Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz, jak możesz reklamować zakupy internetowe

Stanisław Siwak [email protected] Fot. Krystyna Baranowska
Składając reklamację towaru nabytego przez Internet mamy zazwyczaj sytuację, w której serwis gwarancyjny jest pod ręką, a sprzedawca mieszka gdzieś daleko w kraju. Jednak w przypadku problemów to sprzedawca odpowiada na zasadach klarownie określonych w ustawie - informuje ARTUT KONDRAT, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie

- Jak reklamować uszkodzenie powstałe w transporcie?

- Zazwyczaj uszkodzenie towaru przesłanego przez sprzedawcę wiąże się z uszkodzeniem opakowania, w którym jest transportowane. Jeżeli paczka nosi ślady uszkodzenia powinniśmy zażądać sporządzenia protokołu szkodowego.

Jeżeli jednak uszkodzenie mechaniczne zauważymy po rozpakowaniu paczki winniśmy złożyć reklamację już do sprzedawcy, bo tak naprawdę nie wiemy kiedy uszkodzenie powstało. Konsument jest w takim przypadku chroniony domniemaniem prawnym, w myśl którego wszelkie usterki, które stwierdzamy w terminie sześciu miesięcy do dnia wydania towaru. W takiej regulacji to sprzedawca będzie musiał udowodnić nam, że uszkodzenie powstało w momencie innym niż wydanie towaru.

 

- Kto ponosi koszty przesłania reklamowanego towaru?

- Przepisy nie nakazują sprzedawcom odbioru reklamowanego towaru w miejscu, w którym ten towar jest użytkowany. Zatem towar winniśmy dostarczyć do sprzedawcy. Jednakże ustawa wyraźnie mówi, że w takim przypadku to sprzedawca jest obowiązany zwrócić nam koszty demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

W takim przypadku warto przy składaniu reklamacji uzgodnić te kwestie, tj. czy sprzedawcy nie będzie się opłacało dokonać oględzin towaru w miejscu zamieszkania konsumenta. Pamiętajmy również, że wysłanie wartościowego towaru zwykłą paczką pocztową jest działaniem ryzykownym. Poczta odpowiada bowiem za utratę takiej paczki w ryczałtowej wysokości i zazwyczaj kwota odszkodowania jest niska. W przypadku reklamowania towarów wartościowych winniśmy skorzystać z przesyłki z deklarowaną wartością bądź usługi kurierskiej z ubezpieczeniem przesyłki.

- Czy towar kupiony przez Internet możemy zwrócić i w jakim terminie?

- Możliwość odstąpienia od umowy przez konsumenta w przypadku zakupu przez Internet dotyczy wyłącznie transakcji, w której po jednej stronie mamy do czynienia z przedsiębiorcą, a po drugiej z konsumentem. Jeżeli zatem kupujemy jakiś towar od innej osoby fizycznej nie ma możliwości jednostronnego odstąpienia od umowy, gdyż zawarliśmy ją z drugim konsumentem.

W przypadku, gdy towar kupiliśmy przez Internet od przedsiębiorcy możemy go zwrócić z tej tylko przyczyny, że przestał nam się podobać, przepisy nie wymagają od nas uzasadniania takiej decyzji. Odstąpienie od umowy powinno być sporządzone i wysłane pocztą w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy – w przypadku zakupu towaru, w przypadku umów dotyczących świadczenia usług w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy.

Jeżeli sprzedawca w chwili zawierania umowy nie poinformuje nas o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, termin ten ulega wydłużeniu do trzech miesięcy.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24