Dolina Lotnicza przyciąga inwestorów ze świata

Stanisław Siwak fot.Krzysztof Łokaj
Silniki do polskich F-16 pochodzą z Rzeszowa.
Silniki do polskich F-16 pochodzą z Rzeszowa.
Dolina Lotnicza jest magnesem dla inwestorów z całego świata. W Rzeszowie zainwestowali Amerykanie z koncernu Pratt and Whitney. PZL Mielec zakupiła renomowana firma Sikorsky z USA. W Krośnie prężnie rozwija się zakład firmy Goodrich.

Stowarzyszenie Dolina Lotnicza powstało w Rzeszowie 6 lat temu. Na początku przystąpiło do niego zaledwie 8 firm. Dziś zrzesza ponad 70 małych, średnich i dużych firm branży lotniczej, które zatrudniają ponad 30 tysięcy pracowników.

Inicjatorzy Doliny Lotniczej, a są wśród nich szefowie największych firm branży w południowo- wschodniej Polsce starali się policzyć swe atuty. Szybko doszli do wniosku, że są one niemałe. I nic dziwnego, wszak historia przemysłu lotniczego na Podkarpaciu liczy już ponad 70 lat.

Tutaj powstaje 90 proc. polskiej produkcji lotniczej. Funkcjonuje Wydział Lotniczy na Politechnice Rzeszowskiej, a także unikalny w skali kraju Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki, który daje absolwentom inżynierski dyplom wraz z licencją pilota. Mamy też lotnisko z drugim pod względem długości w kraju pasem startowym.

Tutaj wreszcie zlokalizowane są największe zakłady przemysłowe branży. WSK Rzeszów po prywatyzacji została unowocześniona kosztem wielu milionów dolarów. Montuje silniki do polskich F-16, wytwarza podzespoły do silników najbardziej renomowanych firm branży na świecie. Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, które niedawno zostały zakupione przez firmę Sikorsky z USA, także przechodzą proces gruntownej modernizacji i rozpoczęły produkcję części do helikopterów Blacik Hawk.

Od samego początku prezes WSK Rzeszów Marek Darecki zakładał, że Dolina Lotnicza biedzie znakiem rozpoznawczym Podkarpacia zarówno w Unii Europejskiej, jak i na świecie. Miała przyciągać niczym magnes największych i najbogatszych inwestorów branży lotniczej. I to założenie spełnia na piątkę z plusem.

Dolina przyciąga inwestorów ze swiata. Niedawno na terenie Parku Naukowo – technologicznego usytuowanego wokół lotniska w Jasionce zainwestował niemiecki koncern MTU. W niedługim czasie wybuduje nowy zakład i zatrudni 300 pracowników. W kolejce do inwestowania czekają następne firmy.

Łańcuch dostawców

Jednym z celów stowarzyszenia było rozwijanie łańcucha dostawców. Doświadczenie uczy, że dużym firmom nie zawsze opłaca się wytwarzać jakieś detale potrzebne do montażu silników, podwozi lotniczych czy płatowców, bo seria jest zbyt krótka a koszty w dużych firmach są zbyt duże, jeśli idzie o przyjmowanie i realizację małych zamówień.

Jednak nieduża seria precyzyjnych i drogich detali lotniczych może być świetnym interesem dla mniejszej firmy. Takie zamówienie daje często robotę w małej firmie na parę miesięcy albo nawet cały rok. Przykładem takie współpracy małej firmy z kolosami jest rzeszowski Ultratech, który Świetnie żyje ze współpracy z WSK Rzeszów, Goodrich Krosno, Zakładem Metalurgicznym w Rzeszowie.

Na początku lat 90. Załamał się eksport sprzętu lotniczego z naszych zakładów na rynki wschodnie i zakłady popadły w kryzys ekonomiczny. Jednak od paru lat firmy lotnicze Podkarpacia wyszły już na prostą. Przybywa zamówień na sprzęt latający, części im podzespoły lotnicze.

Powstanie centrum techniki

Jednak zaczyna brakować wykwalifikowanej siły roboczej. Największe zakładom brakuje operatorów obrabiarek sterowanych numerycznie. Firmy same postanowiły zaradzić temu problemowi. Postanowiły stworzyć Podkarpackie Centrum Techniki.

Centrum ma się składać z dwóch części. W pierwszej, plenerowej dostępne będą eksponaty ukazujące, jakie wyroby lotnicze produkują nasze zakłady. Będą, więc gotowe silniki i części do napędów lotniczych produkowane w takich firmach jak WSK Rzeszów, Ultratech czy Goodrich Krosno. A także gotowe samoloty, jakie wytwarzają i będą wytwarzać w najbliższym czasie Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu. Odwiedzający centrum zobaczą również podzespoły wytwarzane przez kilkadziesiąt mniejszych firm z terenu Podkarpacia.

Pod dachem natomiast czynne będą sale wystawiennicze oraz specjalna sala projekcyjna, w której widzowie zobaczą filmy jak powstaje i lata samolot.

– Jeśli będziemy zaszczepiać myślenie techniczne, umożliwiać kontakt z techniką nawet małym mieszkańcom regionu, wówczas nie będzie kłopotów z naborem młodzieży do szkól technicznych, jak też na studia inżynierskie – planuje prezes Marek Darecki.

 

 

 

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3