Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz, jak możesz zwrócić towar kupiony w wirtualnym sklepie

Stanisław Siwak Fot. Krystyna Baranowska
Odpowiada ARTUT KONDRAT, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie

- Co robić w przypadku, gdy sprzedający jest przedsiębiorcą zarejestrowanym za granicą? - Tutaj również zachowujemy prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet. Jednakże musimy pamiętać, że unijne prawodawstwo przewiduje krótszy termin 7 dni roboczych.

Jeżeli zakup przestaje nam się podobać to winniśmy na samym początku sporządzić oświadczenie o odstąpieniu od umowy i wysłać na adres przedsiębiorcy. Niestety w języku właściwym dla kraju zakupu. Pomocny w tym zakresie jest formularz dostępny na stronie Europejskiego Centrum Konsumnckiego: http://www.konsument.gov.pl/files/acce_just03_en.pdf Jeżeli sprzedawca nie udzieli nam satysfakcjonującej odpowiedzi możesz złożyć wniosek do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w formie elektronicznej na specjalnym panelu skargowym: http://www.konsument.gov.pl/files/formularz/ares_PROD_eccnet_normal_complaint_34.pdf Skargę możemy również wydrukować i wysłać na adres Europejskie Centrum Konsumenckie Plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa.

Ważne informacje Europejskie Centrum Konsumenckie udziela poradnictwa z zakresu ochrony konsumenta jedynie w przypadku zakupów na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. Poza poradnictwem ECK podejmuje również interwencje wobec przedsiębiorców w porozumieniu z instytucjami działającym wewnątrz konkretnego kraju UE.

 

Uszkodzony produkt
- Jak reklamować uszkodzenie powstałe w transporcie?

- Zazwyczaj uszkodzenie towaru przesłanego przez sprzedawcę wiąże się z uszkodzeniem opakowania, w którym jest transportowane. Jeżeli paczka nosi ślady uszkodzenia powinniśmy zażądać sporządzenia protokołu szkodowego.

Jeżeli jednak uszkodzenie mechaniczne zauważymy po rozpakowaniu paczki winniśmy złożyć reklamację już do sprzedawcy, bo tak naprawdę nie wiemy kiedy uszkodzenie powstało. Konsument jest w takim przypadku chroniony domniemaniem prawnym, w myśl którego wszelkie usterki, które stwierdzamy w terminie sześciu miesięcy do dnia wydania towaru. W takiej regulacji to sprzedawca będzie musiał udowodnić nam, że uszkodzenie powstało w momencie innym niż wydanie towaru.

- Kto ponosi koszty przesłania reklamowanego towaru?

- Przepisy nie nakazują sprzedawcom odbioru reklamowanego towaru w miejscu, w którym ten towar jest użytkowany. Zatem towar winniśmy dostarczyć do sprzedawcy. Jednakże ustawa wyraźnie mówi, że w takim przypadku to sprzedawca jest obowiązany zwrócić nam koszty demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

W takim przypadku warto przy składaniu reklamacji uzgodnić te kwestie, tj. czy sprzedawcy nie będzie się opłacało dokonać oględzin towaru w miejscu zamieszkania konsumenta. Pamiętajmy również, że wysłanie wartościowego towaru zwykłą paczką pocztową jest działaniem ryzykownym. Poczta odpowiada bowiem za utratę takiej paczki w ryczałtowej wysokości i zazwyczaj kwota odszkodowania jest niska.

Ważne informacje

Pamiętajmy, ze w przypadku reklamowania towarów wartościowych winniśmy skorzystać z przesyłki pocztowej z deklarowaną wartością, bądź usługi kurierskiej z ubezpieczeniem przesyłki.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24