Brzuch w ruch, bo gimnastyka w ciąży się opłaca

al,Ula Sobol
Przed rozpoczęciem ćwiczeń przyszłe mamy powinny skonsultować się z lekarzem prowadzącym.
Przed rozpoczęciem ćwiczeń przyszłe mamy powinny skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Krystyna Baranowska
Udostępnij:
Ćwiczenia w ciąży poprawią twoje samopoczucie i przygotowują do porodu.

Mamy, które karmią naturalnie, powinny odczekać po zajęciach około 1,5 godziny zanim po raz kolejny przystawia dziecko do piersi. Po ćwiczeniach w pokarmie pojawia się kwas mlekowy, który może być niesmaczny dla maluszka.

Będą w ciąży nie rezygnuj z ulubionych aktywności fizycznych. Ćwicz oraz ciesz się wspaniałym samopoczuciem. Z kolei po porodzie ruch pomoże ci szybciej wrócić do dawnej formy.

- Kobiety będące w ciąży nie powinny zapominać o ćwiczeniach i ruchu - twierdzi Magdalena Kozera, fizjoterapeutka z Ośrodka Rozwoju Dziecka i Aktywności Rodzica CM Medyk w Rzeszowie.

Fizjoterapeutka podkreśla, że sam fakt bycia w ciąży nie wyklucza kobiet z aktywności fizycznej. Jeśli lekarz ginekolog nie stwierdzi przeciwwskazań do ćwiczeń, to kobieta może ćwiczyć w każdym trymestrze ciąży.

Łatwiejszy poród

Ćwiczenia pozwalają lepiej przygotować ciało do akcji porodowej. Poprawiają również nastrój przyszłej mamy dzięki endorfinom, uwalniającym się podczas wysiłku fizycznego.

- Regularna aktywność fizyczna pozwala kontrolować wagę w ciąży i pomaga zapobiegać takim dolegliwością ciążowym, jak bóle kręgosłupa czy obrzmienia stóp - dodaje fizjoterapeutka.

Ważne jest, aby dostosować ćwiczenia do stopnia zaawansowania ciąży. W każdym trymestrze ćwiczenia powinny zostać dopasowane do możliwości przyszłej mamy.

Ćwiczenia po porodzie

Kiedy wrócić do aktywności fizycznej po porodzie?

- Rodzaj ćwiczeń i czas ich rozpoczęcia zależy przede wszystkim od rodzaju porodu oraz samopoczucia mamy. Delikatne ćwiczenia m.in. stóp, dłoni można wykonywać już w drugiej dobie po urodzeniu dziecka. Bardziej intensywny ruch po rozwiązaniu naturalnym można rozpocząć w 7 tygodniu, a po cesarskim cięciu po minimum 3 miesiącach - wylicza Magdalena Kozera.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń młode mamy powinny skonsultować się przede wszystkim z lekarzem prowadzącym. Zajęcia powinny być dostosowane do ich kondycji, tak, aby nie przeciążyć organizmu, który wciąż jest w stanie regeneracji po ciąży.

- Efektywne ćwiczenia powinny składać się z części wzmacniającej mięśnie, treningu kardio i treningu siłowego. Ważne jest wzmocnienie mięśni brzucha, które uległy rozciągnięciu w trakcie ciąży, jak również mięśni pleców, które były obciążone zarówno w ciąży, jak i obecnie podczas noszenia i karmienia dziecka. Należy zwrócić szczególną uwagę na wzmocnienie mięśni dna miednicy - wylicza specjalistka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie