Zeroemisyjny autobus niskopodłogowy o długości 12 metrów. Zaprojektowany został na bazie autobusu z napędem elektrycznym. W pojeździe zamontowano silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki wodorowe.
Zobacz zdjęcia:
Miasto neutralne klimatycznie
- Chcemy, aby Rzeszów był miastem neutralnym emisyjnie i klimatycznie oraz zielonym energetycznie. Jednym z najważniejszych obszarów, który będzie podlegać transformacji, jest system transportu. W wielu obszarach dysponujemy już miejscami naturalnymi emisyjnie, jak chociażby dworzec regionalny. Przed nami jednak ogromne wyzwanie, jakim będzie przekształcenie taboru autobusowego - mówił Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Zapraszał rzeszowian do testowania autobusu na wodór, który od wczoraj jeździ po ulicach miasta. - Chcemy sprawdzić, jak ten autobus się zachowuje, ponieważ planujemy zakup autobusów zeroemisyjnych dla Rzeszowa. Byłyby to autobusy wodorowe. Jeśli pojawią się pieniądze z KPO, to ogłosimy przetarg na 20 pojazdów tego typu - dodał Konrad Fijołek.
Rzeszów od kilku lat stawia w miejskim transporcie na niskoemisyjność. O tym świadczy obecny tabor, który tworzą w większości autobusy na gaz (117 sztuk) i energię elektryczną (10).
Miasto posiada również 16 wiat przystankowych działających w oparciu o ogniwa fotowoltaiczne. Posiadają wiele funkcji m.in. podczas zimnych dni można się w nich ogrzać.
W Rzeszowie znajduje się 38 stacji do ładowania pojazdów na energię. Obowiązuje bezpłatne parkowanie w strefach dla samochodów na energię elektryczną, a dla samochodów hybrydowych - za połowę ceny.
- Dzięki pracy naszych inżynierów ulicami Rzeszowa można się przejechać ekologicznym zeroemisyjnym autobusem. Będziemy mogli wpłynąć na dekarbonizację naszego otoczenia - podkreśla Remigiusz Śnieżek, członek zarządu ds. operacyjnych Autosanu. - Autobus może przewozić 85 pasażerów. Zamontowane w nim zbiorniki wodoru mają pojemność 320 dm sześc., co daje, po pełnym ich napełnieniu, możliwość pokonania trasy o długości 400 km - dodaje.
Autobus będzie kursował po rzeszowskich ulicach po trasie „koła” najprawdopodobniej do 10 stycznia. Pojazd jest bardzo cichy. Jedyną jego wadą jest cena - kosztuje 3 razy więcej niż pojazd z silnikiem Diesla.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Niewielu wie, że jest wnukiem Wodeckiego. Leo Stubbs już raz próbował sił w rozrywce
- Lodzia z "Rancza" bardzo się zmieniła. Na nowych zdjęciach trudno ją rozpoznać
- Tak dziś wygląda syn Olejnik. Jerzy Wasowski wyrósł na przystojnego mężczyznę
- Szok, w jakim stroju paradowała 16-letnia Viki Gabor! Ludzie pytają, gdzie są rodzice