Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnic zostanie wstrzymana? Nie wystarczy pieniędzy na te potrzebne inwestycje

Bogdan Hućko
Bogdan Hućko
Plany budowy obwodnic dla Jasła, Brzostku i Kołaczyc zostały wstrzymane – twierdzi poseł Suwerennej Polski Maria Kurowska. Oficjalnie Ministerstwo Infrastruktury nie podało takich informacji. Wiceminister Paweł Gancarz na konferencji prasowej w Opolu powiedział, że program budowy „stu obwodnic” jest na etapie weryfikacji.

- Trzy obwodnice dla Jasła, Brzostku i Kołaczyc zostały wstrzymane. Boję się, że zostanie również zatrzymana budowa zbiornika Myscowa – Kąty. Czas wielkich inwestycji w Polsce, na Podkarpaciu i w powiecie jasielskim się kończy. Ta ekipa, która przyszła nie chce aby Polakom lepiej się żyło, aby Polacy mieli lepsze warunki do inwestycji, biznesu, zwyczajnie do życia. Ta ekipa zawzięła się, aby wszystko co robi, robiła tak aby było to dobre dla Unii Europejskiej, dlatego kasuje wielkie inwestycje

– mówiła w poniedziałek, 19 lutego, na konferencji prasowej w Jaśle poseł Maria Kurowska. - Te inwestycje są nie tyle zagrożone, co tak naprawdę są już skreślone, ale jeszcze nie jest to podane do oficjalnej wiadomości – dodała.

Zdaniem poseł Suwerennej Polski, obecnemu rządowi będzie brakowało pieniędzy, bo – jak powiedziała – „im na wszystko brakuje.”

Poseł Maria Kurowska z Suwerennej Polski ostrzega, że program "stu obwodnic" jest zagrożony
Poseł Maria Kurowska z Suwerennej Polski ostrzega, że program "stu obwodnic" jest zagrożony Bogdan Hućko

- Wiemy, bo mówili już kiedyś, że pieniędzy nie ma i nie będzie. Nie było na nic. My gospodarowaliśmy tak, że pieniądze były między innymi przez uszczelnienie podatków VAT. W tej chwili widzę, że to się wszystko rozmywa i w związku z tym nie będzie pieniędzy. Wprowadzają wielkie oszczędności akurat na tych inwestycjach, które już są zaplanowane i realizacja by się niedługo rozpoczęła po przejściu procesu projektowego. Jest to wielkie zagrożenie dla naszego regionu – podkreśliła Maria Kurowska.

Weryfikacja programu

Czy budowa obwodnic została wstrzymana zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Obecny rząd twierdzi, że na realizację programu „stu obwodnic” zaplanowanego do 2030 roku przez poprzedników, może nie wystarczyć pieniędzy, bo lista zaprojektowanych obwodnic wzrosła do ponad 150. Oficjalnie Ministerstwo Infrastruktury nie ogłosiło, że program budowy obwodnic został wstrzymany, ale z wypowiedzi medialnych przedstawiciela tego resortu można domniemywać, że rząd pracuje nad innymi rozwiązaniami.

– Przechodzimy etap weryfikacji wszystkich programów, które w ostatnich latach były uruchomione, nie zawsze w racjonalny sposób, często decyzje, co do dużych inwestycji infrastrukturalnych były dyktowane decyzjami politycznymi– mówił w miniony piątek na konferencji prasowej w opolskim oddziale GDDKiA wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. – Po weryfikacji kosztów okazało się, ze przewidziane na realizację programu „stu obwodnic” środku są niewystarczające – powiedział wiceminister.

Ministerstwo Infrastruktury ma skupić się na poprawie stanu dróg powiatowych, które są „szkieletem komunikacyjnym kraju” i korzysta z nich do 80 procent mieszkańców Polski.

Osiem obwodnic na Podkarpaciu

W ramach programu „stu obwodnic” na Podkarpaciu miało powstać 8 obwodnic dla Sanoka, Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego, Przemyśla, Pilzna, Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc. Wszystkie są na etapie przygotowania.

