Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak rozwiązywac konflikty w pracy

oprac.iwa/Gazeta Pomorska
Sztuka rozwiązywania konfliktu to jedna z najprzydatniejszych umiejętności w pracy
Sztuka rozwiązywania konfliktu to jedna z najprzydatniejszych umiejętności w pracy Fot. Stock
Konflikt w miejscu pracy jest rzeczą powszechną i nieuniknioną. Zamiast więc udawać, że nie istnieje, warto nauczyć się stawiać mu czoła. Tym bardziej że nierozwiązany potrafi szybko zmniejszyć efektywność i wydajność pracy.

Umiejętność radzenia sobie z konfliktami w psychologii nazywana jest zarządzaniem konfliktem.
W literaturze przedmiotu wymienia się pięć głównych strategii rozwiązywania sytuacji konfliktowych:

1. Unikanie

Unikanie czasami jest najlepszym rozwiązaniem. Niekiedy "czas" sam naprawi problem, a wszelkie próby rozwiązywania samemu mogą tylko pogorszyć sytuację. Ale unikanie działa tylko czasami, niestety rzadko. Unikanie bywa często przejawem braku umiejętności zarządzania konfliktami. Ten kto unika konfliktu, buduje sobie racjonalne uzasadnienie powodów, unika spotkań i rozmów na ten temat, mając nadzieję, że problem zniknie sam.

2. Przystosowanie

Przystosowanie jest strategią, która rzadko kiedy prowadzi do rozwiązania problemu. Na początku przystosowanie prowadzi do lepszego zrozumienia problemu, w konsekwencji jednak nie poszukuje żadnych rozwiązań kryzysowej sytuacji.

Unikanie i przystosowanie to podobne techniki. Obie strategie bazują na strachu przed zmierzeniem się z problemem wprost. Techniki unikania i przystosowania "udają", że problemu nie ma. Czasem lepiej, żeby konflikt wypłynął na wierzch, niż żeby trwał w ukryciu.

3. Zwalczanie

Zwalczanie jest opozycją dla przystosowania. Menedżer zmusza strony konfliktu do wypracowania rozwiązania i zażegnania sporu. Ten sposób może być nawet agresywny. Taki sposób niestety rzadko kiedy rozwiązuje problem, zamiast tego prowadzi do pogłębienia konfliktu, wzmaga agresję i frustrację. Strony zmuszane są do akceptacji rozwiązania, którego same nie wybrały.

4. Kompromis

Kompromis jest często określany jako najlepszy sposób rozwiązywania konfliktu. Doprowadzając obydwie strony do porozumienia szukamy najlepszego wyjścia z zaistniałej sytuacji. Kompromis wiąże się jednak również z tym, że obie strony muszą z czegoś ważnego dla nich zrezygnować. Dzieje się tak, w przypadku kiedy o zasadach kompromisu decyduje menedżer.

5. Rozwiązanie problemu

Aby rozwiązać problem z sukcesem trzeba zrozumieć że:
- współpraca jest lepsza niż rywalizacja,
- strony mogą sobie zaufać,
- różnice i nieporozumienia można zminimalizować,
- możliwe jest znalezienie rozwiązań obustronnie akceptowalnych.

Aby rozwiązanie konfliktu było możliwe wszystkie strony muszą przyznać, że problem istnieje.

Menedżer powinien stworzyć atmosferę zaufania i przekonać pracowników, że konflikty to coś normalnego. Optymalnie jest wskazać kilka możliwych rozwiązań konfliktu i wspólnie wybrać jedno z nich.

Źródło:
Tygodnik Ostrołęcki: Nie wytrzymam! - czyli konflikt w pracy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24