Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego Polacy szukają nowej pracy? Wcale nie chodzi o pieniądze. Inny powód wskazywany jest najczęściej

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Niemal połowa pracowników chciałoby odejść z pracy z powodu szefa, nawet gdyby byli zadowoleni z firmy i zarobków.
Niemal połowa pracowników chciałoby odejść z pracy z powodu szefa, nawet gdyby byli zadowoleni z firmy i zarobków. Szymon Starnawski/ Polska Press
Niemal połowa zatrudnionych ze względu na brak doceniania, negatywne zachowania i słabe relacje z przełożonym odeszłoby z firmy, mimo tego, że wynagrodzenie i zadania przynoszą im zadowolenie. Z kolei dla 23 proc. zatrudnionych nie jest to powód do zmiany pracy. – 73 proc. pracowników oczekuje od pracodawców dodatkowego wsparcia w trudnej sytuacji. Nie zawsze musi to być podwyżka czy premii – zauważa Arkadiusz Rochala, Sodexo.

Spis treści

Czego brakuje pracownikom w relacjach z przełożonymi?

Czego pracownicy oczekują od swoich zwierzchników? Przede wszystkim motywacji i docenienia. Nie dziwi ten fakt, w kontekście takich zjawisk jak Great Resignation (wielka rezygnacja) czy Quiet Quitting (ciche odchodzenie), które w znacznym stopniu wiążą się z wycofywaniem się pracowników z obowiązków czy porzucaniem aktualnych miejsc pracy właśnie z powodu obniżonej motywacji i zaangażowania.

Ponadto, jak wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Sodexo, na kolejnych miejscach, wskazywanych na liście pożądanych kompetencji liderów, znalazł się cały wachlarz oczekiwań od kompetencji twardych przez te miękkie, w tym umiejętności organizacyjne (16 proc.), komunikacja i udzielanie informacji zwrotnej (14 proc.), delegowanie zadań (13 proc.) czy radzenie sobie ze stresem i emocjami (12 proc.).

Czego jeszcze brakuje pracownikom? Okazuje się, że tego, co teoretycznie wydawałoby się najprostsze, czyli słowa „dziękuję”. 24 proc. pracowników odczuwa deficyt doceniania za pracę, wysiłek i zaangażowanie. Część pracowników (13 proc.) przyznaje, że przede wszystkim potrzebuje więcej elastyczności, a mniej kontroli.

Z perspektywy pracowniczej ważne jest też poczucie wpływu i sprawczości, 10 proc. pracujących przyznaje, że najbardziej brakuje im większej przestrzeni do samodzielnego decydowania. Niektórym zatrudnionym szczególnie doskwiera brak wsparcia w rozwoju (11 proc.), co również jest jedną z funkcji lidera. Co ważne, 23 proc. pracowników przyznało, że niczego im nie brakuje w relacjach z przełożonymi, co może stanowić wartościowy sygnał pozytywnych zmian zachodzących na polskim rynku.

Dlaczego Polacy szukają nowej pracy? Wcale nie chodzi o pieniądze. Inny powód wskazywany jest najczęściej
Sodexo

Dlaczego przełożeni nie doceniają swoich pracowników?

– Obecnie liderzy często działają w trudnych warunkach i okolicznościach, mierzą się z wysoką presją czasu, wyników, koniecznością adaptacji do stale zmieniających się realiów. Dlatego warto być świadomym i uważnym, by nie dopuścić do rozwijania niepożądanych przekonań i postaw. Współcześni liderzy, podobnie jak pracownicy i zespoły, również potrzebują wsparcia w rozwoju kompetencji, a także w obszarze zarządzania emocjami oraz budowania samoświadomości i poczucia własnej wartości. To ważne, by rozwijać partnerstwo i inicjować dialog między liderami a zarządem, zachęcać liderów do większego zaangażowania w tworzenie kultury organizacji – mówi Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Jedną z umiejętności, której liderzy wciąż muszą się uczyć, jest docenianie. W natłoku bieżących spraw współcześni liderzy nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważne dla pracowników jest bycie zauważonym i pochwalonym. To właśnie docenianie stanowi podstawowy element pozytywnej kultury (81 proc.), kluczowe są też relacje budowane na zaufaniu (63 proc.). Pracownicy chcą też czuć się docenieni finansowo, ale to nie wystarczy. 58 proc. badanych twierdzi, że same nagrody i premie nie motywują do pozostania w firmie.

Mechanizm podwyżkowy nie zadziała w dłuższej perspektywie, jeśli nie będzie wiązać się z odpowiednim traktowaniem, atmosferą, wartościami i relacjami panującymi w firmie. Warto zatem na co dzień budować kulturę doceniania, szacunku i zrozumienia, a także wykorzystać każdą okazję, by wyrazić wdzięczność, podziękować nie tylko za wyniki, ale też za wysiłek i starania.

– 73 proc. pracowników oczekuje od pracodawców dodatkowego wsparcia w trudnej sytuacji – wskazuje z kolei Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. – 90 proc. pracujących podkreśla, że docenianie i dziękowanie wzmacnia motywację do pracy, a dla 63 proc. badanych relacje budowane na zaufaniu i bezpieczeństwie stanowią najważniejszy element pozytywnej kultury – podsumowuje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dlaczego Polacy szukają nowej pracy? Wcale nie chodzi o pieniądze. Inny powód wskazywany jest najczęściej - Strefa Biznesu

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24