Autostrada A-4 Tarnów (węzeł Krzyż) - Korczowa
Autostrada A-4 Tarnów (węzeł Krzyż) - Korczowa
Węzły:
- Dębica-Zachód (Żyraków) ze stacją poboru opłat (SPO)
- Dębica-Wschód (Pustynia) ze SPO
- Sędziszów (Ropczyce-Sędziszów ze SPO
- Rzeszów-Zachód
- Rzeszów-Centralny - odcinek bezpłatny
- Rzeszów-Wschód
- Łańcut ze SPO
- Przeworsk ze SPO
- Jarosław-Zachód (Wierzbna) ze SPO
- Jarosław Wschód (Pawłosiów) ze SPO
- Przemyśl (Radymno) ze SPO
- Korczowa
Place poboru opłat w ciągu autostrady (PPO):
- przed węzłem Rzeszów Zachodni w Bratkowicach
- za węzłem Rzeszów Wschodni w Łące
- przed granicą Polski w Hruszowicach
Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y)
Strona lewa - na północ od autostrady, strona prawa - na południe
MOP I (kat. I) - Jastrząbka, str. lewa
MOP I - Jawornik, str. prawa
MOP III (kat. III) - Paszczyna, str. lewa
MOP II (kat. II) - Paszczyna, str. prawa
MOP I - Bratkowice, str. lewa
MOP I - Dąbry, str. prawa
MOP II - Łukawiec, str. lewa
MOP III - Palikówka, str. prawa
MOP I - Budy, str. lewa
MOP I - Młyniska, str. prawa
MOP III - Pawłosiów, str. lewa
MOP II - Cieszacin, str. prawa
MOP I - Gubernia, str. lewa
MOP I - Dmytrowice, str. prawa
MOP II - Chotyniec, str. lewa
MOP III - Hruszowice, str. prawa
Dojazd z Podkarpackiego do Niemiec w sześć, siedem godzin? Za kilka lat stanie się to możliwe! Póki co, dzisiaj samo dojechanie z Przemyśla do Krakowa zajmuje pięć, sześć godzin.
29 października dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad, Wiesław Kaczor, podpisał historyczną, bo pierwszą w naszym województwie, umowę na budowę autostrady na odcinku Jarosław (a właściwie węzeł Wierzbna) - Radymno. W środę kolejną, na odcinek z Radymna do Korczowej.
Autostrada idzie od wschodu
Na razie są to jedyne fragmenty naszej autostrady oznaczone na mapie inwestycyjnej terminem "do realizacji".
Pierwszy, liczący 25 km, zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm polskiego Budimex Dromex SA i hiszpańskiej Ferrovial Agroman SA. Według złożonej w przetargu oferty prace projektowe i budowlane mają kosztować 969 mln złotych. Firmy udzielają 7-letniej gwarancji.
Przetarg na 22-kilometrową trasę z Radymna do Korczowej wygrała oferta greckiej firmy J&P Avax. Zwycięska firma zaprojektuje i wybuduje ten odcinek za 818 mln złotych, z gwarancją na 10 lat.
Prace projektowe wystartują niebawem. Budowlane prawdopodobnie ruszą na przełomie lata i jesieni przyszłego roku. Obie firmy chcą skończyć roboty do 30 kwietnia 2012 r.
Z pozostałej części naszej autostrady cztery pododcinki są oznaczone jako "na etapie przetargu". Krzyż - Dębica, Dębica - Rzeszów i dwa pododcinki autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Najwolniej idą prace z pododcinkiem z Rzeszowa do Wierzbnej. Na razie ten fragment oznaczony jest zapisem "planowany do przetargu do końca 2009".
Będę miał pracę
Oba odcinki mają być zbudowane w systemie "projektuj i buduj", co znacznie skróci czas inwestycji. Realizują je firmy polska, grecka i hiszpańska. Jednak już teraz wiadomo, że prace przy niej będą mieli głównie mieszkańcy naszego regionu. Na odcinku Jarosław - Radymno półtora tysiąca osób, na drugim podobna liczba.
Dużo się o tym pisze na regionalnych forach internetowych. "Mam już zapewnioną pracę kierowcy ciężarówki. Będę budował odcinek z Radymna do Korczowej" - cieszy się internauta.
A4 zaczęli budować Niemcy... 73 lata temu
Powszechną euforię burzy jednak jeden wstydliwy fakt. Początki autostrady A4 na obecnych terenach Polski sięgają III Rzeszy i trasy Berlin - Gliwice. Pierwszy odcinek Krzywa - Legnica został oddany do użytku w 1936 r. Niemcy budowali trasę aż do 1945 r. W czasie wojny głównie siłami robotników przymusowych i więźniów obozów.
