Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak kupujemy. W marketach rządzi gotówka, w sieci e-przelewy

Oprac. si
Jak kupujemy. W marketach rządzi gotówka, w sieci e-przelewyW sklepach interentowych rządzą e-przelewy.
Jak kupujemy. W marketach rządzi gotówka, w sieci e-przelewyW sklepach interentowych rządzą e-przelewy. Fot. sxc hu
Dynamiczny wzrost liczby kupujących oraz obrotów nie dotyczy wszystkich sektorów e-handlu. Po produkty spożywcze, ogrodnicze, czy chemię gospodarczą wciąż chętniej wybieramy się do marketu.

Zakupy internetowe oraz te w tradycyjnym wydaniu porównuje PayU – dostawca płatności online.

Gry komputerowe kupujemy w sieci
Korzystanie z wirtualnego shoppingu deklarują najczęściej osoby, które planują zakup prezentów lub gadżetów oraz gier komputerowych - tego rodzaju asortymentu szuka w sieci aż  75 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu PayU.
– Innymi produktami, które wolimy kupować, a przynajmniej tak deklarujemy, przez Internet są: książki, filmy i muzyka, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV/AGD, sprzęt sportowy oraz telefony komórkowe. Więcej niż połowa badanych wskazała, że w pierwszej kolejności poszukuje ich w sieci – analizuje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.

Artykuły spożywcze z marketu
Z kolei na liście produktów, które zdecydowanie chętniej kupilibyśmy w sklepach osiedlowych, marketach czy też galeriach handlowych znajdują się przede wszystkim artykuły spożywcze - żywność tradycyjna oraz delikatesy spożywcze (wskazanie aż 95 proc. badanych). Tradycyjny kanał sprzedaży jest także preferowany przez konsumentów poszukujących: chemii gospodarczej i kosmetyków (73 proc.), roślin i artykułów ogrodniczych (72 proc.) oraz mebli (68 proc.).
– Co czwarty badany wskazał, że chciałby kupować artykuły spożywcze, alkohol, leki, bieliznę, meble czy chemię gospodarczą przez Internet, ale tego nie robi. Dlaczego? Powodem może być brak świadomości dostępności wymienionych produktów w sieci,
a w przypadku jedzenia także niewiedza na temat sposobu składania zamówienia
i dostarczenia towaru – mówi Wojciech Czajkowski..

Rozrywka z Internetu
Według danych PayU, w ciągu ostatniego roku w sieci najczęściej kupowaliśmy gry komputerowe (55 proc. kupujących wskazało Internet jako jedyny kanał nabycia tego rodzaju produktów), sprzęt komputerowy (44 proc.), filmy i muzykę (42 proc.) oraz książki (40 proc.).
Produkty, które najrzadziej kupowaliśmy za pośrednictwem Internetu to: żywność i delikatesy spożywcze, chemia gospodarcza i kosmetyki, rośliny i artykuły ogrodnicze oraz meble.
W ciągu ostatniego roku zakupu wyłącznie online w tych kategoriach dokonał nie więcej niż co piąty badany.
Prym w handlu tradycyjnym wiodą natomiast zakupy spożywcze (90 proc. badanych wskazuje ten kanał nabycia produktów jako jedyny), ale również takie kategorie przedmiotów, jak: ogród (73 proc.), meble (60 proc.) oraz chemia gospodarcza
i kosmetyki (53 proc.).
Warto zwrócić uwagę na to, że choć większość badanych preferuje kupno artykułów spożywczych w tradycyjnym markecie, to ten segment rynku ma jednak szansę na zaistnienie w e-commerce. W ubiegłym roku co dziesiąty badany zamówił online produkty z kategorii delikatesy spożywcze (np. miód, wino, produkty do sushi), a 6 proc. nabyło w ten sposób m.in. pieczywo, warzywa czy wędliny.

Są dobrzy w handlu tradycyjnym  jak i w internecie
Istnieją także branże, które radzą sobie dobrze zarówno w handlu tradycyjnym, jak i internetowym, czerpiąc zyski z obu kanałów sprzedaży. Mowa tu o sklepach oferujących różnego rodzaju gadżety, a także odzież i obuwie - produkty te były w ubiegłym roku równie chętnie nabywane w sieci, jak i offline.
Podobna sytuacja dotyczy segmentu RTV/AGD, który i tak pozostaje najbardziej dochodowym w polskim e-commerce. W ciągu ostatniego roku kupujący równie chętnie odwiedzali sklepy tradycyjne, jak i internetowe oferujące tego rodzaju asortyment, a 31 proc. badanych odpowiedziało nawet, że skorzystało w tym czasie z obu kanałów sprzedaży.
– Pod koniec ubiegłego roku sklepy internetowe otworzyły m.in. sieci Media Markt i Saturn. To wyraźny znak, że segment RTV/AGD zwraca coraz większą uwagę na klienta internetowego. Można to także zauważyć w aktualnych kampaniach reklamowych, które skupiają się w dużej mierze na dotarciu do e-konsumentów. Spodziewamy się w związku
z tym stałego wzrostu udziału zakupów online w ogólnej wartości sprzedaży sklepów
z branży RTV/AGD –  ocenia Wojciech Czajkowski z PayU SA.
W zestawieniu zakupów tradycyjnych z internetowymi porównano również najpopularniejsze metody płatności.
Za zakupy w sieci zdecydowanie najczęściej płacimy e-przelewem dokonywanym za pośrednictwem operatora płatności.
– Z e-przelewów, czyli szybkich przelewów realizowanych online, korzystało w ciągu ostatniego roku aż 89 proc. badanych. Co więcej, aż 6 na 10 osób zadeklarowało jednocześnie, że korzysta z tej metody płatności zawsze, gdy tylko jest ona dostępna – mówi Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.
Na drugim miejscu wśród najczęściej wybieranych metod płatności w sieci znajduje się przelew bankowy, wykonywany poprzez bankowość internetową, gdzie dane w formularzu przelewu uzupełniane są samodzielnie przez kupującego (85 proc. wskazań).

W marketach rządzi gotówka
Aż 99 proc. badanych potwierdziło, że podczas zakupów w tradycyjnych sklepach płaci gotówką. Niewiele mniej osób - niemal 9 na 10 badanych - korzysta jednak także
z płatności kartą. Inne metody płatności są wciąż znacznie mniej popularne, np. kartą zbliżeniową płaci 49 proc. badanych, a zaledwie 3,4 proc. stosuje nowy typ karty płatniczej, w formie naklejki np. na telefonie. Jedynie 1,5 proc. respondentów odkryło do tej pory kartę bezstykową w telefonie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24