Obwodnica miasta jest jedną z najpilniejszych inwestycji, o którą od lat zabiegają mieszkańcy Łańcuta. Początkowo miała to być droga dwujezdniowa, z czterema pasami ruchu, ale ostatecznie zdecydowano się na budowę jednej jezdni. Taką decyzję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła na podstawie analizy natężenia ruchu w tym rejonie, po otwarciu autostrady A4.
- Wynika z niej, że autostrada przejęła znaczną część ruchu z drogi krajowej. Przede wszystkim tranzyt. W tej sytuacji nie ma konieczności rozbudowy drogi nr 94 do dwóch jezdni, co byłoby rozwiązaniem znacznie droższym
– tłumaczą pracownicy GDDKiA.
Część mieszkańców Łańcuta uważa, że sytuacja zmieni się po wprowadzeniu opłat na autostradzie. Ale zdaniem drogowców ruch tranzytowy, który jest najbardziej uciążliwy w tej okolicy, nie wróci wówczas na drogę krajową.
Prace przy budowie obwodnicy Łańcuta oficjalnie rozpoczęte
Obwodnicę w ciągu 34 miesięcy ma wybudować firma Budimex, z którą umowa została podpisana w maju. Wczoraj na placu budowy wbito symbolicznie pierwszą łopatę.
Wykonawca zaprojektował drogę i uzyskał wymagane do budowy decyzje oraz pozwolenia. Aktualnie wojewoda podkarpacki prowadzi procedurę zmiany wydanej w 2010 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Uzyskanie nowej planowane jest na koniec października.
- I wówczas wykonawca przystąpi do robót drogowych w pełnym zakresie. W tej chwili prowadzi prace przygotowawcze w oparciu o obowiązującą decyzję w możliwym do wykonania zakresie. Tak, aby po otrzymaniu zmiany decyzji ZRID mógł przed okresem zimowym wykonać jak najwięcej prac – mówi Joanna Rarus z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Obwodnica w miejscu obecnej drogi krajowej
Trwające aktualnie prace polegają m.in. na usuwaniu drzew i krzewów, rozbiórce starej nawierzchni, przygotowaniu dojazdów do budowy i placu na materiały budowlane.
Na całej długości nowa trasa będzie przebiegać śladem istniejącej drogi krajowej 94 przez miasto Łańcut i wieś Głuchów. Pasy ruchu zostaną od siebie oddzielone. Drogowcy przebudują skrzyżowania z drogami wojewódzkimi nr 877 Naklik – Łańcut – Szklary i nr 881 Sokołów Młp. – Łańcut – Żurawica, z ul. Piłsudskiego, Kościuszki, Graniczną oraz drogą powiatową nr 1520R Dąbrówki-Wola Dalsza-Głuchów. Powstaną tu ronda. Na rzece Sawa wybudują most, a wzdłuż trasy chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe.
Po konsultacjach z okolicznymi samorządami zdecydowano dodatkowo o budowie nowych zatok autobusowych, które powstaną w miejscach wskazanych przez mieszkańców. Tak samo będzie z przejściami dla pieszych.
Ulice Bema i Orzeszkowej zostaną włączone bezpośrednio do drogi krajowej nr 94. Ze względu na lokalizację Ośrodka Kultury i OSP w Głuchowie zaprojektowano bezpośrednie włączenie dodatkowej jezdni do ronda.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 115,8 mln zł. Budowa obwodnicy Łańcuta zostanie sfinansowana pieniędzmi z budżetu państwa.
FLESZ: Wymiana prawa jazdy uderzy nas po kieszeni, dotyczy każdego kierowcy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Niewielu wie, że jest wnukiem Wodeckiego. Leo Stubbs już raz próbował sił w rozrywce
- Lodzia z "Rancza" bardzo się zmieniła. Na nowych zdjęciach trudno ją rozpoznać
- Tak dziś wygląda syn Olejnik. Jerzy Wasowski wyrósł na przystojnego mężczyznę
- Szok, w jakim stroju paradowała 16-letnia Viki Gabor! Ludzie pytają, gdzie są rodzice