Ponad 100 firm
Przedsiębiorstwa z Doliny Lotniczej produkują gotowe napędy albo ważne elementy do silników samolotowych, takich koncernów jak General Electric, czy Pratt and Whitney. A także podwozia dla Boeinga, Airbusa, Lockheeda i Bombardiera. Warto dodać, że krośnieński Goodrich jest jedynym producentem podwozi do słynnych amerykańskich myśliwców F-16. Polskie „Waleczne Jastrzębie” są takze wyposażone w podwozia z Krosna, a silniki do nich zostały zmontowane w Rzeszowie.
Rekordowy eksport
Bieżący rok prawdopodobnie będzie rekordowy, jeśli idzie o wartość eksportu firm skupionych w Dolinie Lotniczej. Przychody ponad 100 spółek, zatrudniających 23 tysiące pracowników, przekroczą 1,5 miliarda dolarów. Uzyska się je głównie z wysyłki, do swych kontrahentów w świecie, części spełniających najwyższe wymogi jeśli idzie o precyzję, bezpieczeństwo i niezawodność.
Szefowie polskich firm lotniczych tłumaczą rosnące zapotrzebowanie na naszą produkcję w świecie tym, że usługi na Wisłą ciągle są konkurencyjne pod względem cen.
- Jakością nie ustępujemy renomowanym producentom, a usługi, zwłaszcza inżynierskie i konstruktorskie w naszym kraju są wciąż znacząco tańsze. W kryzysie inwestorzy szukają takich miejsc – powiedział „Rzeczpospolitej” Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.
Jak wiadomo, mielecka spółka, którą przed 4 laty kupił amerykański Sikorsky Aircraft, już produkuje i sprzedaje najnowocześniejsze helikoptery Black Hawk S70i.
Duże transakcje
Ostatnie wielkie transakcje w naszej branży lotniczej, to sprzedaż WSK „PZL-Świdnik”, zakładu od lat specjalizującego się w produkcji helikopterów, włosko- brytyjskiemu koncernowi Augusta Westland oraz przejęcie przez Hamilton Sundstrand pozostałości „PZL-Hydral” Wrocław.
Nowe firmy
A przecież w ostatnim czasie, w obrębie Doliny Lotniczej, światowi potentaci zbudowali zupełnie nowe zakłady. Niemiecki MTU, potentat w produkcji silników lotniczych cywilnych i wojskowych, uruchomił w strefie ekonomicznej w podrzeszowskiej Jasionce swój zakład, w którym zatrudnia ponad 400 osób.
W trakcie uruchamiania jest także nowy zakład koncernu Hamilton Sundstrand na terenie WSK PZL Rzeszów. Obie firmy wchodzą w skład amerykańskiego koncernu UTC.
Firmy lotnicze chcą być liderem w unowocześnianiu gospodarki.
Marek Darecki, prezes WSK „PZL – Rzeszów” SA, pomysłodawca i twórca podkarpackiej Doliny Lotniczej, otwierając ją przed 8 laty stwierdził, że jednym z jej celów jest integracja zakładów branży, przekazywanie części produkcji do małych firm, często rodzinnych. Dziś ambicje szefów przedsiębiorstw z Doliny Lotniczej są znacznie większe.
Prezesi spółek oraz naukowcy z uczelni technicznych proponują jeszcze większą integrację środowiska i lobbing na rzecz budowania państwowej strategii, uczynienia z branży lotniczej lidera w unowocześnianiu naszej gospodarki.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Tak NAPRAWDĘ wyglądają przedramiona 68-letniej Kwaśniewskiej! Tego nie da się ukryć
- Ojciec dziecka Tomaszewskiej nie spełnia się w nowej roli? "Już jest przestraszony"
- Bliscy Murańskiego boją się mówić prawdy o jego śmierci! "I tak byście nie uwierzyli"
- Chwajoł tłumaczy się z nieprzyzwoitej kreacji na komunię. Szok, co napisała [FOTO]