Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Franchising - dla tych, kórzy nie mają pomysłu na firmę

aszenborn
Franchising to bardzo dobry pomysł na prowadzenie własnego interesu. Na rynku polskim w ten sposób można rozpocząć działalność np. na ryku fast food.
Franchising to bardzo dobry pomysł na prowadzenie własnego interesu. Na rynku polskim w ten sposób można rozpocząć działalność np. na ryku fast food. sxc.hu
Jeżeli masz środki, które chcesz zainwestować, a do końca nie masz pomysłu na własny interes franchising jest właśnie dla Ciebie.

W obecnej sytuacji panującej na rynku konkurencja jest bardzo duża. Zauważyć ją można w zasadzie w każdej sferze życia gospodarczego, dlatego bardzo często zdarza się, że osoba planująca swoją ścieżkę kariery, jako osoba posiadająca własną firmę, boryka się z podstawowym problemem jakim jest pomysł na firmę.

Często osoba taka posiada kapitał, który chciałaby zainwestować sensownie i na właściwy cel. Bardzo dobrym pomysłem staje się tak zwany franchising. Termin może sam w sobie za dużo nie mówi, ale jeśli zagłębimy się choć trochę w ideę franchisingu może szybko okazać się że "coś w tym jest".

W uogólnieniu mówiąc franchising to forma sprzedaży towarów, usług lub technologii.
Forma ta oparta jest na ściśle określonej i ciągłej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami. Przedsiębiorstwa te są prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. W systemie franchisingu uczestniczą dwie strony:

- franczyzodawca
- franczyzobiorca
Istota tego systemu polega na tym, że franczyzodawca nadaje swojemu franczyzobiorcy prawo oraz nakłada na niego obowiązek wykonywania działalności gospodarczej zgodnie z jego pomysłem. Strony podpisują umowę, w której określane są prawa i obowiązki stron. Franczyzodawca daje pomysł, znak towarowy, wiedzę techniczną, know-how, nazwę handlową, a w zamian oczekuje określone świadczenie finansowe od franczyzobiorcy.

Franchising to bardzo dobry pomysł na prowadzenie własnego interesu. Taka forma daje dużą swobodę w zarządzaniu i kierowaniu własną firmą. Pamiętać jednak należy, że właściwie zawsze ze swobodą w zarządzaniu wiąże się też określona odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Bezwzględnie bowiem należy się w tym systemie podporządkować zawartym w umowie regułom gry. Franczyzodawca opiekuje się franczyzobiorcą, prowadzi szkolenia z zakresu sprzedaży oraz wszelkiego rodzaju promocje, które w znaczący sposób utrzymują sprzedaż na stałym poziomie, a często powoduję też wzrost sprzedaży.

Udzielana jest pomoc w przygotowaniu punktu sprzedaży oraz w rozliczeniach księgowo-podatkowych. Jednak to wszystko nie dzieje się za darmo, bowiem za pakiet takich usług pomocniczych franczyzobiorca płaci franczyzodawcy opłatę wstępną za udzielenie licencji. Z takich opłat właśnie franczyzodawca przeprowadza badania marketingowe czy kampanie reklamowa, a także prowadzi wszelkiego rodzaju badania i doświadczenia, które ciągle zmierzają do ulepszania jakości sprzedawanych produktów i usług.

Można mnożyć zalety tego systemu współpracy między podmiotami gospodarczymi, a do najważniejszych należy zaliczyć:

- posiadanie stosunkowo niewielkiego kapitału na rozpoczęcie inwestycji
- nie ma potrzeby posiadania pomysłu czy doświadczenia w prowadzeniu firmy
- franczyzobiorca korzysta z wszelkich działań marketingowych, które prowadzone są dla wszystkich jednostek uczestniczących w systemie

Nie należy w tym miejscu też pominąć kilku wad, które co prawda nie powinny odstraszać zainteresowanych taką formą prowadzenia działalności, ale przynajmniej powinny uświadomić obowiązki jakich należy przestrzegać. Oto kilka z wad:

- stałe koszty oprócz opłaty wstępnej jak np. wpłaty na fundusz reklamowy
- nieustanne kontrole zmierzające do przestrzeganie reguł zawartych w umowie oraz do wywiązywanie się z zapisanych tam obowiązków
- skazanie na politykę sprzedaży realizowaną przez franczyzodawcę oraz na skutki jej prowadzenia, na przykład w sposób niewłaściwy co może się odbić na sprzedaży we wszystkich jednostkach, które uczestniczą w tym systemie sprzedaży

Rozwój tego typu formy współpracy już w obecnej chwili jest bardzo zauważalny. Coraz więcej podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą na dużą skalę szuka podmiotów które reprezentowałyby ich znak handlowy i markę na określonym obszarze kraju. Tak naprawdę sieci handlowe szukają w ten sposób rynków zbytu dla produktów i usług które oferują. Odbywa się to bez udziału kapitału tych podmiotów gdyż zainteresowane jednostki finansują inwestycje z własnych środków. Zatem coraz bardziej będzie można zauważyć wzrost zainteresowania tą formą współpracy. Na rynku polskim w ten sposób można rozpocząć działalność na rynkach:

- stacji benzynowych
- fast food
- szeroko rozumianej telefonii komórkowej

Przed przystąpieniem do realizacji tego typu działalności należy oczywiście zastanowić się czy dany produkt czy usługa będzie się cieszyła popytem na danym obszarze. To bardzo ważne, nie wystarczy bowiem samo zorganizowanie jednostki prowadzącej sprzedaż w tej firmie. Na efekty będzie pewnie trzeba trochę poczekać, ale przemyślany pomysł na pewno przyniesie zamierzone cele.

Źródło

kariera.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24