Brzuch w ruch, bo gimnastyka w ciąży się opłaca

al,Ula Sobol
Przed rozpoczęciem ćwiczeń przyszłe mamy powinny skonsultować się z lekarzem prowadzącym.
Przed rozpoczęciem ćwiczeń przyszłe mamy powinny skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Krystyna Baranowska
Ćwiczenia w ciąży poprawią twoje samopoczucie i przygotowują do porodu.

Mamy, które karmią naturalnie, powinny odczekać po zajęciach około 1,5 godziny zanim po raz kolejny przystawia dziecko do piersi. Po ćwiczeniach w pokarmie pojawia się kwas mlekowy, który może być niesmaczny dla maluszka.

Będą w ciąży nie rezygnuj z ulubionych aktywności fizycznych. Ćwicz oraz ciesz się wspaniałym samopoczuciem. Z kolei po porodzie ruch pomoże ci szybciej wrócić do dawnej formy.

- Kobiety będące w ciąży nie powinny zapominać o ćwiczeniach i ruchu - twierdzi Magdalena Kozera, fizjoterapeutka z Ośrodka Rozwoju Dziecka i Aktywności Rodzica CM Medyk w Rzeszowie.

Fizjoterapeutka podkreśla, że sam fakt bycia w ciąży nie wyklucza kobiet z aktywności fizycznej. Jeśli lekarz ginekolog nie stwierdzi przeciwwskazań do ćwiczeń, to kobieta może ćwiczyć w każdym trymestrze ciąży.

Łatwiejszy poród

Ćwiczenia pozwalają lepiej przygotować ciało do akcji porodowej. Poprawiają również nastrój przyszłej mamy dzięki endorfinom, uwalniającym się podczas wysiłku fizycznego.

- Regularna aktywność fizyczna pozwala kontrolować wagę w ciąży i pomaga zapobiegać takim dolegliwością ciążowym, jak bóle kręgosłupa czy obrzmienia stóp - dodaje fizjoterapeutka.

Ważne jest, aby dostosować ćwiczenia do stopnia zaawansowania ciąży. W każdym trymestrze ćwiczenia powinny zostać dopasowane do możliwości przyszłej mamy.

Ćwiczenia po porodzie

Kiedy wrócić do aktywności fizycznej po porodzie?

- Rodzaj ćwiczeń i czas ich rozpoczęcia zależy przede wszystkim od rodzaju porodu oraz samopoczucia mamy. Delikatne ćwiczenia m.in. stóp, dłoni można wykonywać już w drugiej dobie po urodzeniu dziecka. Bardziej intensywny ruch po rozwiązaniu naturalnym można rozpocząć w 7 tygodniu, a po cesarskim cięciu po minimum 3 miesiącach - wylicza Magdalena Kozera.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń młode mamy powinny skonsultować się przede wszystkim z lekarzem prowadzącym. Zajęcia powinny być dostosowane do ich kondycji, tak, aby nie przeciążyć organizmu, który wciąż jest w stanie regeneracji po ciąży.

- Efektywne ćwiczenia powinny składać się z części wzmacniającej mięśnie, treningu kardio i treningu siłowego. Ważne jest wzmocnienie mięśni brzucha, które uległy rozciągnięciu w trakcie ciąży, jak również mięśni pleców, które były obciążone zarówno w ciąży, jak i obecnie podczas noszenia i karmienia dziecka. Należy zwrócić szczególną uwagę na wzmocnienie mięśni dna miednicy - wylicza specjalistka.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie