termin "Aglomeracja Rzeszowska" Do Kolbuszowej i dalej nie na ma nawet uczciwej dwupasmowej drogi. Za zawalidrogą z jakiejś wsi trzeba jechać 30 km bo nie ma nawet gdzie wyprzedzić. Potem odcinkowy PP w Górnej, aglomeracja pełną gębą
M
MAREK

wizerunkowo fajnie by było miec kolej pod lotnisko jak Lublin na przykład

p
pulok
W dniu 10.02.2018 o 11:12, Ralf napisał:

 A pińćset samochodów stoi przed przejazdami i w ciągu miesiąca ładuje w atmosferę ze spalinami  dziesiątki tysięcy złotych.

 

Pięćset samochodów a w nich mniej niż 600 osób, bo w większości nie ma nikogo oprócz kierowcy.

W tzw. normalnych, cywilizowanych krajach ludzie nie mają takich problemów jak tutaj, a rogatki zamykają się kilkanaście sekund przed przejazdem pociągu, nie co najmniej 5 minut jak w stolicy imitacji, gdzie obowiązuje zasada: mam auto więc jestem panem i mogę zatrzymać się nawet na środku torowiska.

Przesiądźcie się na rowery albo do komunikacji (pod)miejskiej a zakończy się bezsensowne "ładowanie w atmosferę dziesiątek tysięcy zł."

a
absurd2000
W dniu 10.02.2018 o 21:13, Gość napisał:

Jestem jak najbardziej za oczywiście jak mi zrobią przystanek przy najbliższym przejeździe kolejowym a nie będę musiał drałować 2 kilometry do dworca, jak nie zrobią przystanku to wygra autobus lub auto.A wyjazd autem z domu i pozostawienie auta przy przystanku kolejowym  gdzie nie ma nadzoru stwarza łatwy kąsek dla złodzieja.

 

zamieszkaj w aucie, wtedy bedziesz spać spokojnie.

a
absurd2000
W dniu 10.02.2018 o 21:09, gostek napisał:

 należy w pierwszej kolejności, szybko wybudować połączenie lotniska z centrum miasta, jak zwykle wszystko na odwyrtkę jak za komuny.

 

lol, bo polaczki latają samolotem do pracy więc najpierw droga na lotnisko kosztem kolei

a
absurd2000
W dniu 10.02.2018 o 11:12, Ralf napisał:

Widzę jak w godzinach szczytu ,,pędzą'' przez Rzeszów te szynobusy. Cztery osoby na pokładzie w tym maszynista. A pińćset samochodów stoi przed przejazdami i w ciągu miesiąca ładuje w atmosferę ze spalinami  dziesiątki tysięcy złotych. Tym sposobem taki pojazd jest bardziej szkodliwy dla środowiska niż tysiąc starych voltu_był_spamagenów. Po co uszczęśliwiać ludzi na siłę? W obecnej chwili Polacy nie porzucą samochodów na rzecz komunikacji zbiorowej i już. Dlaczego? Bo im jest tak wygodnie.  Bo tak jest szybciej. Bo przez wiele, wiele lat mogli tylko marzyć o własnych czterech kółkach siedząc w brudnym śmierdzącym autobusie. Bo ludzie coraz bardziej się alienują. Bo w obecnych czasach marka samochodu stała się wyznacznikiem statusu społecznego, czego osobiście nie rozumiem ale tak jest i wuj. Tak więc na początek proszę zainwestować w infrastrukturę drogową a potem niech sobie śmigają te kolejki po szynach i wzbudzają zainteresowanie małych dzieci.

 

czyli co, zlikwidować kolej, bo wieśniaczki rzeszowskie dorobiły się poniemieckich volkswagenów?

LOL

W infrastrukturę drogową wpompowano już ogromne pieniądze, teraz kolej na kolej!

S
Sławomir
A co z trasą Rzeszów-Jasło i Jasło-Zagórz?
v
valdik
W dniu 10.02.2018 o 21:09, gostek napisał:

290 mln zł, niezłe szaleństwo, podstawowa infrastruktura już istnieje i kilka wiat nie powinno aż tyle kosztować, rozrzutność wladzy, a należy w pierwszej kolejności, szybko wybudować połączenie lotniska z centrum miasta, jak zwykle wszystko na odwyrtkę jak za komuny.

A nowoczesne klimatyzowane szynobusy z WiFi to producent za darmo dostarczy bo trzeba sobie pomagać? Zamiast wykorzystać najpierw te tory co już są to najpierw nowe na lotnisko trzeba budować jak za Gierka?

G
Gość

Jestem jak najbardziej za oczywiście jak mi zrobią przystanek przy najbliższym przejeździe kolejowym a nie będę musiał drałować 2 kilometry do dworca, jak nie zrobią przystanku to wygra autobus lub auto.

A wyjazd autem z domu i pozostawienie auta przy przystanku kolejowym  gdzie nie ma nadzoru stwarza łatwy kąsek dla złodzieja.

g
gostek

290 mln zł, niezłe szaleństwo, podstawowa infrastruktura już istnieje i kilka wiat nie powinno aż tyle kosztować, rozrzutność wladzy, a należy w pierwszej kolejności, szybko wybudować połączenie lotniska z centrum miasta, jak zwykle wszystko na odwyrtkę jak za komuny.

s
stefan

Nareszcie wymyślili coś dobrego.

A
Adrian

Duże bezpłatne parkingi przy stacjach kolejowych i przystankach poza miastem, a ludzie będą tam zostawiać swoje samochody i przyjeżdżać do Rzeszowa szynobusami z bardzo prostego powodu jakim jest coraz większy problem z parkowaniem w mieście. Komu będzie się chciało krążyć po mieście w poszukiwaniu płatnego miejsca do zaparkowania. Szkoda czasu i pieniędzy. Na dodatek ani szynobusy ani jeżdżące po bus pasach autobusy nie stoją w korkach

g
gosc
W dniu 10.02.2018 o 12:27, gabi napisał:

I po co ?? Rzeszów to nie metropolia, dziś pociągami jeździ mało co osób. Przykładowo na trasie Debica-Rzeszów jeździ Marcel i to regularnie co 30 min., a z rana co 15min.! Odebrał sporo klientów pkp, bo poza częstotliwością zatrzymuje się w dogodnych miejscach. Nie ma szans przebicia się z pkp.

Jazda busami z kierowcami non stop gadajacymi przez telefon jest chyba najgorszym z mozliwych wyborow chociazby ze wzgledow bezpieczenstwa.W pociagu bezpieczniej i wygodniej nie jak kura w ciasnej klatce jak bilet bedzie w podobnej cenie to połowe klientow straca i o to chodzi zeby była konkurencja.Z takiego Głogowa np. jak bedzie szynobus co godzine to młodziez i studenci bedą sie tlukli smierdzacym mks czy stac godzine w korku przy malej stluczce.Teraz jezdzi mało osób bo szynobus jest 2 razy na dobe ale jak bedzie co godzine to wykosi smierdzieli i bezpieczniej bedzie.

Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie