Usterki i pęknięcia najczęściej dotyczą szyby czołowej, która jest najbardziej narażona na mechaniczne uszkodzenia. To właśnie w przód samochodu w głównej mierze uderzają niewielkie kamyczki i zanieczyszczenia, których na drogach nie brakuje. Na przednią szybę działają w czasie jazdy też największe siły. Stąd na równej powłoce z czasem pojawiają się odpryski, które następnie lubią się powiększać. Tylna i boczne szyby samochodowe wytrzymują zazwyczaj cały okres żywotności auta, gdyż na uszkodzenia są znacznie mniej narażone.
Pęknięcia, odpryski...
Szkło może być uszkodzone na kilka sposobów. Na szybie od naprężeń i uderzeń mogą pokazać się „pajączki”, „gwiazdki”, „rysy”, czy „półksiężyce”. Każde z nich, nawet jeśli nie jest duże, potrafi uprzykrzyć kierowcy prowadzenie auta. W słoneczne dni na takim ubytku rozpraszają się promienie słoneczne, oślepiając kierowcę.
Pamiętajmy, że w przypadku uszkodzenia przedniej szyby diagnosta nie podbije nam badania technicznego. Powód? Jazda z takim uszkodzeniem może być niebezpieczna. W profesjonalnym zakładzie naprawy szyb usuniemy większość ubytków. Są jednak pewne warunki. Po pierwsze uszkodzenie nie może znajdować się w polu widzenia kierowcy i nie może być zbyt stare. Odprysk nie może mieć więcej niż 5-20 mm średnicy (w zależności od techniki naprawy), a pęknięcie nie powinno być dłuższe niż 5-20 cm.
- Naprawa nie będzie możliwa także wówczas, gdy pęknięcie kończy się na krawędzi szyby lub pod uszczelką. Wówczas pozostaje tylko wymiana szyby na nową – mówi Krzysztof Szach, kierownik działu obsługi posprzedażnej w firmie Res Motors w Rzeszowie.
Fachowcy nie polecają naprawy zniszczonych i porysowanych szyb, które mają wiele uszkodzeń. Co istotne, naprawia się tylko odpryski po zewnętrznej stronie szyby. Jak wygląda naprawa? Najpierw przy pomocy specjalnego urządzenia z ubytku usuwa się wilgoć, zanieczyszczenia i powietrze. Następnie uszkodzenie wypełnia się żywicą syntetyczną, utwardza i poleruje.
- Naprawa nie trwa zazwyczaj dłużej niż godzinę – dodaje K. Szach.
Taniej i szybciej
Jak informują specjaliści z firmy NordGlass, naprawa przywraca szybie 95-100 proc. wytrzymałości w uszkodzonym miejscu. Co ważne, w odróżnieniu od wymiany - listwy i klipsy pozostają na swoich fabrycznych miejscach. Nie bez znaczenia jest także różnica w cenie. Podczas gdy za nową, czołową szybę do popularnego modelu auta trzeba zapłacić ok. 500-700 zł, regeneracja nie powinna być droższa niż 50-150 zł. Cena zależy od wielkości uszkodzenia i czasu, jaki trzeba poświęcić na jego usunięcie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Hit! Pokazali taniec Radwańskiej i jej koleżanek. Tak balowała na weselu znajomych
- Widzowie dopatrują się romansu w TzG! Drobne gesty zdradzają wszystko
- Od sutenerki i żony gangstera do celebrytki. Tak Kaźmierska pięła się na szczyt
- Padliśmy, gdy zobaczyliśmy z bliska stopy Heleny Vondrackovej! Ten widok poraża