Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie Eniro Polska.
Branża e-commerce rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie
Zgodnie z najnowszym opracowaniem „Barometr e-commerce 2016” [1], eksperci szacują, że wartość tego rynku może osiągnąć w 2020 roku poziom 63 mld zł. Potwierdzeniem optymistycznych prognoz dla polskiego e-handlu mogą być również odpowiedzi respondentów „Badania e-sklepów” [2] zleconego przez firmę Eniro Polska. Dla większości z nich, e-sklep jest nowym pomysłem na biznes i jak podkreśla ponad połowa głównym źródłem utrzymania.
Korzyści z rozwoju e-handlu odczuwają przede wszystkim klienci
Polacy, jak pokazują liczne raporty i sondaże, chętnie robią zakupy w Internecie, gdyż ułatwiają szybkie porównywanie cen i wybór optymalnej oferty bez wychodzenia z domu. Dynamiczny rozwój e-handlu wpływa bezpośrednio na sposób prowadzenia biznesu w Polsce przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Ponad 1/3 właścicieli tworząc sklep internetowy rozszerzyło w ten sposób swoją dotychczasową działalność o nowe kanały dystrybucji oraz możliwość zwiększenia przychodu poprzez dodatkowe źródło zarobku. Warto również podkreślić, że aż 97% respondentów naszego badania prowadzi sklep internetowy dłużej niż dwa lata, a 87% deklaruje że jest to opłacalny biznes. – komentuje Agata Wartak, kierownik ds. produktów www i wideo, Eniro Polska.
Raport z „Badania e-sklepów” pokazuje również z jakich narzędzi i form promocji działalności korzystają przedsiębiorcy, aby uatrakcyjnić swoją ofertę i zwiększyć sprzedaż. Respondenci najczęściej reklamują sklep przez pozycjonowanie w wyszukiwarkach (66% e-sklepów), dodatkowo poprzez obecność w mediach społecznościowych (52 %), serwisach aukcyjnych (47%), porównywarkach cen (35%) czy lokalnych wyszukiwarkach firm takich jak PanoramaFirm.pl (24 %) – mówi Agata Wartak.
Drugim istotnym elementem marketingu e-sklepów, są działania podejmowane już w samej witrynie
- Ponad 79% badanych firm przyznaje, że reklamuje swój sklep i zachęca do zakupów, stosując obniżki cen albo bezpłatną wysyłkę. Zaskakuje jednak fakt, że przedsiębiorcy mimo podejmowania różnych działań promocyjnych nie analizują ich efektów i przełożenia na sprzedaż. Być może wynika, to z faktu, iż 63% właścicieli zarządza swoim sklepem internetowym samodzielnie. Jednak 1/3 respondentów przyznaje, że chętnie skorzystałaby z pomocy przy założeniu sklepu internetowego. Ponad 22% właścicieli e-sklepów zleciłoby to zadanie firmie zewnętrznej, ponieważ natrafili na trudności związane na przykład z integracją z systemami płatności, serwisami aukcyjnymi czy porównywarkami cen.
Na rynku w odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców rozwijają się firmy, które udzielają profesjonalnego wsparcia przy budowaniu e-sklepu oraz podpięciu wszystkich niezbędnych integracji z polskimi dostawcami usług, platformami płatności i usługami kurierskimi.
Przedsiębiorcom oferuje się także pomoc w innych obszarach, np. wykonaniu sesji zdjęciowej albo przygotowaniu profesjonalnych opisów produktów przez copywriterów. Często przygotowanie dobrego opisu i dobrych jakościowo zdjęć jest czynnikiem decydującym o zakupie produktu i ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – tłumaczy Agata Wartak z Eniro Polska - firmy, która uruchomiła na początku br. dedykowaną ofertę dla sektora e-commerce i przedsiębiorstw, które planują otwarcie e-sklepu.
Właściciele sklepów internetowych chcąc utrzymać się na dynamicznie rozwijającym się rynku e-commerce, muszą podążać za obowiązującymi trendami i potrzebami klientów oraz analizować i wdrażać dla swojego biznesu optymalne rozwiązania. Z badania PBS zrealizowanego na zlecenie Eniro Polska wynika jednak, że 35% przedsiębiorców wciąż nie ma mobilnej wersji swojego sklepu, ale 60% z nich deklaruje, że chciałoby taką wersję uruchomić, żeby zwiększyć atrakcyjność e-sklepu.
Firmy nie analizują również szczegółowo konwersji osób odwiedzających e-sklep do transakcji.
Jak pokazało badanie, prawie połowa właścicieli sklepów, bo aż 48% nie potrafiła określić jaki % odwiedzających dokonuje zakupu.
Zbieranie i analizowanie statystyk dotyczących ruchu na stronie oraz liczby i wartości transakcji dokonanych w e-sklepie jest ważne, ponieważ pozwala zweryfikować efektywność działań marketingowych i wybrać te, które faktycznie mają wpływ na wzrost sprzedaży w e-sklepie.
- Sami rekomendujemy przedsiębiorcom bieżącą weryfikację konwersji, dlatego zdecydowaliśmy się z myślą o właścicielach sklepów wdrożyć dedykowaną dla nich platformę e-sklepową – komentuje Agata Wartak kierownik ds. produktów www i wideo, Eniro Polska.
- Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych miesięcy liczba e-sklepów w Polsce przekroczy 23 tys.
Korzyści z rozwoju e-handlu powinny być więc nadal odczuwalne zarówno dla Klientów, jak dla samych przedsiębiorców, którzy będą coraz bardziej potrzebować sprawdzonych rozwiązań wspomagających proces sprzedaży i zarządzania e-sklepem.
źródła:
[1] „Barometr e-commerce 2016” raport przygotowany przez Sociomantic Labs
[2] „Badanie e-sklepów” zrealizowane przez PBS na zlecenie Eniro Polska, 201
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Na co Anita Sokołowska przeznaczy wygraną? Zaskakująca odpowiedź jej partnera
- Edward Miszczak w ogniu pytań! Brakuje mu słów w rozmowie o Dagmarze Kaźmierskiej
- Co się dzieje na głowie Sykut-Jeżyny? Kolejny tydzień i kolejna zmiana [ZDJĘCIA]
- Żona Stuhra wyjada po nim resztki i się tym chwali! Wymyśliła na to nową nazwę