Co kryło się we wraku niemieckiego bombowca wykopanego pod Krosnem?

Ewa Gorczyca
Trójkątna chusta do podwiązywania złamanych kończyn to część wyposażenia apeteczki „stukasa”
Trójkątna chusta do podwiązywania złamanych kończyn to część wyposażenia apeteczki „stukasa” Tomasz Jefimow
Trwają prace przy oczyszczaniu i przygotowaniu do ekspozycji szczątków JU 87 Stuka, który rozbił się pod Krosnem 71 lat temu. Wykopali go pasjonaci historii lotnictwa.

- Prace zajmą nam jeszcze bardzo dużo czasu - mówi Piotr Kiełtyka z Prywatnego Muzeum Podkarpackich Pól Bitewnych w Krośnie. - Ale prawdopodobnie jeszcze w tym miesiącu uda nam się przygotować wstępną ekspozycję dla zwiedzających. Wiemy, że wiele osób czeka, by zobaczyć nasze znalezisko. Na świecie jest tylko kilka stukasów, które przetrwały w całości lub częściach, jak nasz.

Wydobyty spod ziemi w miejscu katastrofy wrak nie składa się z kilku elementów. To setki fragmentów maszyny, która nurkując z wysokości 3 tys. metrów wbiła się w pole z ogromną siłą i stanęła w płomieniach, stając się na ponad 70 lat „trumną” dla pilotującego ją młodego Rumuna, jednego z tych, którzy w lutym 1944 roku przechodzili szkolenie na lotnisku w Krościenku Wyżnym.

Część szczątków maszyny już została poddana konserwacji. Każdy element musi być zidentyfikowany i przypisany do poszczególnych elementów płatowca. Miłośnicy militariów z Prywatnego Muzeum Podkarpackich Pól Bitewnych i Stowarzyszenia Eksploracyjno-Historycznego Galicja w żmudnej pracy posługują się ikonografią zdjęciową z tego okresu i fachowymi opracowaniami dotyczącymi tej właśnie wersji „stukasa” - Dora 3.

- Ten typ samolotu jest jednak dość nietypowy. W skrzydłach powinny być działka kalibru 20 mm. A mamy do czynienia z kal. 7,92. Wynikało to z tego, że był to bombowiec typowo szkoleniowy. Dlatego zamontowano działka starsze, zużywające tańszą amunicję. To nie przeszkadzało pilotowi w nauce naprowadzania bombowca na cel - tłumaczy Piotr Kiełtyka.

Czasochłonność w oczyszczaniu poszczególnych elementów wiąże się nie tylko z faktem, że były one oblepione ziemią. W grę wchodzi jeszcze mieszanka substancji chemicznych, olejów, wysokooktanowego paliwa. Trzeba je myć wodą o wysokiej temperaturze, pod dużym ciśnieniem, stosować odpowiednie środki czyszczące.

Kiedy pasjonaci historii lotnictwa i archeolodzy rozpoczynali operację wydobycia wraku, nie wiedzieli, na co natrafią, nie mieli też pojęcia w jakim stanie zachowały się szczątki, które pod ziemią leżały od momentu katastrofy.

- Dziś mogę powiedzieć, że przeżyliśmy kilka zaskoczeń - opowiada Kiełtyka - Zdumiewające jest to, że w świetnym stanie zachował się spadochron ratunkowy. Jest już po konserwacji, czasza została rozłożona, przewietrzona. Tkanina jest jędrna, linki mocne. Stanowił wypełnienie fotela pilota. Gdy samolot zarył pionowo w ziemię, spadochron został „wprasowany” w kubełkowe siedzenie i w ten sposób przetrwał.

Unikatowe znalezisko to także apteczka z kompletnym wyposażeniem i zestawem lekarskim, z 1943 roku. - To jedyny egzemplarz na świecie - zaznacza Kiełtyka. - Będzie jednym z pierwszych eksponatów, które pokażemy.

Poszczególne części wraku będą stopniowo trafiać do muzeum przy ul. Czajkowskiego w Krośnie. Całość będzie gotowa do pokazania najwcześniej za 1,5 roku. Ekspozycja zostanie urządzona w dawnym schronie przeciwlotniczym, zbudowanym przez Niemców.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Romana

Byłam dziś w Muzeum,przyjechałam specjalnie z Krakowa.Podziwiam pasje odkrywcza i badawcza założycieli tej placówki,świetna ekspozycja,wzruszenie wynikające z zetknięcia z materialnymi świadectwami naszej historii wciąż trwa.

m
marian

ho ho juz sprzedane :D

???

Ciekawość co z kilogramami srebra z akumulatora samolotu Stuka?

 

Już oczyszczone?

A
Arkadiusz Siewierski
Takie moje pierwsze refleksje. ;-)
 
"w żmudnej pracy posługują się ikonografią zdjęciową z tego okresu i fachowymi opracowaniami dotyczącymi tej właśnie wersji „stukasa” - Dora 3."
 
-Mam duże wątpliwości co do tych "fachowych" opracowań
 
"Ten typ samolotu jest jednak dość nietypowy. W skrzydłach powinny być działka kalibru 20 mm. A mamy do czynienia z kal. 7,92. Wynikało to z tego, że był to bombowiec typowo szkoleniowy. Dlatego zamontowano działka starsze, zużywające tańszą amunicję. To nie przeszkadzało pilotowi w nauce naprowadzania bombowca na cel"
 
- W skrzydłach Ju 87 nigdy nie były montowane żadne działka 20 mm
 
"Gdy samolot zarył pionowo w ziemię, spadochron został „wprasowany” w kubełkowe siedzenie i w ten sposób przetrwał."
 
Akurat w tym kubełku siedziska jest miejsce na spadochron na którym siedział pilot.
 
"Unikatowe znalezisko to także apteczka z kompletnym wyposażeniem i zestawem lekarskim, z 1943 roku. - To jedyny egzemplarz na świecie"
 
Totalne bzdura
Jest zachowanych wiele pokładowych apteczek - Sanitätspack
 
Ja znam co najmniej cztery rodzaje pokładowych apteczek -
np. Na Florydzie jest apteczka szczelnie zapakowana .Jej zawartość można podziwiać na zdjęciach rentgenowskich.

Przykład z naszego podwórka - Sanitätspack wydobyty wraz z Bf 109 G W.Nr.163306 z jeziora Trzebuń

 

s
stanisław

warto będzie zobaczyć..

:blink:

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3