Jak wyglądają nawierzchnie jezdni w Chyrowie, Starym Samborze, Starżawie, Samborze i dziesiątkach mniejszych miejscowości w pobliżu polskiej granicy wiedzą najlepiej ci, którzy od kilku lat jeżdżą na Ukrainę po paliwa i w turystykę.
- Wyrwa na wyrwie, dziura na dziurze, nierzadko głębokości kilkudziesięciu centymetrów - potwierdzają zmotoryzowani. - Nawet kierowcom doskonale znającym już ukraińskie szosy trudno niekiedy ominąć wyrwy w asfalcie pamiętającym czasy ZSRR i to nie schyłkowego okresu, ale dawniejsze.
Zaledwie kilkanaście kilometrów od Polski są wioski, w których nigdy jeszcze nie położono asfaltowej nawierzchni. Nikt tu także nie pamięta, by kładziono kiedyś bruk albo żwir. Jest bita droga, która po każdym większym deszczu zamienia się w potężne grzęzawisko dostępne jedynie dla samochodów terenowych. - Jeśli ktoś wybiera się zwiedzić przepiękne tereny wschodnich Bieszczadów, niech absolutnie nie jedzie autem osobowym - przestrzegają doświadczeni turyści. - Lepiej dojechać do większej miejscowości ukraińską marszrutką, a na miejscu za niewielkie pieniądze wynająć uaza.
- Mamy takie, a nie inne drogi, bo na Ukrainie wszystkie znajdują się pod państwowym zarządem - ubolewa Wołodymyr Horbowy, szef starosamborskiej Rady Rejonowej, odpowiednika polskiego powiatu. - To z kolei oznacza, że nawet gdybym znalazł w swoim budżecie jakieś pieniądze i chciał przeznaczyć na remont konkretnej drogi, to nie wolno mi ich wydać na ten cel. Dostałbym karę za złamanie dyscypliny budżetowej.
Horbowy tłumaczy, że pieniądze z centrali idą na budowę głównych dróg krajowych. A te są daleko od zapomnianych przez władze w Kijowie rejonów graniczących z Polską. Stąd nie ma, przynajmniej na razie, nadziei na poprawę ich nawierzchni. - Taka sytuacja powoduje, że nie możemy rozwinąć się turystycznie - narzeka Horbowy. - Jeśli nie ma porządnych dróg, nikt nie wybuduje innej infrastruktury…
Brakuje pensjonatów, restauracji, bazy wypoczynkowej, dobrej komunikacji. I to w miejscach, które przed wojną były wręcz oblegane przez turystów ze Lwowa, Krakowa czy Warszawy. Tymczasem Ukraina i Polska planują budowę kolejnych przejść granicznych, m.in. w bieszczadzkim Bystrem. - Jakie będą mieć znaczenie, jeśli w ślad za nimi nie pójdą przebudowy i modernizacje dróg? - pytają turyści.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Skrzynecka przesadza z retuszem? Tak wymalowała się na wycieczkę. Jak w tym chodzić?
- Taka jest Roxie za kulisami "TzG". Prawda o jej zachowaniu wyszła na jaw [WIDEO]
- Jakie wykształcenie ma Jolanta Kwaśniewska? Będziecie zaskoczeni!
- Tak dziś wygląda Małgorzata Maier z "Big Brothera". Uwierzycie, że ma 57 lat?!