Ówczesna autostrada była betonowa, wykonywana z płyt odlewanych na miejscu. Praktycznie bez żadnych remontów przetrwała... blisko 70 lat. Dopiero w XXI wieku rozpoczęła się przebudowa poniemieckiej trasy i budowa nowej. W połowie lat 80. wybudowano autostradę z Katowic do Krakowa. Do dzisiaj nieustannie remontowaną.
Na razie po dwa pasy
Podkarpacka część autostrady zacznie się za węzłem Krzyż, na styku województw: małopolskiego i podkarpackiego. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu. Na początek. Bo gdy będzie jeździć więcej samochodów, to z obu stron wybuduje się dodatkowo po jednym pasie. Czyli w sumie będzie ich sześć. Rozwiązanie to planuje się już teraz, dlatego zarezerwowano sporo miejsca (o wiele więcej niż trzeba) na położony między jezdniami pas zieleni. To z niego wykrojone zostaną w przyszłości dodatkowe pasy ruchu.
Budowlańcy wzniosą przy autostradzie 75 mostów, 113 wiaduktów. Najważniejsze będą jednak węzły. Powstanie ich 16, z tego 3 w obrębie Rzeszowa. To przy nich będzie się koncentrować autostradowe życie.
Przy każdym węźle znajdą się SPO, czyli strefy poboru opłat. Oprócz tego w ciągu autostrady powstaną trzy PPO, czyli punkty poboru opłat, w tym dwa w okolicach Rzeszowa.
Docelowo wszystkie polskie autostrady będą płatne. W Podkarpackiem jedynym bezpłatnym odcinkiem będzie autostradowa obwodnica Rzeszowa.
Będzie praca, będą pieniądze
Przy naszym odcinku, zapewne w późniejszym okresie, powstanie szesnaście MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych. Osiem z nich będzie miało pierwszą kategorię (właściwie tylko parking, ubikacjae i ławki ze stolikami). Cztery MOP-y będą zaliczane do najlepiej wyposażonej trzeciej kategorii.
Ze stacjami benzynowymi, restauracjami, hotelami, motelami, bankami itp. MOP-y, zwłaszcza drugiej i trzeciej kategorii, to szansa na miejsca pracy w usługach dla wielu osób.
Autostrada przyniesie pieniądze nie tylko na terenach położonych bezpośrednio przy niej. Będzie miała wpływ na rozwój całego regionu. Tak jest w przypadku województwa dolnośląskiego, które przez wiele lat było w Polsce jedynym regionem, który miał autostradę. Dziś jego mieszkańcy są jednymi z najlepiej zarabiających w Polsce. Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia, stolicy Dolnego Śląska, nie ma wątpliwości z czego wzięło się to bogactwo.
- Autostrada i otwartość na inwestycje - wymienia jednym tchem.
Czy podobnie będzie na Podkarpaciu?
Autostrada w liczbach
670 km - długość całej autostrady A4 od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami.
165 km - długość podkarpackiego odcinka
38 mln złotych - koszt budowy jednego kilometra na Podkarpaciu (wyliczone na podstawie kontraktu na dwa pierwsze pododcinki A4). Dla porównania: 21 mln zł kosztował nowy gmach Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, 35 mln złotych kosztowała adaptacja internatu szkolnego na budynek Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie.
6,28 mld złotych - szacunkowy koszt całej autostrady w Podkarpackiem
21 groszy - szacunkowa opłata za przejazd samochodem osobowym 1 km autostrady A4 (wyliczone na podstawie opłaty za przejazd z Krakowa do Katowic - obecnie 13 złotych za samochód osobowy).
34 złote - szacunkowa opłata za przejazd samochodem osobowym podkarpackiego odcinka autostrady
140 złotych - szacunkowa opłata za przejechanie autostradą A4 od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami
100 do 200 - tyle miejsc pracy, według różnych szacunków, tworzy jeden kilometr autostrady
Dozwolone prędkości na autostradzie
130 km/h - samochód osobowy, motocykl, samochód ciężarowy do 3,5 tony
100 km/h - autobus spełniający dodatkowe warunki techniczne
80 km/h - samochód osobowy z przyczepą, motocykl z przyczepą, samochód ciężarowy do 3,5 tony z przyczepą, samochód powyżej 3,5 tony, autobus (również z przyczepą)
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?