Wybór sposobu reklamacji jest bardzo istotny. Jeśli zamierzasz reklamować drogi samochód, na który udzielono 5-letniej gwarancji, wówczas wybór drugiej opcji, czyli niezgodności towaru z umową nie będzie dla ciebie korzystny. W tym przypadku prawo reklamacji przysługuje ci jedynie przez 2 lata.
W sytuacji, gdy nabyłeś odkurzacz, na który udzielono rocznej gwarancji, wówczas lepiej skorzystaj z trwającej 2 lata odpowiedzialności sprzedawcy.
Pamiętaj, że posiadając gwarancję, nie tracisz uprawnień wynikających z tzw. niezgodności towaru z umową. Możesz skorzystać z jednej lub drugiej formy w zależności od tego, co ci się bardziej opłaca.
Towar niezgodny z umową
Pojęcie niezgodności towaru z umową jest szersze od wcześniejszej rękojmii i dotyczy nie tylko wad towaru, lecz również innych cech określonych w umowie. Przykładowo - niezgodności z opisem. Korzystając z tej formy reklamacji możemy żądać: naprawy towary, wymiany na nowy, a jeśli to niemożliwe zwroty pieniędzy lub obniżenia ceny towaru.
Jeśli kupiony przez ciebie produkt spożywczy jest nieświeży, podlega reklamacji. Jako kupujący, masz obowiązek powiadomić sprzedawcę niezwłocznie o niezgodności produktu żywnościowego z umową.
Zabieraj paragon ze sklepu, nawet w sytuacji, gdy kupiony produkt niewiele kosztował. Pamiętaj, że sprzedawca zawsze ma obowiązek wydać paragon, jeśli go o to poprosisz. Sprzedawca szybciej uzna twoje zastrzeżenia, jeśli przedstawisz mu dowód zakupu.
Kiedy sprzedawca uwzględni twoją reklamację w pierwszej kolejności możesz żądać wymiany towaru np. zepsutej wędliny na dobrą.
Jeśli wymiana nie jest możliwa, ponieważ w sklepie nie ma takiego towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej wysokości, jaka widnieje na paragonie, ewentualnie obniżenia ceny artykułu spożywczego, jednak tylko przypadku, gdy nadaje się on do konsumpcji i nie zagraża twojemu zdrowiu.
Dokładnie przeczytaj regulamin
Gdy kupujesz w sklepie internetowym koniecznie przeczytaj regulamin i dokładnie zapoznaj się z warunkami kupna i dostawy towaru. Jeśli kupujesz za granicą najpierw upewnij się, w jakiej walucie podana jest cena, a także ile wynosi koszt zakupu z dostarczeniem do domu.
Ustal od razu sposób zapłaty: gotówką, przelewem czy kartą. Pamiętaj, że dla ciebie najbezpieczniejszy jest sposób „za pobraniem”, czyli po otrzymaniu przesyłki. Wiedz, że możesz reklamować towar niezgodny z umową. Tak samo jak klienci robiący zakupy w tradycyjny sposób. Jeśli towar nie ma wad, możesz z niego zrezygnować w terminie 10 dni od daty otrzymania towaru. Jednak zasada ta nie dotyczy niektórych towarów. Przykładowo - nie można zrezygnować z kaset wideo czy produktów ulęgających szybkiemu zepsuciu.
W firmach, które są zarejestrowane w Unii mogą obowiązywać nieco inne zasady niż w kraju. Przykładowo - termin zwrotu towaru może być krótszy niż 10 dni.
Zdaniem eksperta
ARTUR KONDRAT, miejski rzecznik konsumentów w Rzeszowie:
- Kiedy w sklepie internetowym klient płaci kartą, należy upewnić się, że połączenie jest szyfrowane, chodzi o symbol zamkniętej kłódki u dołu przeglądarki. Adres sklepu zawsze trzeba wpisać ręcznie, gdyż wszelkie linki mogą przekierować klienta do tych stron, a wtedy dane klienta padną łupem przestępcy. Pod żadnym pozorem nie należy odpowiadać na prośbę o ponowne podanie swoich danych.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Dariusz Wieteska jest już po rozwodzie. Znajomy aktora zdradził nam szczegóły!
- Pamela Anderson ma już prawie 60 lat! Oto, jak teraz wygląda. Rezygnuje z silikonu!
- Znaleźliśmy Joannę z "Ballady o lekkim zabarwieniu erotycznym". Co dziś robi?
- Tak Chyra spędza czas z małym synkiem! Dziecko jadło kurczaka z reklamówki | ZDJĘCIA