Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firmy prywatne nakręcają wzrost gospodarczy

Oprac. si
Firmy prywatne nakręcają wzrost gospodarczyW mieleckim Kirchhoffie. Prężna firma ciągle inwestuje i zwiększa zatrudnienie.
Firmy prywatne nakręcają wzrost gospodarczyW mieleckim Kirchhoffie. Prężna firma ciągle inwestuje i zwiększa zatrudnienie. Fot. S. Siwak
Sektor prywatny ma 80-procentowy udział w całkowitej wartości dodanej brutto, eksporcie oraz zatrudnieniu, które rośnie w tempie 2 proc. rocznie.

W Polsce istnieje już wiele firm, które są europejskimi, a nawet globalnymi liderami w swoich branżach.
Ekspansja zagraniczna to najczęściej nie widzimisię właściciela, ale konieczność. Z analiz McKinsey wynika, że w dłuższej perspektywie ciągły rozwój zapewnia przetrwanie. Natomiast firmy o niskim wzroście znikają lub są przejmowane.

 Polski rynek staje się dla narodowych czempionów prywatnych stanowczo za mały
Większość firm wychodzi za granicę ostrożnie. Szukają swojej szansy głównie w Europie Środkowo-Wschodniej, Niemczech czy na Ukrainie, zgodnie z zasadą, że lepiej mieć wzrost w Czechach niż potencjał wzrostu w Chinach. Te bliskie Polsce rynki łatwiej zrozumieć, zarządzać logistyką, a niektóre firmy mają już tam swoje sieci dystrybucji.

W tym regionie z ogromnym sukcesem działają Maspex i Nowy Styl
Choć obydwie renomowane firmy działają na dwa różne sposoby. Dla Maspeksu z branży spożywczej priorytetem jest znajomość konkretnego rynku. Gusta konsumentów, preferencje smakowe to tradycje, więc firma stawia na integrację produkcji, ale utrzymuje lokalny management, który jest najlepszą gwarancją wyczucia rynku.
Z kolei Nowy Styl przejmuje cieszące się zaufaniem marki, np. niemieckie, utrzymuje lokalną produkcję, ale konsoliduje w Polsce funkcje zarządcze, planistyczne, R&D czy back-office. To zapewnia dostęp do rynku i przewagę produktową oraz kosztową. Wypracowanie własnego modelu ekspansji, zajęło naszym narodowym liderom kilkanaście lat

Naśladowcy, którzy mogą czerpać z tych doświadczeń  powinni mieć już łatwiej

Choć takie marki jak Solaris czy Fakro świetnie sobie radzą na globalnych rynkach, w jeszcze szybszej ekspansji pomogłaby im jeszcze silniejsza marka - „Polska”.
Firmy, awansując z ligi czempionów narodowych do ekstraklasy regionalnej czy europejskiej, muszą jednak sprostać nowym wyzwaniom związanym z ewolucją od firm rodzinnych do poziomu korporacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24