Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czeka nas jeszcze dużo pracy, aby zbudować trasę Via Carpatia

Józef Lonczak
Z udziałem premier Beaty Szydło w podpisano w Łańcucie porozumienie o współpracy na rzecz budowy korytarza transportowego Via Carpatia, który będzie przebiegał przez woj. podkarpackie jako trasa szybkiego ruchu S19.
Z udziałem premier Beaty Szydło w podpisano w Łańcucie porozumienie o współpracy na rzecz budowy korytarza transportowego Via Carpatia, który będzie przebiegał przez woj. podkarpackie jako trasa szybkiego ruchu S19. Bartosz Frydrych
Z udziałem premier Beaty Szydło w podpisano porozumienie o współpracy na rzecz budowy korytarza transportowego Via Carpatia, który będzie przebiegał przez woj. podkarpackie jako trasa szybkiego ruchu S19.

W Łańcucie zakończyła się w poniedziałkowy wieczór konferencja "10 lat Deklaracji Łańcuckiej – Via Carpatia dziś, wyzwania na przyszłość".

Sesja rozpoczęła się w sali balowej Zamku w Łańcucie z udziałem m.in. prezes Rady Ministrów Beaty Szydło, ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, marszałka woj. podkarpackiego Władysława Ortyla, posła do Parlamentu Europejskiego Tomasza Poręby i parlamentarzystów.

Najważniejszym wydarzeniem było podpisanie porozumienia o współpracy na rzecz budowy korytarza transportowego Via Carpatia i przystąpienie nowych stron do tego porozumienia tj.: województw podlaskiego, mazowieckiego.

Porozumienie w sprawie budowy tego szlaku dzisiaj podpisali przedstawiciele władz Podkarpacia ww. województw, a także reprezentanci regionów Komitat Borsod-Abaúj-Zemplén (Węgry) oraz Samorządowy Kraj Koszycki i Preszowski (Słowacja). W uroczystości wzięła udział m.in. premier Beata Szydło, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, władze Podkarpacia, parlamentarzyści z naszego regionu i przedstawiciele państw i regionów zainteresowanych budową trasy Via Carpatia.

Premier Beata Szydło wspominała śp. Lecha Kaczyńskiego, prezydenta RP, który 10 lat temu był jednym z głównych inicjatorów działań na rzecz budowy szlaku. W swym wystąpieniu premier B. Szydło podkreślała: - Via Carpatia jest szansą dla Podkarpacia, Polski i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Jest szansą dla regionu podkarpackiego, ale także dla całej Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Wpisuje się doskonale w szanse, które otwierają się przed naszym regionem. Dla mojego rządu rozwój Polski Wschodniej jest niezwykle ważny. Nie chcemy zmarnować szans i możliwości, które mamy. Zależy to od naszej pracy i determinacji - mówiła pani premier. - Aby mówić o odpowiedzialnym rozwoju, musimy go rozumieć jako rozwój zrównoważony, musimy się równomiernie rozwijać i w interesie całej Polski jest rozwój także części wschodniej naszego kraju. Via Carpatia otwiera nam drogę na świat, jest symbolem polskiego rozwoju. Dobrze przygotowane projekty, determinacja i skuteczność są gwarantem sukcesu.
W ten sposób premier B. Szydło nawiązała do starań przedstawicieli Podkarpacia, którzy od lat zabiegali o realizację tego projektu

- Gratuluję determinacji i ogromnej pracy na rzecz powstania tego szlaku europosłowi PiS Tomaszowi Porębie, który od lat walczy o budowę Via Carpati - stwierdziła premier.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa mówił o postępach prac na polskim odcinku Via Carpatia i oznajmił, że jest już decyzja środowiskowa na realizację Via Carpatii od Rzeszowa do Barwinka. Minister podziękował też europosłowi T. Porębie marszałkowi i W. Ortylowi za dotychczasowe zabiegi w kraju i za granicą na rzecz budowy Via Carpatii.

Warto przypomnieć, że całkiem niedawno, bo końcem października 2016 r. Parlament Europejski przyjął raport europosła Tomasza Poręby w sprawie usprawnienia połączeń i poprawy dostępności infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Głównym przesłaniem tego raportu jest wezwanie Komisji Europejskiej do wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, w tym jak najszybszą budową trasy Via Carpatia.

Starania zainteresowanych krajów i regionów skupiały się także na tym, aby wpisać cały szlak Via Carpatia do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), co zapewniłoby wyższy udział w finansowaniu tej inwestycji ze strony budżetu Unii Europejskiej. TEN-T jest bowiem instrumentem służącym zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w UE.
Niestety, podczas ostatniej rewizji sieci TEN-T w Brukseli w 2013 r., do sieci bazowej nie udało się wpisać kluczowych dla nas odcinków trasy Via Carpatia: od granicy z Litwą poprzez Suwałki, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją.

Jakie są wobec tego perspektywy realizacji idei szlaku transportowego Via Carpatia? W debacie dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. Politechniki Rzeszowskiej zapytał czy Via Carpatia zostanie wpisana do sieci TEN-T?
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa zwrócił uwagę na pozytywna zmianę polityki rządu RP w tym zakresie oraz rosnące poparcie dla idei budowy tej trasy ze strony państw naszego regionu jak Słowacja, Węgry, Rumunia, ale też Czech, Bułgarii, Turcji, krajów b. Jugosławii, a także Ukrainy i Białorusi. Stwierdził, nawet że bardziej zasadne jest pytanie, kiedy, a nie "czy" Via Carpatia zostanie wpisana do sieci TEN-T? Wyraził przekonanie, że stanie się tak przy najbliższej rewizji sieci TEN-T.
Poseł Wojciech Buczak, podkreślał, że budowa trasy Via Carpatia w naszym regionie nie jest tylko sama idea budowy, lecz celem jest, aby ta trasa służyła rozwojowi naszego regionu i dlatego samorząd Podkarpacia przywiązuje duże znaczenie do połączenie jej z lokalną siecią dróg w naszym regionie.

Marszałek Ortyl jako gospodarz województwa i organizator konferencji w Łańcucie skorzystał z okazji i zwrócił się do pani premier Beaty Szydło o dodatkowe środki na budowę dróg. Zdaniem marszałka Ortyla na wygodne zjazdy i wjazdy łączące miasta naszego region z S19 (Via Carpatia) trzeba 600 mln euro i takie wydatki są planowane w Regionalnym Programie Operacyjnym.

Oczywiście koszt budowy całej trasy S19 od słowackiej granicy do granicy z woj lubelskim jest znacznie wyższy. Dlatego marszałek Ortyl dziękując za udział w konferencji stwierdził, że czeka nas jeszcze dużo pracy, aby uzyskać szerokie międzynarodowe poparcie dla budowy Via Carpatia i przekonać Brukselę do większego zaangażowania się finansowego w budowę tej potrzebnej drogi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24