Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycje ciągną nas w górę

Józef Lonczak
Inwestycje ciągną nas w góręBudowana autostrada A4 jest największą inwestycją w naszym regionie. Niestety, oddanie jej w całości autostrady znacznie się opóźnia.
Inwestycje ciągną nas w góręBudowana autostrada A4 jest największą inwestycją w naszym regionie. Niestety, oddanie jej w całości autostrady znacznie się opóźnia. Józef Lonczak
O rozwoju Rzeszowa, województwa podkarpackiego, o inwestycjach i realnych szansach na poprawę notowań regionu.

Chętnie czytamy i rozmawiamy o tym, jak rozwijają się nasze miasta i cały region. Często też porównujemy się z innymi i pomimo widocznych oznak poprawy nie jesteśmy zadowoleni z tempa zmian. Jakie są trendy, nasze potrzeby i możliwości? Czy naszym oczekiwaniom odpowiadają nasze miasta i nasze mieszkania i nasze zakłady pracy?

Powracające pytania
Czy Rzeszów i woj. podkarpackie mają szanse na szybszy rozwój? Jakie największe są atuty Rzeszowa, a jakie regionu? W jakim kierunku powinien iść ten rozwój?
- Szanse na szybszy rozwój oczywiście są. Wymaga to wielkiej pracy władz miasta i regionu, wielu zabiegów i ciągłego przypominania rządzącym i inwestorom o naszym regionie – odpowiada Jaromir Rajzer, prezes Certus Nieruchomości sp. z o.o. w Rzeszowie. - Niestety wymaga to również wielkiej pracy wszystkich podmiotów i osób mających wpływ na wizerunek regionu, pełniących funkcje reprezentacyjne, choćby w swoich środowiskach zawodowych. To również wyzwanie dla osób i podmiotów specjalizujących się w pozyskiwaniu inwestorów.

Brak pracy bolączką, czy szansą
Dużym zagrożeniem szybszego rozwoju regionu jest wysokie bezrobocia. Tysiące ludzi zamiast pracować, bogacić się, inwestować, poszukuje pracy, żyjąc na koszt swojej rodziny.
- Nasz region nie może się pochwalić zbyt korzystnymi wskaźnikami gospodarczymi, w tym średnią zarobków, wskaźnikiem bezrobocia, co z jednej strony jest naszą bolączką, choć może być i szansą z punktu widzenia lokowania nowych inwestycji – zastanawia się Jaromir Rajzer. Wyjaśnia zaraz, że inwestorzy szukają miejsc z potencjałem, z możliwością ograniczenia kosztów, możliwością skorzystania z ulg podatkowych, gdzie jest odpowiednia kadra i warunki inwestowania. Nasz region ma z pewnością szansę z tego punktu widzenia na szybszy rozwój, choć trzeba też powiedzieć, że jest wiele innych regionów w kraju, ma podobne szanse.
Łatwo się domyślić, że wymaga to od władz i mieszkańców regionu przemyślanej strategii rozwoju, strategii marketingowych, strategii ulg podatkowych stosowanych przez samorządy, dalszych inwestycji w komunikację i infrastrukturę, a przede wszystkim ciężkiej pracy.

Jakie tu powinny być cele?

- Najważniejsze bieżące cele to zwiększenie zatrudnienia, zwiększenie liczby nowych inwestycji, poprawa wskaźników gospodarczych. Ale trzeba patrzeć długofalowo, zastanowić się, jakie działania podejmować, aby nasze miasto, nasz region były atrakcyjne w przyszłości zarówno jako miejsce zamieszkania, jak i miejsce lokowania i rozwoju firm – wyjaśnia Jaromir Rajzer.
Każdy z nas chętnie by poznał wielkość kwot i skalę ulg np. w podatku od nieruchomości udzielonych przez podkarpackie miasta dla firm tworzących nowe miejsca pracy. Znawcy tematu uważają, że niewielka.
Rzeszowscy patrioci zastanawiają się natomiast na ile jesteśmy atrakcyjni jako ośrodek kulturalny, akademicki, jaka jest dostępność i poziom służby zdrowia, oświaty? Jednego na pewno nam nie brakuje - powierzchni handlowej w centrach handlowych.

Autostrada, lotnisko, kolej
- Czy po zbudowaniu autostrady atrakcyjność Rzeszowa i regionu wzrośnie? Oczywiście, autostrada ma ogromne znaczenie dla rozwoju naszego regionu, bo bez dojazdu, bez szybkiej komunikacji na masową skalę nie ma szeroko pojętego rozwoju gospodarki.
- Szkoda tylko, że oddanie całości autostrady tak znacznie się opóźnia. Autostrada oddawana wycinkowo niestety jeszcze nie załatwia sprawy. Ale dobrze, że powoli widać koniec tych inwestycji. Samo lotnisko nie wystarczy. Choć jest to ważny element rozwoju regionu, jednak ograniczony jest tam przepływ ludzi i towarów – uważa prezes spółki Certus. – Nie zapominajmy o transporcie kolejowym. Na dzień dzisiejszy jest on wydaje się najbardziej zaniedbany. Aby wpływ autostrady był znaczący, ważny jest cały system drogowy w rozumieniu europejskim, autostrada nie może kończyć się na naszym regionie.
Dla inwestorów dobrze rozwinięta komunikacja ma kapitalne znaczenie. Dlatego władze powinny tworzyć warunki sprzyjające rozwojowi gospodarczemu. Wraz z nowymi drogami i szlakami komunikacyjnymi rośnie atrakcyjność pobliskich nieruchomości i całego regionu.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24