- Jak reklamować uszkodzenie powstałe w transporcie?
- Zazwyczaj uszkodzenie towaru przesłanego przez sprzedawcę wiąże się z uszkodzeniem opakowania, w którym jest transportowane. Jeżeli paczka nosi ślady uszkodzenia powinniśmy zażądać sporządzenia protokołu szkodowego.
Jeżeli jednak uszkodzenie mechaniczne zauważymy po rozpakowaniu paczki winniśmy złożyć reklamację już do sprzedawcy, bo tak naprawdę nie wiemy kiedy uszkodzenie powstało. Konsument jest w takim przypadku chroniony domniemaniem prawnym, w myśl którego wszelkie usterki, które stwierdzamy w terminie sześciu miesięcy do dnia wydania towaru. W takiej regulacji to sprzedawca będzie musiał udowodnić nam, że uszkodzenie powstało w momencie innym niż wydanie towaru.
- Kto ponosi koszty przesłania reklamowanego towaru?
- Przepisy nie nakazują sprzedawcom odbioru reklamowanego towaru w miejscu, w którym ten towar jest użytkowany. Zatem towar winniśmy dostarczyć do sprzedawcy. Jednakże ustawa wyraźnie mówi, że w takim przypadku to sprzedawca jest obowiązany zwrócić nam koszty demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
W takim przypadku warto przy składaniu reklamacji uzgodnić te kwestie, tj. czy sprzedawcy nie będzie się opłacało dokonać oględzin towaru w miejscu zamieszkania konsumenta. Pamiętajmy również, że wysłanie wartościowego towaru zwykłą paczką pocztową jest działaniem ryzykownym. Poczta odpowiada bowiem za utratę takiej paczki w ryczałtowej wysokości i zazwyczaj kwota odszkodowania jest niska. W przypadku reklamowania towarów wartościowych winniśmy skorzystać z przesyłki z deklarowaną wartością bądź usługi kurierskiej z ubezpieczeniem przesyłki.
- Czy towar kupiony przez Internet możemy zwrócić i w jakim terminie?
- Możliwość odstąpienia od umowy przez konsumenta w przypadku zakupu przez Internet dotyczy wyłącznie transakcji, w której po jednej stronie mamy do czynienia z przedsiębiorcą, a po drugiej z konsumentem. Jeżeli zatem kupujemy jakiś towar od innej osoby fizycznej nie ma możliwości jednostronnego odstąpienia od umowy, gdyż zawarliśmy ją z drugim konsumentem.
W przypadku, gdy towar kupiliśmy przez Internet od przedsiębiorcy możemy go zwrócić z tej tylko przyczyny, że przestał nam się podobać, przepisy nie wymagają od nas uzasadniania takiej decyzji. Odstąpienie od umowy powinno być sporządzone i wysłane pocztą w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy – w przypadku zakupu towaru, w przypadku umów dotyczących świadczenia usług w terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy.
Jeżeli sprzedawca w chwili zawierania umowy nie poinformuje nas o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, termin ten ulega wydłużeniu do trzech miesięcy.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Nagłe wieści o Janinie i Tadeuszu z "Sanatorium miłości"! Znamy sensacyjne szczegóły
- "Nasz Nowy Dom" czekają spore zmiany! Romanowska nie pomoże już biednym rodzinom
- Tak córka Marty Kaczyńskiej radzi sobie w Korei. Niesamowite, jak się zmieniła [FOTO]
- Prześledziliśmy przemianę włosów Majdana. Było ściernisko, a dziś jest San Francisco