Budowa obwodnic zostanie wstrzymana? Nie wystarczy pieniędzy na te potrzebne inwestycje
Dariusz Szwed

- W tym roku planujemy rozstrzygnąć przetarg na realizację w systemie Projektuj i buduj II etapu obwodnicy Sanoka(aktualnie jesteśmy przed wyborem najkorzystniejszej oferty) oraz podpisać umowę z wykonawcą, który zaprojektuje a następnie, po uzyskaniu decyzji ZRID, rozpocznie roboty budowlane. W tym roku planujemy także ogłosić przetargi na realizację kolejnych trzech obwodnic, które powstaną w ciągu DK73: Pilzna, Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc – przekazała nam Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału GDDKiA. – Najwięcej czasu w inwestycjach drogowych pochłania nie sama budowa, ale proces prac przygotowawczych – dodała rzeczniczka.

Pilzno i Jasło

Dla tych inwestycji, w 2022 r. wydana została decyzja środowiskowa (DŚU). Prace projektowe nad opracowaniem Koncepcji programowej (KP) dla obwodnicy Pilzna i Jasła zakończyły się. Odbyły się już posiedzenia Zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI), na których rozpatrzono opracowane dokumentacje. Po ich zatwierdzeniu przez KOPI, posłużą one do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia do ogłoszenia przetargów na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj, co planowane jest w tym roku. KP dla obwodnicy Pilzna opracowuje KLOTOIDA, a wartość umowy to 1 527 341,43 zł. Z kolei dokumentację dla obwodnicy Jasła przygotowuje Promost Consulting. Wartość umowy to 6 649 084,80 zł.

Brzostek i Kołaczyce

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc, dla której prace projektowe realizuje MPRB z Krakowa (wartość: 6 986 400 zł), jest na finalnym etapie opracowania KP. Odbyło się posiedzenie ZOPI, na którym rozpatrzono dokumentację, zaś w styczniu tego roku posiedzenie KOPI, które ostatecznie zatwierdzi zakres prac. Opracowana dokumentacja posłuży do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

Nowa Dęba, Kolbuszowa, Miejsce Piastowe i Przemyśl

Kolejne cztery obwodnice: Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego i Przemyśla, są na etapie prac projektowych i opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R). Opracowano już I etap tej dokumentacji i przeprowadzono posiedzenia Zespołów Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), które wskazały warianty do dalszych prac. Kolejnym działaniem będzie zorganizowanie posiedzeń Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), które dla wymienionych obwodnic planowane są w I kwartale 2024 roku. Wówczas ostatecznie zostaną wskazane warianty do wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Ostateczną decyzję w zakresie wyboru wariantów realizacyjnych podejmie RDOŚ w Rzeszowie.

Dla obwodnicy Nowej Dęby w ciągu DK9 prace projektowe prowadzi Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Wartość umowy to 2 422 183,65 zł. Wykonawcą dokumentacji dla obwodnicy Kolbuszowej, również w ciągu DK9, jest Promost Consulting. Koszt prac to 2 898 029,32 zł. Dokumentację dla obwodnic: Miejsca Piastowego i Przemyśla (obie w ciągu w ciągu DK28) wykonuje konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy). Wartość umów to – odpowiednio - 10 688 700 zł i 12 656 700 zł.

Program budowy „stu obwodnic” w latach 2020 - 2030 przyjął rząd Zjednoczonej Prawicy 13 kwietnia 2021 r. Miało powstać w sumie około 820 kilometrów dróg o najwyższych parametrach technicznych. Na realizację rząd przeznaczył 28 miliardów złotych. Celem programu miała być poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz lepsza przepustowość sieci drogowej, wyprowadzenie ruchu z miast, zmniejszenie hałasu i czystsze powietrze. W latach 2014 – 2023 oddano w Polsce do użytku 30 obwodnic o łącznej długości około 300 km za 7,3 mld zł.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24