Tegoroczna odsłona akcji organizowana będzie pod hasłem "Nie daj się oszukać - sprawdź paragon". Ma zachęcać kupujących nie tylko do brania, ale także do sprawdzania paragonów wydawanych z kas fiskalnych. Chcemy zwrócić uwagę, że obok paragonów fiskalnych sprzedawcy wystawiają też paragony niefiskalne. Są one wystawiane przed fiskalizacją kasy i nie powinny być przekazywane kupującemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu na kasie. Akcja skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, bo to oni otrzymują paragony i mają możliwość ich sprawdzenia. Chcemy zwrócić uwagę, że zarówno w przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego wartość podatku i tak z reguły jest pobierana od konsumenta. To konsument płaci podatek w cenie towaru lub usługi - podatek, który nie zawsze trafia dobudżetu, lecz czasem do kieszeni sprzedawcy. Paragon fiskalny jest dowodem uczciwie prowadzonej działalności sprzedawcy. Poza tym - konsumentom paragon fiskalny daje możliwość między innymi dochodzenia swoich praw w przypadku reklamacji, porównania cen.
W jakiej branży jest największy problem z paragonami niefiskalnymi?
W gastronomii. Jako paragon funkcjonuje tu często tak zwany rachunek lub paragon kelnerski. Dlatego celem tegorocznej akcji jest przede wszystkim zwrócenie uwagi konsumentów nie tylko na egzekwowanie paragonu, ale również - jego sprawdzenie. Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy, takie jak: centralnie umieszczony napis "paragon fiskalny", NIP wystawcy, jego nazwę i adres, a także nazwę towaru lub świadczonej usługi, cenę oraz logo i numer unikatowy kasy.
W tym roku zmieniły się przepisy i paragon powinniśmy otrzymać między innymi od fryzjerek i kosmetyczek. Czy od każdej?
Rzeczywiście, 1 stycznia weszło w życie rozporządzenie dotyczące tego, że w przypadku świadczenia takich czynności jak na przykład: usługi fryzjerskie, kosmetyczne, kosmetologiczne, prawnicze, usługi opieki medycznej świadczonej przez lekarzy, dentystów, usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, konieczne jest stosowanie kas fiskalnych. Niemniej przy wprowadzaniu wymogu bezwzględnego ewidencjonowania zdecydowano się na wprowadzenie okresu przejściowego na zainstalowanie kasy w zakresie niektórych usług. Oznacza to, że podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w 2015 roku - na przykład w zakresie usług fryzjerskich - który nie prowadził wcześniej w ogóle działalności, ma dwa miesiące na zainstalowanie kasy, licząc od miesiąca, w którym wykona usługę.
W tym roku dodatkową zachętą do brania i sprawdzania paragonów ma być również loteria paragonowa.
Zgadza się. Loteria ruszy 1 października, a pierwsze losowanie nagród odbędzie się w listopadzie. Na uczestników czekają wartościowe nagrody, między innymi samochody. Każdy kto skończył 18 lat, będzie mógł wziąć w niej udział, rejestrując na specjalnej stronie internetowej paragon fiskalny wystawiony na kwotę co najmniej 10 złotych. Losowanie nagród planowane jest raz w miesiącu. Co miesiąc do wygrania będzie nagroda główna - samochód - oraz notebooki i tablety. Przewidziano też tablety dla przedsiębiorców, którzy wystawili zwycięski paragon, premiowany nagrodą główną. Dodatkowo raz na kwartał odbędzie się losowanie spośród paragonów pochodzących z premiowanej branży.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?