Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bieszczadzka kolejka zarabia na turystach

Oprac. si
Bieszczadzka  kolejka zarabia na turystach
Bieszczadzka kolejka zarabia na turystach Fot. Archiwum
W czasie letnich miesięcy Bieszczadzka Kolejka Leśna przewiozła prawie 60 tysięcy turystów. Od początku roku z jej usług skorzystało ponad 80 tysięcy miłośników gór, którzy przyjeżdżają tu z całej Polski.

Oprócz kursów umieszczonych w normalnym  rozkładzie jazdy, w okresie letnich miesięcy przybywa  sporo zamówień na dodatkowe przejazdy; w niektóre dni wykonuje się ich nawet pięć. Kolejka leśna powoli staje się największą atrakcją turystyczną wśród miłośników gór. Oprócz przejażdżek statkami Białej Floty po jeziorze solińskim.
Bieszczadzka ciuchcie kursuje z Majdanu k. Cisnej – tutaj jest zlokalizowana jej główna baza -  do Przygłupia. A także z  Majdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km. Druga jest nieco krótsza i wynosi 9 km.

W maju i czerwcu oraz we wrześniu i październiku kolejka wozi turystów tylko w weekendy, a w lipcu i sierpniu - codziennie

Bieszczadzka „ciuchcia” została zamknięta kilkanaście lat temu, dokładnie w stulecie swego istnienia. Nie dała jej rady pierwsza ani druga wojna światowa, pokonał ją dopiero plan Balcerowicza.
Jednak grono entuzjastów „Bieszczadzkiej strzały” z całej Polski nie mogło się pogodzić z likwidacją kolejki. Przez kilka lat trwała walka o jej ponowne uruchomienie.
Te zabiegi zakończyły się sukcesem. Od kilku lat kolejka znowu w sezonie turystycznym wyrusza na szlak. Kursuje na znacznie krótszej trasie niż w czasach swej świetności.

Sala edukacyjna i ciuchcia w miniaturze
Od maja w sali edukacyjnej na stacji w Majdanie k. Cisnej można oglądać makietę przedstawiającą kolej wąskotorową w miniaturze z przełomu lat 60. I 70. ubiegłego stulecia.
Makieta została zbudowana w skali 1:87. Składa się m.in. z dwóch stacji połączonych szlakiem. Kolejka powstała w 1898 roku. Jej głównym zadaniem był wówczas transport drewna. W latach 20. XX wieku przeszła pod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP. Wtedy też rozpoczęto przewóz ludzi, który z czasem stał się atrakcją turystyczną.
W 1996 r. Lasy Państwowe przekazały administrowanie kolejką fundacji Bieszczadzka Kolejka Leśna.
Dzięki dużemu zainteresowaniu turystów w zeszłym roku zgromadzono więcej środków na konserwację i modernizację torowiska, taboru kolejowego oraz budynków stacji. Wpływy ze sprzedaży biletów są podstawowym źródłem utrzymania bieszczadzkiej kolejki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24