Przypomnijmy. W czerwcu ub. r. przedstawiciele spółki CPK zawarli umowę o wartości 9,7 mln zł netto na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej Rzeszów – Łętownia. Dla CPK to pierwsza inwestycja w województwie podkarpackim. Opracowaniem studium dla projektowanego połączenia zajmuje się, wyłoniona przez CPK w przetargu, firma BBF z Poznania.
Część przebiegu nowej linii była planowana na terenie gminy Głogów Małopolski. W tej sprawie dwa razy odbyły się konsultacje społeczne oraz sesja nadzwyczajna. Mieszkańcy Głogowa Młp. i Rudnej Małej zgłaszali swoje obawy związane z przebiegiem nowej linii kolejowej. Wnioski były przekazywane do firmy projektowej, a radni miejscy nie zgodzili się na planowany przebieg trasy i wskazali własne propozycje nowych połączeń.
- W toku prowadzonych rozmów i dodatkowych analiz, ostatecznie firma BBF z Poznania poinformowała, iż nie będzie projektowała przebiegu nowej linii kolejowej po terenie naszej gminy – powiedział Paweł Baj, burmistrz Głogowa Młp. - Tym samym kończą się obawy mieszkańców Rudnej Małej oraz osiedla Rogoźnica związane z niebezpieczeństwem wyburzenia domów czy też zajęciem atrakcyjnych działek pod przyszłą budowę nowego toru kolejowego – dodał.
Wiadomość o nowym przebiegu trasy nie przeszła bez echa w Internecie. Na facebook’owym profilu Miasta i Gminy Głogów Małopolski, pan Kazimierz zadał pytanie: „A czy linia kolejowa do lotniska również nie będzie przebiegała przez gminę Głogów Młp.?”. Mieszkaniec uzyskał odpowiedź: „Nowe połączenie do lotniska od strony Rzeszowa w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej oczywiście będzie realizowane. Wybudowany zostanie nowy wiadukt nad drogą krajową nr 9 oraz nowe perony i parkingi”.
W ponad dwie godziny do stolicy
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii w Polsce, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski – nawet z południa Podkarpacia (Sanok) - do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Na 42-kilometrowy łącznik Rzeszów - Łętownia składają się dwie linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Na linii nr 58 Łętownia - Rzeszów pociągi mają rozpędzać się do prędkości do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów - Jasionka do 120 km/h.
Przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h, możliwy czas przejazdu z Warszawy do Rzeszowa wyniesie 2 godz. 40 min. Podróż z Warszawy do Stalowej Woli potrwałaby 2 godz. 10 min. Według założeń czas przejazdu z Warszawy do Sanoka to tylko 3 godz. 25 minut zamiast obecnych 8 godzin i 40 min.
Dzięki inwestycjom CPK aż 70 proc. mieszkańców Podkarpacia będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Hakiel złożył ukochanej arabską przysięgę miłości! Poznali się 6 miesięcy temu...
- Olbrychski nie przypomina dawnego amanta "Jest jak Kopciuszek po dwunastej w nocy"
- To on stworzył Dagmarę Kaźmierską. Dziś nie chce się do niej przyznać
- Znamy prawdę o stanie zdrowia Santor. Piosenkarka pokazała się publicznie po operacji