Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bieszczadzka kolejka zarabia na turystach

[email protected]
Bieszczadzka kolejka zarabia na turystachKolejka na trasie.
Bieszczadzka kolejka zarabia na turystachKolejka na trasie. Fot. S. Siwak
Słynna bieszczadzka ciuchcia rozpoczęła 1 maja tegoroczny letni sezon turystyczny. Od razu stała się hitem wśród miłośników gór spędzających długi weekend w Bieszczadach.

Dodać warto, że od 1 do 5 maja Bieszczadzka Kolejka Leśna będzie jeździć jak w święta, o godz. 10 na trasie do Przysłupia i o godz. 13 na trasie do Balnicy. Kasa czynna od godz. 9 w Majdanie. 

W swej długiej historii kolejka przeżywała okresy prosperity, kilka razy groził jej upadek. W czasie I wojny światowej eksploatowali ją Austriacy. Korzystali z niej również hitlerowcy podczas ostatniej wojny. Podczas przesuwania się frontu niemiecko-radzieckiego ze wschodu na zachód ciuchcia mocno ucierpiała. W trakcie krwawych bojów na tych terenach zniszczone zostały torowiska, zerwane mosty, zdewastowany tabor.
Po wyzwoleniu podjęto decyzję o odbudowie wąskotorówki. Jednak dopiero z początkiem lat 50. wyruszyły na trasę regularne składy towarowe, zaś w latach 60. przywrócono kursy pociągów pasażerskich. Po wojnie kolejka nigdy nie podlegała PKP, chociaż funkcjonowała w oparciu o przepisy ruchu na normalnej kolei. „Orient Ekspres” był też jedyną leśną wąskotorówką, która przewoziła pasażerów według stałych rozkładów jazdy.
Kolejka była wykorzystywana jako środek transportu surowca do Zakładów Drzewnych w Rzepedzi. A także przewozu ludzi. Mieszkańcy kilkunastu wiosek oraz leśnych osad położonych wzdłuż trasy ciuchci byli z nią mocno zżyci. Przez dziesiątki lat nie zdarzył się przypadek, aby maszynista nie zatrzymał się, gdy ujrzał idącą z zakupami mieszkankę Duszatyna, Perłuków czy Balnicy. Nie tak odległy czas kiedy kolejka przewoziła rocznie kilkanaście tysięcy pasażerów. Jadnak w połowie lat 90 ciuchcia zostala zamknięta z powodów ekonomicznych.

To Stanisław Wermiński najbardziej walczył o ponowne uruchomienie ciuchci

Obecnie słynną ciuchcią, zwaną też  „tatarską strzałą”  zarządza Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, której prezesuje Stanisław Wermiński, zasłużony bieszczadzki leśnik. To właśnie on stanął kilka lat temu na czele grupy twardych bieszczadników, którzy postanowili nie dopuścić do całkowitej degradacji wąskotorówki, po jej wyłączeniu z ruchu. Wyremontowali tory i wagoniki, sprowadzili sprawną lokomotywkę. No i wyruszyli na trasę. Kolejka od razu stała się bardzo popularna wśród starych, młodych i najmłodszych miłośników „kapuścianych gór”.
– Zapraszamy wszystkich turystów z całej Polski. Liczymy na kolejny udany sezon – powtarza pan Stanisław.

Ile kosztuje przejazd
Bilet normalny na trasie Majdan - Przysłup kosztuje 14 złotych, ulgowy 11 zł. Bilet normalny na trasie Majdan - Przysłup - Majdan kosztuje 21 złotych, ulgowy 11. Na trasie do Balnicy cena biletu normalnego wynosi 12 zł, ulgowego 10. NA trasie Majdan - Balnica - Majdan cena biletu normalnego to 17 zł, a ulgowego 13.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24